שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "שומרי הסף" של עולם המשפט: הצצה מרתקת לעולמם הפנימי של שופטי העליון

חדשות

"שומרי הסף" של עולם המשפט: הצצה מרתקת לעולמם הפנימי של שופטי העליון, צילום: צילום: יאיר טייטלבאום
"שומרי הסף" של עולם המשפט: הצצה מרתקת לעולמם הפנימי של שופטי העליון
23/03/2017, עו"ד לילך דניאל

שמונה סטודנטים שנה א' למשפטים בבר אילן החליטו לברר מה מסתתר מעבר לדמותם הבלתי נגישה של שופטי בית המשפט העליון. הם יזמו, הובילו, כתבו והוציאו לפועל פרויקט יוצא דופן מסוגו המאפשר להתוודע לעומק לתפיסת עולמם והשקפותיהם של 13 שופטים ונשיאים בדימוס. את ההכנסות יתרמו המחברים לקרן לסטודנטים מעוטי יכולת

מאז ומתמיד, ובייחוד בעשורים שחלפו מאז פרוץ "המהפכה החוקתית", תופס בית המשפט העליון מקום מרכזי ביותר בשיח הציבורי הישראלי בעיקר נוכח פסיקותיו בנושאים פוליטיים, חברתיים וכלכליים שנויים במחלוקת, ונוכח הקונפליקט המתמשך בנוגע לאופיו ולמקומו אל מול רשויות השלטון האחרות. כערכאה העליונה ביותר מחייבות פסיקותיו של בית המשפט העליון את הערכאות שתחתיו, מתוות את דרכה של המערכת השיפוטית כולה ויש להן פוטנציאל להשפיע על החיים של כל פרט במדינה, אולם עד כמה אנו באמת מודעים למתחולל בראשם של השופטים המכהנים בו?

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

שמונה סטודנטים למשפטים בשנה א' באוניברסיטת בר אילן – אליחי שילה, יאיר טייטלבאום, שירי ליברמן שלו, נפתלי פורת, שירה זילכה, אביחי יהוסף, שלומי שורץ ויובל תמיר – החליטו לבחון את הנושא לעומק. בהשראת הסרט "שומרי הסף", שריכז ראיונות עם שורת ראשי שב"כ לשעבר, הם פנו לשופטים ונשיאים בדימוס של בית המשפט העליון, שוחחו עמם ושמעו מהם על חייהם, מחשבותיהם ועמדותיהם בנושאים רבים ומגוונים העומדים לא אחת לדיון ציבורי ומעסיקים את החברה הישראלית. התוצאה, הספר "ללא גלימה" שיצא לאחרונה בהוצאת "ידיעות ספרים", מציגה מפגש ייחודי בין צעירים שנמצאים בתחילת דרכם המקצועית בעולם המשפט לבין שופטים בכירים ומציעה הצצה לדמותם של מי שהיו במשך שנים במוקד העין הציבורית ואחראים ללא מעט רגעים מכוננים בהיסטוריה המשפטית הישראלית.  בין השופטים שהשתתפו בפרויקט ניתן למצוא את הנשיאים לשעבר מאיר שמגר, אהרן ברק ודורית ביניש וכן השופטים דורנר, טירקל, ריבלין ונוספים. את ההכנסות מהספר יתרמו המחברים לקרן לסטודנטים מעוטי יכולת שהקימו בבר אילן.

"הרעיון נולד מהתחושה שלנו שיש מחסור בנגישות לבית המשפט העליון, אבל עם הזמן גילינו שיש בזה הרבה מעבר", מספרת שירי ליברמן שלו, אחת ממחברי הספר. "ראינו שאנחנו נוגעים פה בסוגיות מאוד משמעותיות והבנו שאנחנו רוצים לכתוב את הספר בשפה שכל אדם יוכל להבין, לא רק מי שלמד משפטים. יש ספרים שעוסקים בשופטים של בית המשפט העליון ובאופן שבו הדברים מתנהלים שם, אבל אנחנו רצינו לעשות משהו קצת אחר. אני חשבתי שזה יהיה בהיקף הרבה יותר מצומצם, למרות שמלכתחילה דיברנו על ספר או לפחות חוברת, אבל השופטים היו מקסימים וסיפרו לנו דברים שהרגשנו שאנחנו חייבים לפתח את זה למשהו יותר גדול".

"מבחינתנו ספר היה התרחיש האידיאלי", מוסיף יאיר טייטלבאום, מחבר נוסף. "כולנו למדנו באותה כיתה בפקולטה והכרנו לפני כן, ובשלב מסוים התחלנו להתאסף סביב הרעיון. הבאנו בחשבון שיכול להיות שזה לא יצא לפועל כספר שנמכר בתפוצה רחבה, כי זה באמת נראה מאוד שאפתני, אבל זה היה הכיוון. לשמחתנו זה באמת קרה בסוף".

