שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גילוי מרצון - הסכנות וההצלחות שבדרך עשה ואל תעשה בדיווחי המס

חדשות

גילוי מרצון - הסכנות וההצלחות שבדרך עשה ואל תעשה בדיווחי המס , צילום: בתמונה: רו"ח שגיא דמתי. צילום: באדיבות גוטליב דמתי רואה חשבון
גילוי מרצון - הסכנות וההצלחות שבדרך עשה ואל תעשה בדיווחי המס
16/04/2017, רו"ח שגיא דמתי

הליכי גילוי מרצון שהתנהלו ברשות המסים ואשר במסגרתם אדם שלא דיווח על הכנסותיו במועד יכול היה לסיים את ההליך ללא ענישה הסתיימו. יחד עם זאת, קיימות פרצות בחוק אשר מאפשרות הליכים דומים - עשה ואל תעשה בדיווחי המס 

הליכי גילוי מרצון הסתיימו באופן רשמי לפני מספר חודשים החל מתחילת שנת 2017. במהלך חודש ספטמבר 2014 רשות המסים פרסמה את המסלולים החדשים לגילוי מרצון מתוך כוונה, לעודד אזרחים עוסקים ושכירים שעברו עבירות על חוקי המס, לתקן את דיווחיהם או חוסר דיווחיהם ולדווח את נתוני האמת, וכל זאת תוך התחייבות שלא יינקטו הליכים פליליים כנגד מי שיבצע את הליך גילוי מרצון, הליך זה קיבל אורכה אך הסתיים בסוף שנת 2016.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הרשות ייצרה לעצמה יתרון גדול על ידי הליך זה וניתן לראות זאת על ידי נתוני גביית המס הגבוהים בשנים האחרונות. כבר מספר חודשים עברו ולא נראה כי הרשות מתכננת להמשיך בזמן הקרוב עם הליך גילוי מרצון, על אף כי מעת לעת ניתנה אורכה לאזרחים למימוש ההליך.

"עולם חדש" אי אפשר להסתיר פעילות עסקית וכלכלית - כמו בעבר

משאבי הרשות מופנים כרגע למודיעין ועיבוד נתונים חדשים הנמצאים בידי הרשות - אם זה מדיווחים של אזרחים ישראלים בארה"ב, או מדיווחים מבנקים ברחבי העולם, או הדלפות שונות באינטרנט. אם לפני עשור הסיכוי שיתגלה לרשות המסים חשבון בנק או נכס בחול של ישראלי היה נמוך מאוד, הרי שהיום עם התפתחות הטכנולוגיה והקדמה תוך שיתוף המידע ברמה גבוהה במישור הבינ"ל , הסיכוי לחשיפת מידע גבוהה ביותר.

המקרה הפשוט והנפוץ ביותר הינו הליך גילוי מרצון לאזרחים שלא דיווחו על הכנסותיהם החייבות במס משכר דירה, וקיבלו טופס 5329, מרשות המסים, הדורשת מהם להצהיר על הנכסים וההכנסות שלהם, במקרה זה ברור מאליו שלא ניתן לגשת להליך גילוי מרצון, שכן לרשות המסים יש מידע מקדים על אותו נישום ובעקבות זאת שלחה את הטופס, אך רשות המסים הוציאה הנחייה שיש לתת לנישומים אלו לדווח עבור שנים קודמות ואף במקרים מיוחדים להקל משמעותית על הקנסות עבור אי הדיווח כנדרש.

אז מה עושים?

מדווחים ומהר! לחכות להליך חדש של גילוי מרצון לא בא בחשבון וגם לא חוקי, רשות המסים מבינה שהמידע שנמצא כעת בידיה שווה זהב (או הרבה כסף) לכן לא לחכות לדווח ומהר, לפני שרשות המסים תגיע אליכם הביתה.

אין תשובה חד משמעית כיצד מס הכנסה ינהג וזו המדיניות של רשויות המס בישראל ובעולם בין אם בתחום זה ובין אם בכלל. אך בדרך כלל הרשויות יקלו מאוד באופן יחסי עם נישומים שדיווחו מיוזמתם, גם אם זה לא בדרך של גילוי מרצון, בכל מקרה אי דיווח או דיווח כוזב הרבה יותר חמור לנישומים שלא הגיעו מיוזמתם והסדירו את עניינם ברשות המסים.

להרחבה בנושא ולמידע נוסף - רואה חשבון ברמת גן  - http://www.gdcpa.co.il

הכותב רו"ח שגיא דמתי הינו -  שותף מנהל בגוטליב דמתי רואה חשבון ברמת גן

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:231
קומיט וכל טופס במתנה