שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המחוזי: ניתן לקבל סיוע בשכ"ד ממשרד השיכון גם כשהמשכיר הוא קרוב משפחה

חדשות

המחוזי: ניתן לקבל סיוע בשכ"ד ממשרד השיכון גם כשהמשכיר הוא קרוב משפחה , צילום: צילום: Getty images Israel
המחוזי: ניתן לקבל סיוע בשכ"ד ממשרד השיכון גם כשהמשכיר הוא קרוב משפחה
20/04/2016, עו"ד אורי ישראל פז

העותרת, השוכרת דירה מבעלה לשעבר, ערערה באמצעות עמותת "ידיד" נגד האיסור הגורף של משרד השיכון על קבלת סיוע בעת שכירות מקרובי משפחה. עו"ד יעל כהן-רימר: שוכרים רבים, בפרט באוכלוסיות מצוקה, מתקשים למצוא בשוק השכירות התחרותי והקשה הסדרי שכירות שאינם מקרובי משפחה. בכך פוגעים נהלי המשיב והתנהלותו בזכותה של העותרת ושל אחרים במצבה לקיום בכבוד ובזכותה לקורת גג

ניתן לקבל סיוע בשכר דירה גם כששוכרים את הבית מקרוב משפחה. כך פסק עקרונית בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, שקיבל לאחרונה עתירה שהגישה עו"ד יעל כהן-רימר מהמחלקה המשפטית של עמותת "ידיד" וביטל  חוב שנקבע לעותרת בגין קבלת סיוע בשכר דירה במסגרת שכירות מקרוב משפחה. בכך למעשה מאפשר משרד השיכון השגה על החזקה החלוטה הקבועה בנוהל סיוע בשכר דירה, האוסר על קבלת סיוע בעת השכרת דירה מקרוב משפחה. כעת, בעקבות קבלת העתירה, ניתן להגיש מסמכים ואסמכתאות המראים על שכירות "אמיתית" ולא "על הנייר", ובכך להפריך את החזקה (הוכחת תשלום שכירות, למשל).

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

העתירה הוגשה בשם אם חד הורית לארבעה ילדים קטינים, שעובדת ומשתכרת כ-5,500 שקל בחודש בממוצע, ומקבלת קצבת ילדים על סך 560 שקל. מתוך סכום זה, בנוסף למזונות בסך 1,000 שקל שבהם חויב אבי בנותיה בהסכם הגירושין, עליה להצליח לשלם שכר דירה בסך 2,000 שקל, חשבונות שוטפים לשירותים חיוניים (חשמל, מים, ארנונה), חינוך לילדיה וכלכלה בסיסית. נוכח הכנסתה ה"גבוהה יחסית" של העותרת, היא אינה זכאית לקבל סיוע בדמות קצבת ביטוח לאומי, ובשל כך היא אף אינה זכאית להטבות נלוות לקצבה כגון הנחות שונות בשירותים חיוניים.

עוה"ד כהן-רימר טענה כי "האיסור הגורף על קבלת סיוע ממשרד השיכון בעת שכירות מקרובי משפחה אינו מידתי ואינו חוקתי. הוא פוגע באוכלוסיות מעוטות הזדמנויות רבות אשר נאלצות לעבור מהשכרת דירה זמינה לשכירות אחרת, זמינה פחות ובתנאים גרועים, באופן שמחמיר את מצבן הכלכלי והחברתי ופוגע בעצם התכליות העומדות בבסיס הסיוע שמבקש משרד השיכון להעניק. בנוסף, מהווה האיסור הגורף אפליה כנגד אוכלוסיות בהן נפוצה במיוחד השכירות מקרובי משפחה, כגון במגזר הערבי".

במחלקה המשפטית של עמותת "ידיד" ובארגון כולו מברכים על ההחלטה. מנהלת המחלקה המשפטית, עו"ד ורדית דמרי-מדר, אומרת כי "שוב הוכח כי אסור למדינה להניח כי מי שמבקש לממש את זכויותיו מנסה לעשות זאת תוך הטעייה ורמייה. המדינה חייבת להעמיד לרשות אזרחיה את כל המשאבים המגיעים להם".

העתירה הוגשה נגד החלטת ועדה עליונה אזורית של משרד השיכון שדחתה את בקשתה של העותרת לסיוע בשכר דירה ולמחיקת חובה כלפי המשיב וזאת מהטעם שהיא שוכרת את דירתה ממי שהיה בעלה לשעבר והיום הינו גרושהּ מזה 10 שנים.

לדברי עו"ד כהן-רימר, "משמעות קביעה זו היא שהעותרת, וכל מי ששוכר או שוכרת דירה מקרוב משפחה, אינה ולעולם לא תוכל להיות זכאית לסיוע בשכר דירה מהסיבה היחידה שבעל הדירה אותה היא שוכרת הוא קרוב משפחה שלה. זאת על אף העובדה שהעותרת משלמת שכר דירה לבעל הדירה ונאלצת להתמודד עם קשיי פרנסה ותמיכה בילדיה, והיא עומדת בשאר תנאי הזכאות של סיוע בשכר דירה. מדובר בהחלטה הרואה בכל מי ששוכר דירה מקרוב משפחה כמי שמבקש לרמות את המשיב ולקבל כספים שלא כדין, וזאת בעוד ששוכרים רבים, בפרט באוכלוסיות מצוקה, מתקשים למצוא בשוק השכירות התחרותי והקשה הנוכחי הסדרי שכירות שאינם מקרובי משפחה. בכך פוגעים נהלי המשיב והתנהלותו בזכותה של העותרת ושל אחרים במצבה לקיום בכבוד ובזכותה לקורת גג, באופן לא מידתי ותוך שימוש באמצעי שנזקו עולה על התועלת המופקת ממנו. בנוסף, חורגים נהלי המשיב מגבולות מתחם הסבירות של התנהלות הרשות, ופוגעים בעקרונות משפט מנהלי בסיסיים ובהם זכותה של העותרת להסתמכות על התנהלות משרד הבינוי והשיכון".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ביה"ד הארצי: תמיכה משפחתית בתשלום שכ"ד לא תשלול זכאות להבטחת הכנסה

 

עתירה של עמותת ידיד תוקפת נוהל השולל זכאות לשכ"ד ממי ששוכר מבני משפחה

 

הצעת חוק לסיוע ריאלי בשכר דירה תתקן עיוות של שנים לזכאי הדיור הציבורי

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:233
קומיט וכל טופס במתנה