שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרופ' שניאור זלמן פלר, שנחשב לאבי המשפט הפלילי בישראל, נפטר בגיל 103

חדשות

פרופ' שניאור זלמן פלר, שנחשב לאבי המשפט הפלילי בישראל, נפטר בגיל 103, צילום: צילום: Getty images Israel
פרופ' שניאור זלמן פלר, שנחשב לאבי המשפט הפלילי בישראל, נפטר בגיל 103
03/04/2016, עו"ד אורי ישראל פז

פלר, זוכה פרס ישראל לחקר המשפט, היה פרופסור למשפטים באוניברסיטה העברית וכתב עשרות מאמרים וספרים. ב-1995 אימצה הכנסת את המלצות הוועדה שבראשה עמד, שהציעה רפורמה משמעותית בחוק העונשין. פרופ' יובל אלבשן: "איש גדול בתורתו וגדול במידותיו"

פרופסור שניאור זלמן פלר, זוכה פרס ישראל לחקר המשפט לשנת 1994, הלך בסוף השבוע לעולמו בגיל 103. פלר היה פרופסור למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים משנת 1965 ונחשב לאבי המשפט הפלילי בישראל. "הוא היה מורה למופת", נמסר מהאוניברסיטה העברית.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

באמצעות עשרות מאמרים וספרים שכתב, השפיע פרופ' פלר על התפתחות המשפט הפלילי הישראלי. פרופ' פלר עמד בראש ועדה שהציעה רפורמה משמעותית בחלק הכללי של חוק העונשין, העוסק בעקרונות היסוד של המשפט הפלילי, רפורמה שאומצה על ידי הכנסת ומאז שנת 1995 הפכה לחלק מחוק העונשין.

כתלמידתו לשעבר, סיפרה פרופ' מירי גור אריה מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית על מסירותו הרבה ועל שאיפתו כי תלמידיו ימשיכו את המסורת האקדמית שבה החל. תרומתו החשובה להתפתחות המשפט הפלילי הישראלי זכתה להוקרה: בשנת 1993 זכה פלר בפרס צלטנר, בשנת 1994 בפרס ישראל ובשנת 2002 לאות של לשכת עורכי הדין.

"אחד מבוני המשפט הישראלי ומייסדיו, פרופסור שניאור זלמן פלר הלך היום לעולמו והוא בן כמעט 103", ספד לו פרופ' יובל אלבשן, דיקאן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, בעמוד הפייסבוק שלו. "יהיו שימצאו בשעת וביום מותו או בגילו סימנים לצדיקותו (בכל זאת הוא מצאצאי מייסד חב"ד...) אבל לי אין צורך בכך. מפעלותיו החלוציים בתחום המשפט הפלילי והקדשת כל חייו לעיצוב המשפט הישראלי ולחינוך דורות של פרחי משפט מספיקים בעבורי כדי להצמיד לו כל תואר נאצל שהוא. גם צדיק".

פרופ' אלבשן סיפר כיצד "בשנת 1995 הוצאנו ד"ר שחר אלדר ואנוכי ספר על תיקון 39 לחוק העונשין שבמובנים רבים היה מפעל חייו של פלר. זה היה ספר בתולי של שני סטודנטים שנה ד' שמעזים לכתוב ולבקר את החוק שאך יצא. מספר שבועות אחרי שהספר יצא לאור קיבלתי שיחה מפלר. הוא מבקש להיפגש ולדון בהערות שהערנו בספר או במילותיו הוא – הוא לא משוכנע שהוא הבין אותן עד תום. ככה. בפשטות. אדם שהיה אז כבר בשיא עוצמתו המשפטית והציבורית התייחס בשיא הרצינות לשני כותבים צעירים (שבסך הכול ביקשו לעשות מעט כסף מהוצאת ספר לסטודנטים על אותו תיקון ענק לחוק ולהתפרנס). כמה שנים לאחר מכן, כשחלקנו במשך ארבע שנים פעמיים בשבוע מונית מירושלים למכללת רמת גן, הבנתי שזה לא היה חריג. זה היה האיש. גדול בתורתו וגדול במידותיו. כל עוד הדבר התאפשר בידו המשיך לעבוד ולכתוב מאותה דירה קטנה בפתח יער ירושלים עם אותה תאווה אינטלקטואלית ועם אותה שליחות ציבורית. היום כאמור נאסף אל אבותיו. תנצב"ה".

