שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק מבקשת להרחיב את תחולת החוק למניעת הטרדה מינית גם על עצמאים

חדשות

הצעת חוק מבקשת להרחיב את תחולת החוק למניעת הטרדה מינית גם על עצמאים, צילום: צילום: Getty images Israel
הצעת חוק מבקשת להרחיב את תחולת החוק למניעת הטרדה מינית גם על עצמאים
09/02/2016, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק מבקשת לתקן עיוות מהותי בחוק למניעת הטרדה מינית, שאינו מעניק כיום הגנה לעצמאים או למתנדבים, ומתעלם מהתלות הכלכלית ויחסי הכוחות המתקיימים בין העצמאי לבין הגורם המעסיק, גם בהיעדר יחסי כפיפות ישירים. יוזמי החוק מדגישים כי הקושי להתנגד להטרדות מיניות או להוכיח אותן בבית המשפט במקרים אלה זהה לקושי של עובדים שכירים

הצעה לתיקון החוק למניעת הטרדה מינית מבקשת להרחיב את תחולת החוק גם על עצמאי/ת, מתנדב/ת או על מי שמעסיק בפועל אדם באמצעות קבלן כוח אדם. זאת, במטרה לתקן את העיוות בחוק הקיים, המתעלם לחלוטין מהתלות הכלכלית ופערי הכוחות המתקיימים בין עצמאיים לבין מזמין העבודה. את הצעת החוק יזמה וכתבה עו"ד אפרת דויטש, יו"ר ועדת העבודה בלהב, לשכת העצמאים והעסקים הקטנים, וחתומות עליה בצעד חסר תקדים 24 חברות כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית. הצעת החוק צפויה לעלות בקרוב בוועדת השרים לענייני חקיקה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

החוק למניעת הטרדה מינית משנת 1998 אוסר על ביצוע מעשים של הטרדה מינית והתנכלות, וקובע כי הטרדה מינית והתנכלות הן עוולות אזרחיות המקנות לניזוק זכות לפיצויים. החוק מתייחס להטרדה מינית המתרחשת במערכות של יחסי עבודה, בשל המאפיינים של יחסים אלה ובעיקר בשל יחסי הכוח הבלתי שוויוניים בין העובד למעסיק. כך, למשל, החוק קובע כי התנהגויות מסוימות הן התנהגויות מטרידות, גם אם המוטרדת לא הביעה התנגדות. בנוסף, קובע החוק שבתביעות לפיצויים בגין עוולות שנגרמו עקב הטרדה מינית בעבודה, נטל ההוכחה שלא נגרמה עוולה מוטל על המעסיק, וכן עליו מוטלת החובה לנקוט באמצעים שונים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה.

בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי החוק, בנוסחו הנוכחי, שותק לחלוטין בכל הנוגע להטרדות מיניות של עובדים עצמאים או של מתנדבים. במקרים אלו, גם אם אין יחסי כפיפות ישירים, יש לעיתים פערי כוחות הנובעים מתלותו הכלכלית של העובד העצמאי במזמין העבודה, או יחסים היררכיים אחרים בין מתנדבים לממונים עליהם, המצדיקים את החלת ההסדרים המיוחדים הקיימים בחוק ביחס ליחסי עבודה, גם על עובדים אלו. "הקושי להתנגד להטרדות המיניות או להוכיח אותן בבית משפט במערכות היחסים שתוארו לעיל זהה לקושי של עובדים הנתונים למרות של מעסיקם", נכתב בהצעת החוק. "לכן, מוצע להרחיב את תחולת החוק ולקבוע במפורש כי הוראות החוק הנוגעות ליחסים בין עובד למעביד, יחולו בשינויים המחויבים גם על מתנדבים בארגון וגם על עובדים עצמאים המועסקים בו".

לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא להב, "מדינה מתוקנת חייבת לתת הגנה לעובדיה באשר הם. לא יכול להיות שעובד עצמאי או עצמאית יופקרו להטרדות מיניות ולא תהיה להם כתובת. הצעת החוק שהגשנו בשיתוף עם ח"כ שרן השכל באה לתקן עיוות בחוק המפלה בין עובדים ועובדות שכירים לעצמאים ואני מקווה כי היא תסייע לעקור את התופעה הפסולה מן השורש."

ח"כ השכל אמרה כי "ההבחנה הקיימת בחוק בין עובד\ת לבין עצמאי\ת או מתנדב\ת היא קרקע פוריה עבור מעסיקים שינצלו את פערי הכוחות הנובעים מתלותו הכלכלית של העובד העצמאי, גם אם אין יחסי כפיפות ישירים. במציאות בה הטרדות מיניות מדווחות חדשות לבקרים, יש לפעול למיגור התופעה"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:244
קומיט וכל טופס במתנה