שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק חדשה: עורך דין יוגדר עובד ציבור

חדשות

הצעת חוק חדשה: עורך דין יוגדר עובד ציבור , צילום: ראש לשכת עוה"ד אפי נוה. קרדיט: עידן מלמן.
הצעת חוק חדשה: עורך דין יוגדר עובד ציבור
23/03/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

הצעת חוק חדשה של השר לוין: תיקון לחוק העונשין – החלת עבירה של תקיפת עובד ציבור על עורכי דין ועובדים סוציאליים. המשנה לראש לשכת עורכי הדין עו"ד יוסף (יוסי) ויצמן, יוזם ההצעה, כתב בתגובה להנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת: "התקיפה האחרונה שהתרחשה בבית משפט באולמו של השופט גרמה לי להרים את הכפפה"

הצעת חוק חדשה הונחה על שולחן הכנסת בימים אלה. על פי ההצעה החדשה יבוצע תיקון לחוק העונשין, בסעיף 382א, בסופו יקבע כי "התוקף עובד סוציאלי או עורך דין שממלא חובה או תפקיד המוטלים עליו על פי דין, או שנותן שירות לציבור מטעם גוף המספק שירות לציבור, והתקיפה קשורה למילוי חובתו או תפקידו של הנתקף, דינו – מאסר שלוש שנים".

עו"ד יוסף (יוסי) ויצמן יוזם הצעת החוק והאיש שפעל לטובת עורכי הדין, כתב בדף הפייסבוק שלו בעקבות  הצעת החוק: "זכרו את המספר  פ/4156/20 - זה המספר של הצעת החוק אותה יזמתי לשינוי הגדרתו של עורך דין לעובד ציבור בכל הקשור לאלימות המתבצעת כנגד עורכי הדין אשר פועלים בתוקף תפקידם. ע"פ הצעת החוק, העונש בגין תקיפת עורך דין יהיה עד חמש שנות מאסר!!!! הרצח המחריד של עו"ד נתן זורנו וביתו זעזע אותי. בהמשך שמעתי על עוד מקרים של אלימות כנגד עורכי דין. התקיפה האחרונה שהתרחשה בבית משפט באולמו של השופט גרמה לי להרים את הכפפה, וליזום את הצעת החוק שהוגשה באמצעות שמונה חברי כנסת מכל המגזרים ובאישור הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי סעיף 382א לחוק העונשין, התשל"ז–1971 (להלן – החוק), מייחד עבירה נפרדת של תקיפה של אדם שהוא עובד ציבור, או של אדם הממלא חובה או תפקיד על פי דין, או של אדם מספק שירות לציבור מטעם גוף המספק שירות לציבור, כאשר התקיפה היא בקשר לחובתו או לתפקידו של הנתקף. בכך מייחס החוק חומרה יתרה לעובדה שמעשה התקיפה בוצע על רקע תפקידו או חובתו של הנתקף, ומבחין אותה מעבירות התקיפה האחרות, תוך קביעת עונש חמור יותר העומד על שלוש שנות מאסר, וכאשר התקיפה מתבצעת בנסיבות חמורות העונש אף חמור יותר ועומד על חמש שנות מאסר.

עוד  נכתב בהצעת החוק, כי בעת האחרונה אנו עדים לתופעה חוזרת ונשנית של גילויי אלימות שונים וחמורים כלפי עורכי דין ועובדים סוציאליים, וזאת על רקע ובקשר למילוי תפקידם. המאפיינים המיוחדים של עובדי הציבור – נתפסים על ידי הציבור כנאמני הציבור, כמגשימי אינטרסים ציבוריים וכמייצגים את הגוף הציבורי - מתקיימים גם ביחס לעורכי דין ולעובדים סוציאליים. ציבור עורכי הדין, על מגזריו השונים, מתפקד כמייצג מערכת שלטון החוק, ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה. התופעה הגוברת של תקיפת עורכי דין על רקע ובקשר לתפקידם, עלולה להוביל לפגיעה באינטרס הציבורי שבשמירה על שלטון החוק ויציבותו. תופעה זו מחייבת אפוא התייחסות מחמירה ומיוחדת לעבירה, בנסיבות בהן התקיפה מתבצעת בקשר למילוי תפקידו של עורך הדין. ציבור העובדים הסוציאליים חשוף אף הוא לפגיעה בשל מילוי תפקידם. התופעה המגונה של תקיפת עובדים סוציאליים בזמן עבודתם בידי מטופלים היא תופעה שכיחה בלשכות הרווחה והשירותים החברתיים, בבתי חולים, בבתי המשפט ובבתי מטופלים.

מגישי ההצעה מסבירים עוד, כי לצד אינטרסים אלו עומדת מערכת היחסים של עורך הדין ולקוחו ומערכת היחסים של העובד הסוציאלי עם מטופלו. מערכות יחסים אלו מצדיקות אף הן הגנה ייחודית על עורך הדין והעובד הסוציאלי. לפיכך, ראוי לקבוע כי תקיפתם של עורכי דין או עובדים סוציאליים תוגדר כעבירה ייחודית שלצידה ענישה מחמירה – בגדר סעיף 382א לחוק, בדומה לתקיפתם של עובדי ציבור וממלאי תפקידים אחרים על-פי חוק. לפיכך, יזמה לשכת עורכי הדין הצעה זו, אשר התקבלה מקיר לקיר במוסדותיה.

עוד מציינים יוזמי ההצעה, כי לאחרונה אושר בכנסת חוק העונשין (תיקון מס' 104) (איומים ותקיפה), התשס"ט–2008 וחוק העונשין (תיקון מס' 105) (תקיפת מטפל ומאבטח), התשס"ט–2008. הצעת חוק זו ממשיכה את מגמת החמרת הענישה בגין תקיפה הקשורה למילוי תפקידם של עובדים אשר עבודתם כרוכה במתן שירות לציבור. לפיכך, מוצע בזאת להגדיר עורכי דין ועובדים סוציאליים כמי שממלאים תפקיד או חובה על פי דין ממלאים תפקיד הנושא אופי ציבורי, ולכן יש מקום לקבוע כי תקיפתם על רקע מילוי תפקידם או חובתם תוגדר אף היא כעבירה ייחודית, הנכללת בגדר סעיף 382א לחוק.

עו"ד ויצמן ציין עוד כי "ייתכן ואצטרך את עזרתכם בעניין. לכן, מי מחברותי וחברי שעבר תקיפה כל שהיא מכל סוג במסגרת עבודתו, מתבקש/ת להודיע לי על כך. כמו כן, אודה אם תשתפו את הפוסט עם עורכי דין אחרים שאולי עברו תקיפה במהלך עבודתם המקצועית. תודה מיוחדת לראש הלשכה עו"ד אפי נוה על העידוד התמיכה והגיבוי המלא לאורך כל הדרך!  אני מודיע לכם שאני הולך להילחם את מלחמת חיי על החוק הזה!! לא אנוח ולא אשקוט עד שיהיה לי את הזכות לגרום לשינוי המבורך הזה".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:57
קומיט וכל טופס במתנה