עו"ד יורם סגי זקס, המתמחה במשפט פלילי, ספד לו בעמוד הפייסבוק שלו: "פרופסור זלמן שניאור פלר צאצא לענקים ועילוי בפני עצמו שאצלו למדתי דיני עונשין לפני למעלה מ-20 שנים הלך לעולמו בגיל 103. בור סוד שאינו מאבד אף טיפה. אדם צנוע שהלימוד אצלו הייתה חוויה של דבר דבור על אופניו והוא הצליח להנחיל לי ולאחרים את החשיבה המשפטית הסדורה בדיני העונשין שסייעה לי בהמשך ללמד זכות כסנגור על אנשים רבים תוך שימוש באותם עקרונות. זכור לי ויכוח בשנה ג' עם הענק הזה, כתבתי אני הקטן עבודה על ההגנה העצמית וטענתי כי אם התקיימו יסודות ההגנה העצמית מה לי ירייה אחת ומה לי שלוש יריות. באופן מפתיע בית המשפט העליון לפני חודש אימץ עמדה דומה בפסק הדין סומך. פלר ז"ל קרא את העבודה ולא ישן כל הלילה. הוא הגיע לאוניברסיטת בר אילן ואמר לי מה לי ייריה אחת מה לי שלוש יריות. עמדתי על דעתי. ראיתי את התרגשותו והאכפתיות האמיתית שלו מהנושא. שנים אחר כך ייצגתי אדם לראשונה בסוגיית האחריות המופחתת. לאחר הדיון ופסק הדין שוחחתי עם פלר ז"ל שהביע התעניינות רבה בנושא ואף הביע דעתו. הגם שחלקנו תפיסות עולם שונות, לעולם לא אשכח לו את היסודות המוצקים שהקנה והחשיבה הקוהרנטית בדיני העונשין וההגנות במשפט. אדם יקר יהי זכרו ברוך".

עו"ד אלעד רט, ממשרדו של פרופ' דוד ליבאי, ציין אף הוא בעמוד הפייסבוק שלו: "שמו של פרופסור פלר אולי לא היה מוכר לציבור הרחב, אבל הוא היה ועודנו שם דבר עבור כל מי שהמשפט הפלילי הוא תחום עיסוקו. נפל בחלקי הכבוד ללמוד אצלו ולאחר מכן לעבוד לצדו בשנה האחרונה שבה לימד, והייתה לי זכות גדולה להכיר מקרוב את האיש נמוך הקומה אך הענק ברוחו, שהקדיש את חייו להפיכת המשפט הפלילי לתחום מדעי של ממש, האיש שבאמצעות העקרונות אותם הנחיל לדורות של סטודנטים, דרך חשיבתו המתודולוגית וחסרת הפשרות, ניסוחיו הדקדקניים ושפתו הכל כך ייחודית, הטביע לעולמים את חותמו על עולם המשפט".

פרופ' פלר נולד בעיר בוטושאני שברומניה. בשנת 1948 נתמנה לשופט בבוקרשט ברומניה. בשנים 1951-1961 היה פלר ראש מחלקת החקיקה במשרד המשפטים ברומניה.

בשנת 1961 הגיש בקשה לעלות לישראל ובעקבות זאת פוטר מכל תפקידיו. הוא עלה לישראל בשנת 1963 ולאחר תקופת הסתגלות קצרה נפגש עם משפטנים בכירים בישראל והצטרף בשנת 1965 לסגל המרצים של האוניברסיטה העברית. בשנת 1972 נהיה פרופסור מן המניין.

בשנת 1991 נקרא פלר על ידי תלמידו עו"ד דן מרידור להשתתף בהכנת תיקון חוק העונשין (תיקון מספר 39). פרופ' פלר נחשב לאחד המומחים הגדולים בישראל לדיני עונשין. פלר נמנה עם צאצאיו של רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד תנועת חב"ד ומחבר ספר התניא ונקרא על שמו. הוא היה אב לשני ילדים וסב לחמישה נכדים. יהי זכרו ברוך.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:57
קומיט וכל טופס במתנה