שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ: עצרו את ניתוקי החשמל לבעלי חוב החיים בעוני

חדשות

ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ: עצרו את ניתוקי החשמל לבעלי חוב החיים בעוני, צילום: צילום: Getty images Israel
ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ: עצרו את ניתוקי החשמל לבעלי חוב החיים בעוני
11/01/2017, ליאור שדמי שפיצר

העותרים דורשים למנוע מחברת החשמל לנתק בעלי חוב ולהשתמש במונה תשלום מראש כאמצעי גבייה: "ניתוק עשרות אלפי בתים בשנה מחשמל פוגע בזכות לקיום בכבוד ולבריאות ואף עלול להוות סכנת חיים. כך מנותקים המוחלשים ביותר בחברה, ביניהם חולים הזקוקים לקירור תרופות ולמכשור רפואי שצורך חשמל, קשישים וילדים"

"בחורף שעבר ניתקו לי את החשמל בעקבות חוב של 500 שקל לחברת החשמל. ישבנו בבית, ארבעת הילדים הקטנים שלי ואני ורעדנו מקור. הילדים בכו ללא הרף, ולא היתה לי אפשרות לחמם את הבית. באותם הימים התינוקת שלי, שהיתה אז בת שבעה חודשים, חלתה והיתה זקוקה לאינהלציה, אבל אי אפשר להפעיל אינהלציה בלי חשמל. זה גרם לכך שמצבה הידרדר והיא הובהלה בהמשך השבוע לבית החולים... לאחר שבוע ובעזרת השכנים שריחמו עלי, אספתי את הכסף וחזר החשמל". כך, בציטוט מעדותה של אם חד חורית מחיפה, נפתחת עתירה שהוגשה לאחרונה לבג"ץ, בדרישה למנוע מחברת החשמל לנתק את אספקת החשמל לביתם של צרכנים בעלי חוב, כל עוד לא נקבעו אמות מידה מהותיות המסדירות את שיקול הדעת של חברת החשמל.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בעתירה, שהוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח, רבנים למען זכויות האדם וחמישה אנשים שנותקו מחשמל, נטען כי המצב הקיים מפקיר את האזרחים שלא מסוגלים לשלם את חובם עקב מצוקה כלכלית, ופוגע בקשישים, נכים, חולים, ילדים ונשים חד הוריות.

לטענת העותרים, באמצעות עו"ד עדי ניר בנימיני מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב ועו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח, ניתוקים אלו פוגעים בזכות לקיום בכבוד ולבריאות, ואף עלולים להוות סכנת חיים. "החוק מחייב את רשות החשמל לקבוע אמות מידה לניתוק, אולם בפועל הרשות לא פרסמה אמות מידה מהותיות אלא פרוצדורליות בלבד, ולכן חברת החשמל מנתקת עשרות אלפי משפחות בעלות חוב בשנה ללא הגנות מספקות על זכויותיהן", טוענים העותרים. העתירה דורשת לעצור את ניתוקי החשמל, בדומה לאיסור על ניתוקי מים שעבר בכנסת לפני כשנתיים.

בנוסף, העותרים דורשים להפסיק להשתמש במונה תשלום מראש (מת"מ) כאמצעי לגביית חובות. כיום חברת החשמל מתקינה בבתיהם של חייבים את המת"מ ומחייבת אותם לשלם את חשבון החשמל מראש, כדי להתחבר לזרם החשמל. מסכום ההטענה היא מקזזת חלק מהחוב. לטענת העותרים, מדובר בשיטה לא חוקית לגבייה, שכן את גביית החוב יש לעשות בדרכים המקובלות במדינת ישראל, כפי שגובים כל חוב אחר, ואסור לחברת החשמל להשתמש בכוחה להוריד את השאלטר כאמצעי גבייה.

"חשמל הוא מצרך בסיסי שאי אפשר להתקיים בלעדיו בחברה מודרנית, וישנה הכרה בינלאומית לכך שלבני אדם יש זכות לחשמל", מדגישים העותרים. "למרות זאת, חברת החשמל מנתקת את האספקה לעשרות אלפי בתים בשנה. כך מנותקים המוחלשים ביותר בחברה, ביניהם חולים הזקוקים לקירור תרופות ולמכשור רפואי שצורך חשמל, קשישים שרגישים לחום ולקור וילדים". לטענתם, האגודה לזכויות האזרח, הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב ופורום החשמל פנו פעמים רבות לרשות החשמל בשנים האחרונות, אולם הנושא לא הוסדר והאזרחים הופקרו.

 

בג"ץ 214/17

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:183
קומיט וכל טופס במתנה