איך הגיבו בפקולטה ליוזמה יוצאת הדופן של הסטודנטים? גם טייטלבאום וגם ליברמן שלו מודים שבנושא זה קיבלו תמיכה ראויה לשבח, בייחוד מצד הדיקאן, פרופ' שחר ליפשיץ ופרופ' אריאל בנדור. "הדיקאן היה איתנו לאורך כל הדרך", אומרת ליברמן שלו. "הפקולטה הייתה נהדרת ותמכה בנו. ערב ההשקה של הספר יתקיים באוניברסיטה והם לגמרי תמכו, היו מעורבים ועודדו אותנו". לצד זאת, שניהם מדגישים כי למרות העזרה והייעוץ המוערכים שקיבלו מהגורמים האקדמיים היה חשוב לצוות המחברים לשמור על הפרויקט עצמאי, לעשות את העבודה ולקבל את ההחלטות בעצמם.

"השופטים דיברו בגובה העיניים, הופתענו מהפתיחות"

"לשמחתנו ההיענות מצד השופטים הייתה מאד גבוהה", מציין טייטלבאום. "מדובר ב-13 שופטים, שהם רוב השופטים שכבר לא מכהנים ועדיין בחיים. כמעט לא היו שופטים שסירבו. חילקנו את עצמנו לצוותים של 3-5 וכל צוות היה אחראי על שופט אחר. לפני כל פגישה עשינו תחקיר מאד מעמיק על השופט – קראנו פסקי דין מרכזיים שהוא היה שותף להם, למדנו על המקום שבו הוא גדל, מה הוא עשה בקריירה, על החיים האישיים שלו וגיבשנו שאלות. כל צוות היה אחראי על כל התהליך הזה מהתחקיר ועד לראיון עצמו". לדבריו, העבודה על הראיונות ארכה כמעט שנה. "הראיון הראשון היה עם השופטת דורנר בתקופת מבצע צוק איתן", מספרת ליברמן שלו. "זו הייתה תקופה מאד טעונה, אבל היא נתנה לנו עוד זוויות לספר שלא בטוח שהיו עולות בתקופה אחרת. היופי בשילוב בינינו הוא שכל אחד מאתנו הוא אחר בדעותיו הפוליטיות ואנחנו גם מתעניינים בנושאים שונים. בזכות זה הספר יצא כל כך מגוון".

איך היו התחושות בתור סטודנטים מתחילים למשפטים לשבת מול דמויות כה בכירות?

ליברמן שלו: "התרגשנו מאוד. לשבת מול מישהו שמעצב את פני החברה זה משהו באמת חריג שלא יוצא לכל סטודנט למשפטים לעשות או לכל אדם בכלל. זה היה מדהים כי הם היו מקסימים, דיברו בגובה העיניים וחלקם אפילו פתחו בפנינו את ביתם, אז ההתרגשות ירדה מאוד מהר כי הם נתנו לנו להרגיש מאד חופשיים ולשאול כל מה שרצינו".

טייטלבאום: "אני אישית אמרתי לעצמי אחרי כל ראיון כזה שגם אם בסוף לא יצא מזה משהו, עצם זה שישבנו איתם בתור סטודנטים בשנה א'-ב' זה המון. אלו באמת דמויות כבירות שרואים את השמות שלהם רק בפסקי דין והלכות, ופתאום לשבת איתם בתור סטודנט שנה א' שלא למד כמעט כלום זה יוצא דופן. לשמחתנו הם דיברו איתנו בגובה העיניים ובחביבות גדולה מאד וזו הייתה חוויה מאד יוצאת דופן".

מה הפתיע אתכם במפגשים עם השופטים?

טייטלבאום: "היו אמירות שלא ציפינו משופט בבית המשפט העליון להגיד אותן. "כמעט בכל שיחה היה משהו שהפתיע. היה למשל שופט שהפתיע מאד בביקורת שלו על הכיוון האקטיביסטי שבית המשפט העליון הולך אליו והשתמש בטרמינולוגיה שהמבקרים הגדולים של העליון משתמשים בה. אפשר להגיד שהם זנחו את הרשמיות שלהם. זה דבר שאמנם השתנה בין שופט לשופט ולא כולם היו ככה באותה מידה, אבל כן היו שופטים שדיברו בפתיחות גדולה מאד. ממש כמו השם של הספר הם השילו מעליהם את גלימת הרשמיות וכולם כמעט דיברו בחופשיות באופן יחסי".

