שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר לקריאה ראשונה: ניצולי שואה יוכלו לתבוע החזר שכ"ט עו"ד למשך שנה נוספת

חדשות

אושר לקריאה ראשונה: ניצולי שואה יוכלו לתבוע החזר שכ"ט עו"ד למשך שנה נוספת, צילום: צילום: Getty images israel
אושר לקריאה ראשונה: ניצולי שואה יוכלו לתבוע החזר שכ"ט עו"ד למשך שנה נוספת
02/02/2016, ליאור שדמי שפיצר

ועדת החוקה של הכנסת אישרה את הארכת המועד להגשת התביעות ממי שגבה שכר טרחה מופרז לאחר שהתברר כי ניצולי שואה מהפריפריה לא פעלו למימוש זכותם על פי החוק. עו"ד שרה טראב: "אסור להפוך את עורכי הדין לאויבי העם. אלמלא מאבקם של עורכי הדין, גם יוצאי לוב לא היו זוכים להכרה כניצולי שואה וניצולים רבים לא היו מקבלים קצבאות"

ניצולי שואה ששילמו שכר טרחה עודף בגין טיפול בבקשה לקבלת פיצויים, יוכלו לדרוש את ההחזר, שנה נוספת. כך אושר אתמול (ב', 2.2) לקריאה ראשונה בדיון בהצעת חוק נכי רדיפות הנאצים של ח"כ שולי מועלם רפאלי בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

חוק נכי רדיפות הנאצים קובע כי ניצולי שואה יכולים לתבוע החזר בגין שכר טרחה עודף ששילמו לעורך דין או לגורם שטיפל בבקשתם תוך שנה (עד סוף שנת 2015). הצעת החוק מבקשת להאריך את המועד בשנה נוספת, נוכח החשש כי ניצולי שואה רבים החמיצו את ההזדמנות למצות את זכותם להחזר שכר הטרחה.

לדברי יוזמת הצעת החוק, ח"כ שולי מועלם רפאלי, "ניצולים רבים בעיקר מהפריפריה טרם מימשו את זכותם. עורך דין ששולח יד לכיסים של ניצולי שואה מטעמי בצע, המחוקק יכניס את ידו לכיסו כדי לעשות צדק. אין כאן כוונה לפגוע בעורכי הדין, אלא במי שניצל את ניצולי השואה וגבה מהם שכר טרחה מופרז".

מנהל האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים עו"ד גלעד סממה אמר כי "בשנה האחרונה פנו אלינו 1,300 ניצולי שואה בבקשה לפתיחת תיקים בנושא זה. 1,100 מתוכם מאזור תל אביב. אנו מזהים בעיה שהבשורה לא הגיעה לפריפריה. יש חשיבות גדולה לקדם את החקיקה במהירות. לתחושתי, הפוטנציאל רחוק ממיצוי".

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר כי "הזמן פועל לרעתנו", אך טען כי "אם לא יהיה פרסום, וניצולי השואה לא ידעו על אפשרת השבת הכספים, אין משמעות להארכת המועד".

עו"ד דקלה צרפתי מהאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים הציעה לתקן כמה מסעיפי החוק, על מנת למנוע פרשנות שגויה של עורכי דין, המבקשים בכך לפטור את עצמם מהשבת כספים שנגבו מלקוחות ניצולי שואה שלא כדין, או מפני כאלו שגובים תשלומים גבוהים מהקבוע בחוק.

לדברי היועצת המשפטית של רשות לזכויות ניצולי שואה, עו"ד גליה מאיר אריכא אמרה "נתקלתי בעורכי דין שגררו ניצולים להליכי סרק בבית המשפט, על מנת לגבות שכר טרחה".

ח"כ עודד פורר הצטרף להצעה להאריך את תוקף החוק בשנתיים, ואמר כי "השוליים פוגעים ומוציאים את דיבתם רעה של עורכי דין שעושים את מלאכתם נאמנה".

עו"ד שרה טראב יצאה להגנתם של עורכי הדין ואמרה: "כולנו נגד ניצול ניצולי שואה. אולם אסור להפוך את עורכי הדין לאויבי העם ולצלוב אותם בכיכר העיר. אלמלא מאבקיהם של עורכי הדין, גם יוצאי לוב לא היו זוכים להכרה כניצולי שואה וניצולים רבים לא היו מקבלים קצבאות". לדבריה, "חקיקה רטרואקטיבית מהווה פגיעה באושיות הדמוקרטיה ובכיסם של עורכי הדין. ישנם עורכי דין שעבדו קשה והיום כבר הם לא במקצוע ובחלוף שנים, הם מתבקשים להחזיר כספים שנגבו כדין". באופן חריג, ובניגוד לעמדתם של עורכי דין שהופיעו בוועדה, נציגי לשכת עורכי הדין תמכו בהצעת החוק.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בג"ץ: ההסדר המגביל את שכר הטרחה עבור טיפול בתביעות ניצולי שואה – חוקתי

 

ביהמ"ש דחה תביעות נגד ניצולי שואה לתשלום שכ"ט בגין סיוע במילוי טפסים

 

חברה שסייעה לניצולי שואה יוצאי לוב ותוניס במילוי טפסים לא תוכל לגבות שכ"ט

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:66
קומיט וכל טופס במתנה