שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נאור לשופטים החדשים: הימנעו מלהביע בפומבי את עמדותיכם הפוליטיות

חדשות

נאור לשופטים החדשים: הימנעו מלהביע בפומבי את עמדותיכם הפוליטיות, צילום: טקס השבעת שופטים. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נאור לשופטים החדשים: הימנעו מלהביע בפומבי את עמדותיכם הפוליטיות
04/02/2016, עו"ד אורי ישראל פז

נשיאת ביהמ"ש העליון קראה לשופטים שהושבעו בטקס שהתקיים בבית הנשיא להיות מעורים בנעשה בחברה הישראלית ולא לנתק את קשריהם החברתיים, אך הבהירה כי השפיטה מחייבת ניתוק מהמאבקים החברתיים והפוליטיים: "הימנעו מלהביע בפומבי, ואף בפורום מצומצם, את עמדותיכם הפוליטיות ובנושאים השנויים במחלוקת ציבורית"

"בימינו אלה של מודעות הולכות וגוברת לאי צדק חברתי, רבה חשיבותו של בית הדין לעבודה כאכסניה מרכזית למיצוי זכויות אדם לאורך ימיו. משום שתמצית תכליתם של דיני משפט העבודה והביטחון הסוציאלי שבסמכות בית הדין היא כבוד האדם וזכותו לקיום מינימלי בכבוד ובבריאות. כבוד האדם העובד, וזכותו להתארגן ולחיות בכבוד מעמל כפיו בחיי עבודתו ולאחר מכן לעת פרישה". כך אמר נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, בדברים שנשא בטקס השבעת שופטים חדשים שנערך היום (ה', 4.2) בבית נשיא המדינה בירושלים. בטקס הושבעו 22 שופטים ורשמים בכירים, בהם שלושה שופטים חדשים המתמנים לבתי הדין האזוריים לעבודה: כרמית פלד ויפית זלמנסון – לבית הדין האזורי בתל אביב ורועי קרת – לבית הדין האזורי בירושלים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנשיא פליטמן ציין כי משמעות הצהרת השופטים בשבועתם "לשפוט משפט צדק" היא בעיניו "תמצית מהותו הערכית של המעשה השיפוטי, שביסודו השאיפה לנעלה בערכי אנוש – השאיפה לצדק. על השופט בעשייתו השיפוטית לקבוע, ליישם ולאכוף כללי צדק על אדם ורשות, זאת לאור עקרונותיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד. בכך הוא תורם תרומתו לעיצוב קלסתר פניה האנושיות של החברה בה אנו חיים. זהו תפקיד נושא יעוד המחייב מבחינת השופט המתמנה – תחושת שליחות, שאר רוח, והתמסרות כמעט עד תום".

בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה 22 שופטים ורשמים בכירים. שלושה שופטים הושבעו לבתי המשפט המחוזיים, שלושה שופטים הושבעו לבתי הדין לעבודה, תשעה שופטים הושבעו לבתי משפט השלום, ארבעה שופטים הושבעו לבתי משפט לתעבורה, ושלושה רשמים בכירים הושבעו לבתי משפט השלום.

בטקס נאמה גם נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור, שאמרה לשופטים החדשים כי "אנו איננו נשיאי ארצות הברית, אך אתם ודאי עוד תתקלו בתופעה של חברים שנמנעים מלהתקשר או להציע להיפגש מחשש שיפריעו לכם".

הנשיאה נאור יעצה למצטרפים החדשים לכס השיפוט שיזכרו ש"הנטל מוטל על כל אחת ואחד מכם לפרוץ את גבולות המרחק שעשוי להיווצר. אל תעמדו במרכז המעגל כשחבריכם עומדים רחוק מכם. אל תתנו לביטוי 'כבודה', או 'כבודו', או 'השופט', 'השופטת' ביטויים שתשמעו גם מחוץ לכותלי בית המשפט להשפיע על מערכות יחסיכם עם בני אדם. היו אדם שהוא שופט, ובד בבד – שופט שהוא אדם".

הנשיאה נאור הבהירה כי לא בכדי נקבע מפורשות בכלל 16 לכללי האתיקה של שופטים כי אין מוטל על מי שמונה לשופט לנתק את קשריו החברתיים. "אל תתנו לעובדת היותנו שופטים ליצור מחסום ביניכם לבין חבריכם", המליצה הנשיאה נאור לשופטים החדשים. "סופר לי פעם על נשיא ארצות הברית, ג'ון קנדי, שערב בחירתו בשנת 1960 עמד בחבורה אחת ביחד עם חברי מטה הבחירות שלו וחיכה לתוצאות. כשהתברר שהוא הוא הנשיא – מצא את עצמו קנדי לפתע עומד לבדו, כשסביבו, במרחק מה סובבים אותו חבריו, אשר מתוך יראת כבוד לתפקיד אליו נבחר זה עתה, ראו לנכון לשמור על מרחק ממי שעד לפני רגע קט עמדו בצמוד אליו. לא ראיתי את זה במו עיני. בארץ לא הייתה טלוויזיה באותן שנים. אך הסיפור בין אם הוא מדויק ובין אם לאו חרוט בזיכרוני כאילו ראיתי את הדברים בעיני".