ליברמן שלו: "הופתענו בעיקר מהפתיחות ואפשר לראות את זה באמירות ששזורות לאורך כל הספר. לא חשבנו שהם יזנחו את הפורמאליות שלהם, אבל רק מעט מהם עדיין נצרו את לשונם והרוב היו מאד פתוחים ואפילו הביעו דעות פוליטיות. נגענו בסוגיות שלא בטוח הם היו מתבטאים באותו אופן בתקופת כהונתם כשופטים. אלו דברים שהפתיעו אותנו מאד".

קמפיין גיוס המונים וסיוע ממשרדי עורכי דין

השניים מציינים גם את שיתוף הפעולה מול השופטים לאחר שלב הראיונות. "הכל נעשה בתיאום מולם", מציינת ליברמן שלו. "היה לנו מאד חשוב שלא יתפרסם משהו שהם לא רוצים, אבל לשמחתנו זה נשאר די בפורמט הראשוני ולא היו יותר מדי שינויים. השופטים גם היו שותפים לאורך ההליך ודאגנו לעדכן אותם לאורך כל הדרך".

מה היו הקשיים שנתקלתם בהם במהלך העבודה על הספר?

טייטלבאום: "האתגר היה לקחת את התמלולים של השיחות, שהיו ארוכות מאד ובשפה מדוברת, ולהצליח להפוך את זה לשפה של ספר. פנינו לענת סרגוסטי שתערוך את התוכן באופן ראשוני אבל גם משם היה הרבה מה לעשות. היתה הרבה עבודה סיזיפית וקשה, הרבה שעות, הרבה חלוקה בינינו ולפעמים ויכוחים איך דברים צריכים להיראות. בכל זאת אנחנו צוות לא קטן, ולכל אחד יש את החזון והדעה שלו".

את המימון לפרויקט גייסו המחברים דרך קמפיין גיוס המונים בהדסטארט, שם הציעו עותקים של הספר העתידי כתשורות למי שיתרום כלכלית לרעיון. "גיוס המימון היה עבודה בפני עצמה", מציין טייטלבאום. "פרסמנו את זה חזק בפייסבוק, ובמקביל גייסנו כספים גם ממשרדי עורכי דין שחלקם באמת נרתמו למאמץ וסייעו לנו. אחרי שסיימנו את התהליך הזה והגענו לטיוטה פנינו לידיעות ספרים ונפגשנו איתם. הם בחנו את הרעיון ואמרו שהם רוצים להוציא את הספר".

מה היו החששות לאורך הדרך?

טייטלבאום: "בהתחלה חשבנו שהשופטים אולי לא ירצו להתראיין כי אנחנו רק בשנה א'. אחר כך לא חשבנו שירצו להוציא את זה כספר כי לא יהיה בזה  עניין, אבל האמנו בפרויקט ולכן גם הלכנו עם זה רחוק. הקפדנו גם שהתוצר יהיה איכותי, כך שלאף אחד לא יהיה משנה שסטודנטים כתבו את הספר. גם העובדה שלא עשינו את זה למטרות רווח ואין לנו אינטרס כלכלי אישי מוסיפה לכך, זה נטו מתוך עניין משפטי".

ליברמן שלו: "בכל דבר שעושים תמיד יש חשש מביקורות. אני מקווה שיראו העבודה שנעשתה פה היא מאוד מקצועית. בלי קשר להיותנו סטודנטים. מחבר הופך למחבר כי הוא לוקח דבר שמעניין אותו, חוקר אותו לעומק ומוציא אותו לקהל שאליו הוא מכוון".

איך היו התגובות לספר?

טייטלבאום: "תגובות מפרגנות מאד, אני אפילו קצת נבוך. בגלל שאני בתוך הדבר הזה הוא נראה לי משהו טריוויאלי, אבל כשאנשים רואים מבחוץ שזה ספר שנמכר בחנויות, אנחנו מקבלים תגובות מפרגנות מקיר לקיר ואנשים באמת מגיבים בהשתאות גדולה. גם מהשופטים קיבלנו תגובות טובות מאד. זו זכות מבחינתנו לדבר איתם ולהוציא את הדברים האלה בשיתוף איתם ובאישורם. זה דבר שהוא באמת כיף וגדול לסטודנטים שהם בתחילת דרכם".

 

"ללא גלימה – שיחות עם שופטי בית המשפט העליון", הוצאת ידיעות ספרים. מחברים: אליחי שילה, יאיר טייטלבאום, שירי ליברמן שלו, נפתלי פורת, שירה זילכה, אביחי יהוסף, שלומי שורץ ויובל תמיר.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:78
קומיט וכל טופס במתנה