שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לראשונה: משרד הכלכלה משיק אתר המרכז את כל המידע על זכויות עובדים בישראל

חדשות

לראשונה: משרד הכלכלה משיק אתר המרכז את כל המידע על זכויות עובדים בישראל, צילום: צילום: Getty images Israel
לראשונה: משרד הכלכלה משיק אתר המרכז את כל המידע על זכויות עובדים בישראל
01/02/2016, עו"ד אורי ישראל פז

האתר החדש מיועד לעובדים ולמעסיקים וכולל חוקים, תקנות ומדיניות, בלווי הסברים ודוגמאות, תוך הפניה למקור הזכות. זאת, בדרך המאפשרת למשתמש גם לעיין בהוראות הרלוונטיות בחקיקה, בהסכמים קיבוציים או בצווי הרחבה. האתר מאפשר גם להגיש תלונה באופן אנונימי בכל חשד להפרת החוק

אתר חדש המרכז את זכויות העובדים הושק היום (ב', 1.2) על ידי משרד הכלכלה והתעשייה. האתר החדש מרכז לראשונה במקום אחד את כל זכויות העובדים שבסמכות המשרד. האתר מרכז את כלל המידע ומיועד לעובדים ומעסיקים כאחד, וכולל חוקים, תקנות ומדיניות בשפה פשוטה וקלה. האתר מהווה כלי משמעותי, שלא היה קיים עד היום, המרכז עבור העובדים את כלל זכויותיהם, מאפשר להם לבחון את כללי היבטי ההעסקה ואף להגיש, במידת הצורך, תלונה באופן מיידי, באמצעות האתר, בגין הפרה, לכאורה, של חוקי העבודה.

האתר הוא פרי עבודה מאומצת של הממונה על התעסוקה, הלשכה המשפטית, היחידה ליחסי עבודה, מנהל הסדרה ואכיפה, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות והממונה על זכויות עובדים זרים, וכן בסיוע הייעוץ המקצועי של עו"ד רות הורן. 

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

זכויות העובדים בישראל מעוגנות בהוראות המצויות בחוקים, בתקנות, בהסכמים קיבוציים ובצווי הרחבה, כמו גם בפרשנות שניתנה להוראות אלה בפסיקת בתי המשפט ובנהלי האכיפה של משרד הכלכלה. הוראות שנועדו להסדיר את שוק העבודה ולהגן על זכויות העובד הבסיסיות, ובין היתר קובעות תנאי העסקה מינימליים ומחייבים, במגוון רחב של תחומים.

זכויות העובדים וחובות המעסיקים מוצגים באתר בשפה קלה ופשוטה, בלווי הסברים ודוגמאות, תוך הפניה למקור הזכות. זאת, בדרך המאפשרת למשתמש גם לעיין בהוראות הרלוונטיות בחקיקה, בהסכמים קיבוציים או בצווי הרחבה. לצד המידע בדבר הזכות, ניתן להגיע, באמצעות היפר קישורים, למידע על דרכי התקשרות ליחידה הרלוונטית במשרד הכלכלה, לרבות הסבר על סמכויותיה והשירותים הניתנים על ידה, כמו גם לטפסים במגוון נושאים.

המשנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה, מיכל צוק, אומרת כי "מדובר בצעד משמעותי שאמור לשרת הן את העובדים והן את המעסיקים, ומהווה נדבך חשוב בפעולות המשרד להגנה על זכויות העובדים, אשר יעודד העסקה הוגנת. חוסר הידע של העובדים לגבי זכויותיהם מהווה חסם מרכזי במימושן. עתה, משהמידע מרוכז במקום אחד, ניתן לפנות למשרד הכלכלה ולקבל מידע, סיוע ואפשרות להגשת תלונה, גם באופן אנונימי, בכל חשד להפרת החוק. במקביל, אנו ממשיכים לעבוד על כלים נוספים, כגון תרגום האתר לשפה הערבית ושפות נוספות, פיתוח מחשבוני זכויות עובדים, מאגר מחודש וקל לניווט של הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה".

היועץ המשפטי של משרד הכלכלה והתעשייה, עו"ד מיכאל אטלן, הוסיף כי "פישוט זכויות העובד הינו אתגר מקצועי ומשפטי גדול שהמשרד מתמודד עמו שנים רבות. הקושי נעוץ במורכבותו וריבוי הפרטים בתחום, שכל אחד מהם עשוי להיות חשוב בנסיבות מסוימות. האתר פותר את הקושי – בכך שהוא מספק תמצית ובצידה הפניה למקומות בהם ניתן להעמיק או לקבל עזרה".

כפי שדווח לאחרונה בפורטל תקדין, בדו"ח האחרון שפרסם מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, נקבע כי משרד הכלכלה אינו מפקח על הפרת זכויות עובדים בשכר נמוך. דו"ח המבקר מציין כי למרות תוספת התקנים וכלי האכיפה, טרם מצא מנהל ההסדרה והאכיפה את הדרך לביצוע אכיפה יעילה של זכויות העובדים. העובדים העניים, החשופים יותר לניצול, נמנעים ברובם מלהתלונן – בין היתר בשל מודעות נמוכה לזכויותיהם ובשל החשש שהתלונה תוביל לפיטוריהם ולאי העסקתם בעתיד.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

האתר החדש של משרד הכלכלה למיצוי זכויות עובדים:

 

מבקר המדינה: משרד הכלכלה אינו מפקח על הפרת זכויות עובדים בשכר נמוך

 

הוועדה לביקורת המדינה: "מערכת המשפט מנהלת סחבת מול אוכלוסיות מוחלשות"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:163
קומיט וכל טופס במתנה