שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הורשע במסירת ידיעה כוזבת למוקד 100 על חטיפה ונידון ל-180 שעות עבודות שירות

חדשות

הורשע במסירת ידיעה כוזבת למוקד 100 על חטיפה ונידון ל-180 שעות עבודות שירות, צילום:
הורשע במסירת ידיעה כוזבת למוקד 100 על חטיפה ונידון ל-180 שעות עבודות שירות
04/02/2016, עו"ד אורי ישראל פז

ההודעה הכוזבת ניתנה ארבעה ימים לאחר חטיפתם של שלושת הנערים מגוש עציון ומציאת גופותיהם על ידי כוחות הביטחון, והדבר הובא בחשבון בהכרעת הדין. ביהמ"ש התחשב בעובדה כי כתבי האישום בעבירה זו הם מעטים, אך הבהיר כי הרשעה בפלילים במקרה זה היא הכרח בל יגונה

בית משפט השלום באשקלון הרשיע אתמול (ד', 3.2) בפלילים את תושב העיר, אברהם יחיאל, בגין מסירת ידיעה כוזבת למוקד 100 של המשטרה, לפיה חטפו אותו. הידיעה הכוזבת נמסרה ארבעה ימים לאחר שנחטפו שלושה נערים בגוש עציון, וגופותיהם נמצאו על ידי כוחות הביטחון, יחיאל התקשר למוקד 100 של משטרת ישראל, מסר לשוטרת במוקד ידיעה כוזבת לפיה חטפו אותו, וניתק את השיחה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט הבכיר חיים נחמיאס ציין בהכרעת הדין כי מדובר בהתנהגות חסרת אחריות, חמורה, קשה ביותר מצד יחיאל, שלא ניתן לעבור עליה על סדר היום. בית המשפט הדגיש את חשיבות מוקד 100 שמטרתו מתן מענה מהיר לאזרחי ישראל באירועי חרום להצלת חיים. המוקדים פועלים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ומעיון באתר האינטרנט של משטרת ישראל עולה כי הם עונים ל-8.5 מיליון פניות בשנה.

"מדובר בעבירה חמורה של מסירת ידיעה כוזבת למשטרה, בגין עבירה מסוג פשע – חטיפה שכביכול בוצעה", קבע השופט נחמיאס בהכרעת הדין. "לא לחינם קצב המחוקק לצידה עונש של חמש שנות מאסר. מדובר בתקופה רגישה עד מאוד, הארץ געשה במחצית שנת 2014, לאחר שנחטפו שלושה נערים צעירים בגוש עציון וכעבור ימים לא מעטים נמצאו גופותיהם על ידי כוחות הביטחון. רוצחים אכזריים רצחו את הנערים נפש וכל המדינה חיפשה אחריהם, כל כוחות הביטחון גויסו למשימה, אך למרבית הצער לא הצליחו להציל את הנערים ומשנמצאו גופותיהם הובאו לקבורת עולמים כשכל העם אבל על מותם ומשתתף בצער משפחותיהם.

"והנה, כארבעה ימים לאחר מכן, כלומר עוד בתקופת השבעה על מותם, הנאשם לא מתבושש, בחברת שלושה חברים שנסעו ברכבו, להתקשר למוקד 100 ולמסור ידיעה כוזבת שלפיה חטפו אותו וניתק מיד את השיחה. אנו זוכרים את הביקורת שנמתחה על מוקד 100 בעקבות חטיפת הנערים. נראה כי משטרת ישראל הפנימה את הביקורת. שוטר מוקד התקשר מיד חזרה למכשיר הנייד של הנאשם, ממנו נתקבלה השיחה אלא שחבר אחר שהיה ברכב ענה לשיחה וניתק אותה כאשר הבין שמדובר בשוטרים. התקשרו פעם נוספת והפעם ענתה אחת החברות והודיעה לשוטרים כי הידיעה על החטיפה כוזבת. אף על פי כן, בצדק, נקראו ניידות המשטרה לצאת למקום ובסופו של דבר נפתחה החקירה בתיק זה".

בית המשפט דחה את בקשת הסנגור, עו"ד איתמר סיון מהסנגוריה הציבורית, להימנע מהרשעתו של יחיאל וציין כי הרשעה בפלילים במקרה זה היא הכרח בל יגונה. "היא לא תפגע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם ואין כל סיבה שבעולם שעם ההרשעה שלא יוכל להמשיך במקום עבודתו הנוכחי, שיפנה ללימודים שהוא חפץ בהם, שימצא לו מקומות עבודה נוספים בעתיד. סוג העבירה ונסיבותיה איננו מאפשר להימנע מהרשעה כאן מבלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי הענישה האחרים".

בגזר הדין קבע השופט נחמיאס כי בהתחשב בעובדה שלא מרבים להגיש כתבי אישום בעבירה שכזו, ובהתחשב בעובדה שלא מיצו את הדין לפחות עם בחור נוסף (שהיה ברכב וקיבל שיחה חוזרת מהמשטרה ומשהבין כי מדובר במשטרה ניתק את השיחה), נגזר בזו הפעם כהמלצות שרות המבחן ובהסכמה שהגיעו אליה באי כוח הצדדים לבצע 180 שעות לתועלת הציבור בפיקוח שירות המבחן, ויחיאל חויב לחתום על התחייבות כספית על סך 10,000 שקל שלא יעבור תוך שלוש שנים מהיום עבירה דומה לזו שבה הורשע.

כפי שפורסם לאחרונה בפורטל תקדין, ועדת החוקה של הכנסת החליטה שאם התקשרתם לשווא למשטרה או למד"א – תיקנסו ב-14,400 שקל. בכך אישרה ועדת החוקה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתגדיר עבירה חדשה בחוק העונשין. בדיון שנערך שלהי אוקטובר 2015 צוין כי כ-20% מהשיחות למוקד 100 ו-23% מהשיחות למוקד מגן דוד אדום הם שיחות מטרידות, והוצע לנתק קו טלפון שיטריד מוקד חירום והצלה או לחייב אותו בתשלום גבוה על השיחה. 

 

ת"פ 39937-09-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ועדת החוקה: התקשרתם לשווא למשטרה או למד"א? תיקנסו ב-14,400 שקל

 

כתב אישום נגד קטין שמסר דיווח כוזב על חטיפה למוקד 100 של המשטרה

 

החטיפה שלא הייתה: המדינה תובעת 625 אלף שקל מניב אסרף וערן נגאוקר

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:195
קומיט וכל טופס במתנה