אל השפיטה נלוות מגבלות על חופש הביטוי והתגובה, הטעימה הנשיאה נאור, "קולכם יישמע מעתה בפסקי הדין שלכם, בכתיבתכם. תגובתכם תשמע באמצעות הדוברות בלבד. השפיטה מחייבת ניתוק מהמאבקים החברתיים והפוליטיים. מותר וראוי שתהיו מעורים בנעשה בחברה הישראלית, שתהיינה לכם דעות – בכל הנושאים שעל סדר היום. אתם אזרחים במדינה הזו וראוי שתהיה לכם דעה. אולם הימנעו מלהביע בפומבי, ואף בפורום מצומצם, את עמדותיכם הפוליטיות ובנושאים השנויים במחלוקת ציבורית. גם בשבתכם לדין אינכם מייצגים עמדה פרטית, אלא מייצגים את הציבור כולו. אין לבנות חומה בין השופט לבין החברה בה הוא חי. אדרבא. שופט טוב הוא אזרח טוב. שופט טוב הוא חבר טוב".

"עליכם לאזן בין החובות החדשות המוטלות עליכם לבין שמירה על העולם שסבב אתכם לפני המינוי", אמרה הנשיאה נאור, "עליכם להיות עצמאיים ואובייקטיביים – לא מושפעים מרוחות השעה החולפות – אך בצד זאת להטות אוזן לביקורת. עליכם לנהוג באופן ההולם את מעמדכם כשופטים, אך בצד זאת לא לאבד את הענווה. עליכם לעמוד במגבלות המוטלות על התנהגותכם בין כותלי בית המשפט ומחוצה להם, אך בצד זאת להישאר האדם שהייתם; לא להתנתק מעברכם, מחבריכם".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא אף הוא דברים בטקס השבעת השופטים. הנשיא ריבלין ברך את השופטים והרשמים המתמנים וציין כי טקסי השבעת השופטים הנערכים בתדירות גבוהה במיוחד מעידים על המאמץ של נשיאת בית המשפט העליון, שרת המשפטים, וחברי הוועדה לבחירת שופטים, העמלים לשיפורה וקידומה של מערכת המשפט. "מרגע מינויכם, אזרחי ישראל מפקידים בידכם את אחד הפיקדונות היקרים להם מכל – הכוח להחליט מהו צדק, הכוח לעשות צדק".

הנשיא ריבלין הדגיש את האחריות המוטלת על כתפיהם לשמירה על אמון הציבור ואמר: "כשאזרחי ישראל מפקידים זאת בידכם, הם עושים זאת משום שיש להם אמון בכם. למרות הביקורות השונות, מערכת המשפט זוכה שנה אחר שנה לציונים גבוהים במיוחד במדדי האמון הציבורי. אלה נתונים חשובים כיון שהם מעידים על כך שמרבית האזרחים אשר באים בשערי המשפט הישראלי, עושים זאת מתוך אמונה כי בכניסתם וביציאתם, הם יזכו לדין צדק".

הנשיא הוסיף כי "האמון הזה, לא פחות מהכוח הפורמלי, מאפשר לכם לבצע את עבודתכם נאמנה. הגיבוי הציבורי הזה – הוא המאפשר לכם לשפוט בעצמאות, ללא משוא פנים, ללא פחד, ללא מורא ממעורבות כזו או אחרת – ומתוך מחויבות עמוקה למדינת ישראל ולחוקיה. אמון הציבור שנקנה בעמל רב, ביושר כפיים, בהוגנות, במסירות, בפסקי דין מנומקים ואחראים, בהתנהגות הוגנת לבעלי הדין – הוא המבטיח את חסנה ועצמאותה של מערכת המשפט גם בתקופות של קיטוב פוליטי עמוק בין המגזרים השונים בישראל, וגם בשעת חירום ותבערה. לפיכך, בצאתכם היום לדרך חדשה זו, זכרו עד כמה יקר הוא האמון הציבורי, המפקיד בידכם הנאמנות, את מלאכת הצדק. הבינו כי הוא אינו רק זכות גדולה, אלא גם חובה קדושה".

"התמיכה הציבורית נקנתה בעמל רב והיא תלויה במישרין באיכות השפיטה של כל אחת ואחד מכם", אמר הנשיא והוסיף: "אם תתרשלו בברור האמת – הרי שתמעלו באמון שניתן בכם, והוא ילך וייעלם. אם תנהגו במשוא פנים – הרי שתמעלו באמון שניתן בכם, והוא ילך וייעלם. אם תאבדו את עצמאותכם השיפוטית ותהיו נתונים לגחמות ציבוריות או פוליטיות, הרי שתמעלו באמון שניתן בכם, והוא ימעל בכם. שפטו היטב, שפטו בצדק – כי רק כך תישארו נאמנים לציבור שאתם שלוחיו".

שרת המשפטים איילת שקד הזכירה באירוע כיצד: "בשיר 'אסיף', שהלחינה נעמי שמר, מבקש איתמר פרת שכתב את מילותיו כך – 'אסוף את המעשים את המילים והאותות'. זוהי בתמצית מלאכת השיפוט המורכבת המונחת לפתחכם. הסתכלות עמוקה, חיבור חלקי הפאזל והקשבה לניגון המתנגן. ניתוח המעשה, מתן פרשנות יצירתית למילה הכתובה, אבל לא פחות מכך העמדת בעל הדין במרכז, תוך שימת לב מרבית לאותות הניבטים ממנו. כל אדם והמקום ממנו בא. כל אדם והדבר האמיתי אותו הוא מבקש להשיג באמצעות ההליך המשפטי אותו הוא מנהל. החכמה לשפוט והלב השומע אינם נחלת הכלל. תכונות אלו הן תנאי הכרחי לאדם המעוניין להימנות בקרב שופטי ישראל. אתם, שופטים יקרים, ניחנתם במאפיינים אלה ואין לי ספק כי כל אחד מהיושבים והיושבות כאן ראוי ליטול את שרביט השפיטה ויבצע את מלאכתו נאמנה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:69
קומיט וכל טופס במתנה