שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק האנג'לים, סטרט-אפים ומס הכנסה

חדשות

חוק האנג'לים, סטרט-אפים ומס הכנסה, צילום:
חוק האנג'לים, סטרט-אפים ומס הכנסה
14/03/2017, כתיבת מומחים

כן, יש קשר בין מלאכים, חברות סטרט-אפ ומס הכנסה; מה שיותר חשוב מהקשר המפתיע הזה הוא שזה קשור וחשוב גם ללא מעט משלמי מיסים בישראל.

בשנת 2011, במסגרת חוק ההסדרים, הוסף סעיף לחוק שבו נקבע שיחידים יוכלו לנכות השקעות בחברות היי-טק – בתנאים מסוימים ותחת הגבלות מתאימות – מהסכום שהם חייבים למס הכנסה. הסעיף החדש הזה בחוק זכה במהרה לכינוי "חוק האנג'לים". תחילה, נקבע תוקפו של הסעיף לארבע שנים, עד שנת 2015.  בשנת 2015 נעשו תיקונים לסעיף ובנוסף הוחלט שתוקפה של הוראת השעה הוא עד סוף שנת 2019 לפחות. 

באופן כללי מאוד ניתן לומר בפשטות שחוק האנג'לים מאפשר להשקיע בחברת הזנק  והשקעה זו תוכר כהוצאה מוכרת לצרכי מס הכנסה – כך שיהיה על המשקיע לשלם פחות מס הכנסה. החוק תקף לעצמאים אבל גם לטובת החזר לשכירים. במציאות, המצב איננו כה פשוט: ישנן הגבלות שונות והגדרות מדויקות (אם כי מעט מסורבלות) שיש להכיר על מנת שההשקעה אכן תוכר כהוצאה מוכרת.

הנה, על קצה המזלג, מספר כללים בסיסיים שחשוב להכיר אם ברצונכם ליהנות מחוק האנג'לים.

לא כל סטרט-אפ עומד בדרישות חוק האנג'לים

קודם כל, ההשקעה צריכה להיעשות בחברה שעומדת בתנאי שקובע החוק – חברה שעומדת בתנאים אלה נקראת "חברת מטרה."

 כמה מהתנאים בסיסיים הם:

•     זו חברה ישראלית

•     לחברה יש את האישורים הנדרשים ממשרד התמ"ת

•     החברה איננה רשומה בבורסה

•     מתוך ההוצאות של החברה על מחקר ופיתוח, לפחות 75% הוצאו בישראל.

ועוד תנאים נוספים.

הרעיון העומד בבסיס החוק הוא שהמדינה מעוניינת לעודד את התעשייה עתירת הידע (היי-טק) הישראלית ולכן ההשקעה צריכה להיות בחברה שהיא אכן ישראלית. כמו כן, יש רצון לסייע לחברות שנמצאות עדיין בשלבי גדילה ואינן מבוססות (ואולי דורכות במקום) ולכן הדגש על הוצאות מחקר ופיתוח.

המלאך זה אתה

משקיעים פרטיים בעלי הון אישי בחברות הזנק מכונים מלאכים, או באנגלית – אנג'ל. באופן כללי ניתן לומר שכל אחד, בתנאי שיש לו את ההון הפנוי להשקעה, יכול ליהנות מהחוק.

אלא שגם המשקיע שמעוניין שהשקעתו תוכר כהוצאה מוכרת צריך לעמוד במספר תנאים. התנאי החושב ביותר הוא שמדובר באדם יחיד ולא בחברה או בכל התארגנות אחרת. בנוסף, המשקיע מקבל תמורת השקעתו מניות ולא כל הטבה אחרת או תמורה מסוג אחר. גם לגובה ההשקעה ישנו גבול: עד חמישה מיליון ש"ח.

מה דרוש כדי שההשקעה שלך תוכר לצורכי החזר מס?

"החזר מס עם חוק האנגלים מאפשר החזר גבוה יחסית, כמובן בתלות בסכום ההשקעה", אמר רפאל זיתוני, מנכל כספית החזרי מס. "זהו מסלול לא מאוד מוכר, אבל מאוד משתלם מבחינת החזר מס"

כיוון שלא כל השקעה תוכר על ידי מס הכנסה, חשוב לוודא עד כמה שניתן אם החברה שבה משקיעים היא אכן חברת מטרה מוכרת על ידי רשות המיסים, בהתאם להחלטת המדען הראשי במשרד התמ"ת. עם זאת, חלק מהמהות של השקעה בחברות הזנק הוא שאלו חברות חדשות שעדיין אינן מוכרות. בהרבה מקרים לרשויות לוקח זמן לבדוק את החברה ולהחליט אם היא אכן עומדת בתנאי הסף. במקרים מסוימים הבקשה תדחה וההשקעה לא תוכר כהוצאה מוכרת – מה שעלול לגרור נזק כספי למי שתכנן את האופק הכלכלי שלו מתוך הנחה שהחברה שבה הוא משקיע אכן תוכר כחברת מטרה. אמנם שינויים שהוכנסו בחוק בשנת 2015 מקילים על תהליך הבדיקה אך עדיין כדאי לדעת שלא כל השקעה אכן תוכר.

כיוון שמדובר בנושא שאיננו פשוט – תתי הסעיפים בחוק האנג'לים יכולים לפרנס יותר מחברת הזנק אחת – מומלץ להתייעץ עם בעלי מקצוע על מנת שיסייעו למשקיע בשני היבטים: בחירת חברת מטרה נכונה מבחינת תנאי הסף של החוק, ותכנון נכון של ההשקעה ביחס לתשלומי מס הכנסה. בעלי המקצוע יכולים גם לסייע בכל הנוגע להחזרי מס על השקעות בשנים קודמות – בתנאי שהו נעשו לאחר שהחוק נכנס לתוקף – אם עדיין לא דווח עליהן.

להיות מלאך, מסתבר, יכול להיות משתלם. אבל גם מלאכים צריכים עזרה – במקרה הזה של רואי חשבון שמתמחים בתחום המיסים בכלל ובענייני החזרי מס בפרט.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה