שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מי אתה עו"ד שגיא טנא? משני צידי המתרס של המשפט המינהלי

חדשות

מי אתה עו"ד שגיא טנא? משני צידי המתרס של המשפט המינהלי , צילום: עו"ד שגיא טנא
מי אתה עו"ד שגיא טנא? משני צידי המתרס של המשפט המינהלי
01/12/2016, עו"ד בלה סטולר

הוא נלחם עבור האזרח הקטן מול הרשויות בהליכים מנהליים אך כמי שמייצג פעמים רבות גם רשויות וגופים שלטוניים, מאמין שבמקרים רבים גם לגופים גדולים נעשות עוולות

"ההצלחות הגדולות ביותר הן לאו דווקא התביעות הכספיות עם הסכומים הכספיים הגבוהים ביותר, אלא הסיפורים האנושיים מאחוריהן - שנפגשים עמם במהלך הדרך ואשר נחרטים בזיכרון", אומר עו"ד שגיא טנא.

עו"ד טנא, ממשרד "הררי טויסטר", הוא בן 41 בסה"כ אך כבר הספיק לתחזק קריירה בת 16 שנים בתחום המנהלי. כילד, אהב לצפות ב"מירוץ אחר הגלימה" אולם בבגרותו גילה שמקצוע עריכת הדין הוא לא דרמה בת 40 דקות המתחוללת על המסך, אלא "מערכת ארוכה וסיזיפית לגילוי האמת ועשיית צדק", כדבריו.

עו"ד טנא, נולד וגדל בתל אביב. כיום מתגורר בפתח תקוה יחד עם אישתו וארבעת ילדיהם. הוא שותף במשרד "הררי טויסטר" ומנהל המחלקה הפלילית במשרד – רישוי בניה ועסקים, עוסק בליטיגציה אזרחית, מנהלית ופלילית בתחום המשפט הציבורי- מוניציפאלי על קשת  גווניו.

האם תמיד חלמת להיות עורך דין?

מגיל צעיר הייתי "לוחם צדק ובעל כושר שכנוע ", מעורב בהנהגת מועצת התלמידים וכדומה, לכך אוסיף את סדרות הטלוויזיה של שנות ה-80 – "המירוץ אחר הגלימה" ו"פרקליטי L.A",   שנראה לי שעזרו לי לקבל החלטה בגיל צעיר שזה המקצוע שארצה לעסוק בו בעתיד. ככל שמתבגרים, המציאות מקצינה את השוני בין הדרמה על המסך לבין המערכת המשפטית הארוכה והסיזיפית המתנהלת הלכה למעשה בחיי היום-יום.

איפה למדת משפטים ואצל מי התמחית

למדתי משפטים ב"מכללה למינהל" והתמחיתי בבית משפט השלום בראשון לציון וברחובות אצל כבוד השופט (בדימוס) אהרן גולדס. תקופת ההתמחות זכורה לי כתקופה יפה, בה נחשפתי לראשונה לליטיגציה האזרחית על שלל היבטיה כמו המשפט המנהלי, חוזים ומקרקעין,  וכן תיקים פליליים בעבירות תו"ב ורישוי עסקים מעברו השני של המתרס.

איך הגעת דווקא לתחום שבו אתה מתמחה?

לתחום המנהלי ודיני הרשויות המקומיות הגעתי כשזכיתי במכרז במחלקה המשפטית של עיריית ירושלים. מחד, ליוויתי רשויות מקומיות וגופים ציבוריים רבים ; ומאידך , עניין ואתגר אותי לייצג גם אזרחים, גופים פרטיים ונאשמים וכך להיחשף גם לטענות מצדו השני של המטבע .

איזו דמות בעולם המשפט הכי השפיעה עליך

במהלך השנים נתקלתי בדמויות רבות משפיעות ומרשימות , אולם אבקש לציין את כבוד השופט מישאל חשין ז"ל – אשר נהניתי גם מקריאת פסקי הדין שלו ( שנכתבו באופן מובנה ובלשון ציורית ופיוטית ) אך גם מעצם התעוזה ,חוש הצדק המפותח בו הוא ניחן וטוב ליבו – אשר היו מוקרנים כלפי חוץ בכל שיח שהתקיים עימו.

תאר את התיקים הכי מעניינים שייצגת בהם.

במסגרת מאות התיקים שניהלתי ישנם סיפורים רבים ומגוונים. אולם התיקים המעניינים שלי מאז ומתמיד היו בהקשר של תשומת לב למארג ולמערכת היחסים שבין האזרח הקטן אל מול הרשויות הגדולות, בין אם מדובר בתקדים למתן זכות שימוע לרוכל פשוט בטרם פגיעה במטה לחמו ופינויו לאלתר על פי חוקי העזר העירוניים הנוקשים או ביטול של צו הריסה מנהלי בפזורה הבדואית בדרום, בטרם מציאת פתרון תכנוני הולם למגורים לאוכלוסייה.

תיקים מעניינים נוספים היו כשמצאנו פתרון יצירתי, מעבר להוראות הדין הקיימות, במתן אפשרות בניה ושימוש של חולת סרטן סופנית מוגבלת בבריכת שחיה בביתה ' וביטול צו מניעה של סכסוך שכנים ארוך ומתמשך.

מהי הצלחה בתיק בעיניך

הצלחה בתיק אינה בהכרח קבלת פסק דין לטובת הלקוח בדרך חתחתים וניהול ההליך המשפטי עד תומו ( הגם שלפעמים אין מנוס מהחלטה שיפוטית חלוטה ומחייבת), אלא גם הדרך ליצור הבנות מוסכמות עם הצד שכנגד – מהן הלקוח יכול להיבנות ולהמשיך את חייו עם תובנות חדשות, ללא פגע, ותוך אפשרות צמיחה וסיום פרק הסכסוך נשוא ההליך המשפטי בחייו.

תאר את ההצלחה המשפטית הכי גדולה שלך

אני מאמין שההצלחות הגדולות הן בסיפורים האנושיים המסתתרים מאחוריהן. כך לדוגמא ליוויתי בעבר במשך מספר שנים ב"פרו בונו", דיירים שחברת הבניה שבנתה את דירותיהם קרסה בטרם מסירה. המציאות שנכפתה הייתה לאגד את כל הדיירים ולייצגם במשך מספר שנים כנגד כל הסיכויים אל מול הרשויות והגופים הגדולים והחזקים וכן אל מול הספקים. צעד אחר צעד, בעזרת בית המשפט הצלחנו לקדם את הבניין , להשלים את כל המערכות שבו , לדאוג לפיתוחו ולרישומו בטאבו בעשרות הליכים שונים.

מהצד השני של המטבע – זכורים לי מאבקים צודקים גם מטעם רשויות שונות שייצגתי על מנת לחייב יזמים ובעלי-הון שונים בתשלומי היטלים למען כלל ציבור התושבים בעיר. קידמנו תכניות לביצוע של גורמים מקצועיים בעירייה לפיתוח שכונה ומבנה בית ספר נגד מחאות של הורים בכלי מדיה שונים , ומקרים ונושאים רבים נוספים בממשקים השונים שבמכלול מערכת היחסים שבין הרשות לאזרח.

מה האני מאמין שלך בעולם המשפט

מקצוענות ללא פשרות. טובת הלקוח היא במידת הרצינות שאתה משקיע בניהול התיק עבורו.  סדר, ירידה ושליטה בפרטים הם המפתחות לסייע לבית המשפט לבנות את מכלול הפסיפס העובדתי והמשפטי נשוא ההליך הספציפי שמתנהל בפניו.

יחסים עם התקשורת: כיצד אתה רואה את התקשורת והאם אתה אוהב להתראיין ולשתף פעולה עם העיתונאים

המדיה התקשורתית בעיניי היא מערכת חזקה מאוד השולטת על דעת הקהל ברחוב, בה התוצאות במרבית המקרים הן בדרך "אינסטנט", ללא ניתוח מפורט ומעמיק כפי שעושה מערכת המשפט הנכנסת לקרביים בפן הראייתי. עם זאת ,התקשורת יכולה  לחרוץ גורלו של אדם בקרב הציבור, לפחות בהיבט של רושם ראשוני.

שיתוף פעולה עם התקשורת מבחינתי הוא תולדה של סוג התיק וטובת הלקוח – לעיתים יש להאדיר את העוול שנעשה לצד כלשהו. כמי שמייצג לעיתים גופים גדולים יש פעמים שצריך להשמיע גם קול לוחמני כנגד הטון הדמגוגי המתלהם השולט ברחוב ולמנוע את הפגיעה העקיפה באזרח הקטן , ולעיתים עדיף להשתיק את הרעש במרחב הציבורי על מנת שלא להפריע לניהול ההליך או לגרום לצד שכנגד להתבצר בעמדתו.

מה הכי חשוב בעבודת עורך הדין

לזהות את הבעיות והאינטרסים הכי חשובים ומהותיים של הלקוח – ולפרוש בפניו את המצב העובדתי והמשפטי הנכון כפי שעורך הדין רואה אותו כגורם מקצועי, מחוץ לראייה הצרה שלו מההיבט האישי והאינטרסנטי שלו , תוך כדי חשיבה כיצד ניתן להגיע אל התוצאה הכי נכונה עבורו. זאת כמובן תוך שמירה על אמינות ואינטגריטי כלפי הגורמים האחרים בהליך.

במשרד "הררי טויסטר " בו אני שותף אנו מאמינים במתן שירות אישי , מיידי וזמין תוך התאמת הצוות המטפל לצרכי הלקוח,  באווירה חמימה ומשפחתית.

מה הכי מרגיז אותך בקולגות שלך

חוסר סבלנות וסובלנות. ניהול תיקים עם מעורבות אישית של אגו או שיקולים זרים על חשבון האינטרס של הלקוח עצמו ואי הקפדה של שיח תרבותי נאות בבית המשפט.

מה צריך לתקן במערכת המשפט

יש כשלים רבים הנגלים לנו, עורכי הדין פוקדי המערכת חדשות לבקרים.

בהליכים אזרחיים – הפרוצדורה עדיין שולטת ומשפיעה על אורך ההליך וסירבולו, עד  כדי כך שלעיתים קרובות ארוכה מאוד הדרך לעשיית צדק. הייתי מגביל מראש את היקף כתבי בי הדין או הימשכות ישיבות המשפט.

בהליכים פליליים – מקומם אותי לפעמים שיכרון הכח של קולגות העוסקים בתביעה. תחת רצון לסגור תיקים במהירות – לעיתים לא מוסברות ללקוח המשמעויות המשפטיות הנובעות מצווים דחויים או מהתעקשות על הרשעה בכל מחיר.

יש לזכור כי מאחורי כל תיק ישנו גם בן-אדם עם משפחה ונסיבות אישיות. לאחרונה שונה חוק סדר הדין הפלילי תוך מתן שיקול דעת לתביעה להגיע להסדר מותנה עם חשודים בטרם הגשת כתב אישום. יש להטמיע זאת במערכת, לבחון את "התחום האפור"  ולהגיש כתבי אישום לאחר שמכלול שיקולים אלו נלקחו בחשבון.

מה את/ה עושה כדי להרגיע את הנפש

ריצה , שחייה , קריאת ספרים וצפייה בסרטים או בתאטרון.

האם היית ממליץ לילדיך ללמוד עריכת דין וללכת בעקבותיך?

הגם שלא אתנגד לכך – אני אשמח אם הם יעשו את מה שטוב להם , תוך מציאת האני הפנימי שלהם בחיים ( ב"ה הם בורכו בכישרונות רבים נוספים).

מהו החלום המשפטי הגדול שלך

 אני רואה במקצוע שלנו שליחות. ליווי הלקוחות בתקופה קשה או משבר אישי אל פתרון והזדמנות חדשה בעבורם.

אשמח אם בחברה שלנו יוטמעו ערכי הסובלנות וההידברות הבסיסיים. למצוא דרך הוגנת ומכובדת לניהול סכסוכים בנפש אוהדת וחפצה, לפתרון אמיתי, הן מטעם הצדדים להליך והן מטעם בתי המשפט עצמם.

עו"ד שגיא טנא, שותף במשרד הררי טויסטר ושות', מנהל מחלקה פלילית – תו"ב , רישוי בניה ועסקים 

 http://www.htlaw.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:68
קומיט וכל טופס במתנה