שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בטרומית: איסור הפליה בהספקת מוצר או שירות ציבורי מחמת מקום מגורים

חדשות

אושר בטרומית: איסור הפליה בהספקת מוצר או שירות ציבורי מחמת מקום מגורים, צילום:
אושר בטרומית: איסור הפליה בהספקת מוצר או שירות ציבורי מחמת מקום מגורים
04/02/2016, ליאור שדמי שפיצר

ח"כ שולי מועלם רפאלי: "גופים רבים מבקשים כלל לא להגיע לבית הלקוח או לא לספק שירות או מוצר לאוכלוסיות המתגוררות באזורים מסוימים, דוגמת הישובים היהודיים ביהודה ושומרון או הכפרים הערבים באזורים הפריפריאליים". ח"כ יוסף ג'בארין: "מי שלא רוצה לתת שירות בהתנחלויות – זו עמדה פוליטית לגיטימית"

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון - איסור הפליה מחמת מקום מגורים), התשע"ו-2015 של ח"כ שולי מועלם רפאלי. הצעת החוק מבקשת לאסור על מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי להפלות בהספקת המוצר או השירות במקום העסק מחמת מקום מגורים. עוד מוצע לאסור על בעל עסק כאמור המעסיק מעל 100 עובדים להפלות בהספקת המוצר או השירות הציבורי מחוץ למקום העסק בין צרכנים הנמצאים במרחק דומה ממקום העסק, בכפוף לסייגים הקבועים בהצעה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "סעיף 3 לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, קובע בין היתר איסור הפליה בהספקת מוצרים או שירותים ציבוריים מחמת עילות שונות, ובהן גזע, דת, ארץ מוצא ומין. מטרת הצעת החוק לנסות ולמנוע את הסירוב, לעתים, מצד מי שעיסוקם בהספקת מוצרים או שירותים ציבוריים כהגדרתם בסעיף 2 לחוק, לספק את אותם מוצרים או שירותים בשל מקום המגורים של הצרכן או המקום שבו הוא מעוניין לקבל את המוצר או השירות. לפיכך, מוצע להוסיף לעילות ההפליה הקבועות בסעיף 3 לחוק עילה שעניינה הפליה מחמת מקום מגורים, ולקבוע כי מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי לא יסרב לספק את אותו מוצר או שירות במקום עסקו (לרבות במחסניו ובכל מקום אחר שאליו צרכנים מגיעים כדי לרכוש או לאסוף את המוצר או לקבל את השירות), וכן לא ימנע כניסה למקום ציבורי או מתן שירות במקום הציבורי, מחמת מקום מגורים".

לדברי ח"כ מועלם רפאלי, "החוק שאני מבקשת להביא בפניכם היום הוא חוק היסטורי. הוא "היסטורי" – כי לא בכל יום מתבקש הבית הזה להגדיר מחדש את גבולותיה של תופעת ההפליה הפסולה הקיימת בקרבנו מאז ומתמיד, ושבתחכומה הרב יודעת לפשוט צורה וללבוש צורה ולשטות בנו האזרחים כאילו היא עוסקת באבחנות לגיטימיות כאלה ואחרות.

כמי שחיה מעבר לקו הירוק, מוכרת לי היטב מדיניותם של גופים רבים שעיסוקם בהספקת מוצר או שירותים ציבוריים המפלים קבוצות רחבות באוכלוסייה בהספקת המוצר או השירות הציבורי וזאת על בסיס מקום המגורים של הלקוח. זוהי הפליה שלא מתקיימת במקום העסק אלא כזו שמבקשת כלל לא להגיע לבית הלקוח. לעתים השירותים או המוצרים אינם מסופקים לאותן אוכלוסיות, המתגוררות באזורים מסוימים, דוגמת היישובים היהודיים ביהודה ושומרון או הכפרים הערביים באזורים הפריפריאליים, ולעתים השירותים והמוצרים מסופקים למתגוררים באזורים אלה, אלא שדרישת התשלום עבורם גבוהה מזו הרגילה וזאת ללא כל סיבה כששירותים דומים ניתנים באופן דומה לכל הארץ לא כל אבחנה".

ח"כ יוסף ג'בארין השיב לה: "פתאום נזכרו בעקרון השוויון? אם ההצעה הזו הייתה מוגבלת רק בתוך הקו הירוק ללא קשר לשטחים היינו תומכים בהצעה הזו. מי שצריך את ההגנה הזו זה בעיקר המתנחלים ומי שלא רוצה לתת שירות בהתנחלויות זו עמדה פוליטית לגיטימית. החוק הזה מסוכן כי הוא נוגע גם לעסקים פרטיים".

בהצעת החוק תמכו 51 חברי כנסת ו-9 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יהיה המשך הטיפול.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:92
קומיט וכל טופס במתנה