שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה בטרומית הצעת החוק לעיגון עיקרון השוויון בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו

חדשות

נדחתה בטרומית הצעת החוק לעיגון עיקרון השוויון בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, צילום: צילום: רון פז
נדחתה בטרומית הצעת החוק לעיגון עיקרון השוויון בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו
28/01/2016, ליאור שדמי שפיצר

מליאת הכנסת דחתה את העת החוק שיזם ח"כ ג'מאל זחאלקה שביקשה לעגן את עיקרון השוויון ואת איסור ההפליה בחוק יסוד. שרת המשפטים איילת שקד ציינה כי עיקרון השוויון הפוליטי והאזרחי הוא עיקרון יסוד בפסיקת בתי המשפט, וכי היא בודקת את בקשת הח"כים הערבים להקים בית משפט בעיר ערבית בישראל

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו (תיקון – שוויון) של חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה וקבוצת חברי כנסת. הצעת החוק ביקשה לעגן את עיקרון השוויון בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כך שכל אזרח יהיה זכאי לשוויון הזדמנויות. כמו כן, הוצע לקבוע שאין להפלות אדם מטעמי גזע, לאום, מין, עדה, דת, זרם דתי, השקפ, מעמד אישי או חברתי, השתייכות פוליטית או מכל טעם אחר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו לא עיגן בצורה מפורשת את אחת העקרונות החשובים ביותר לכל משטר דמוקרטי – עיקרון השוויון. עוד צוין כי בהכרזה על הקמת מדינת ישראל נאמר כי המדינה "תקיים שוויו ןזכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין. למרות זאת, ועל אף שעברו יותר מ-67 שנים מהקמת המדינה, לא עוגן עיקרון השוויון בחוק יסוד.

לדברי ח"כ חזאלקה, "בחוקות של כל המדינות הדמוקרטיות וגם באלה הלא דמוקרטיות מעוגן עיקרון השוויון. חשוב שחברי הכנסת יחשבו למה זו אחת המדינות הבודדות בעולם שלא מעוגן בה עיקרון השוויון בחוק". זחאלקה הוסיף כי חבר כנסת שמצביע נגד הצעת החוק מתנגד למעשה לעיקרון הזה או שם אותו במקום נמוך מאוד בסולם הערכים.

שרת המשפטים איילת שקד השיבה כי "ערך השוויון הוא מעמודי התווך של המשטר הדמוקרטי בישראל. מגילת העצמאות קבה זאת במפורש, ומאז השוויון הוא עיקרון על המשתקף בחקיקה הישראלית לאורכה ולרוחבה. אמנם חוק היסוד לא מונה זאת במפורש, אולם ההלכה המושרשת בבתי המשפט היא כזו ושוויון הזכויות הפוליטי והאזרחי הוא עיקרון יסוד, וזאת אף מבלי שיעוגן במפורש בחוק יסוד". השרה שקד הוסיפה כי היא בודקת את בקשת הח"כים הערבים להקים בית משפט בעיר ערבית בישראל. "אני בהחלט פועלת בנושא ומקווה שאני אהיה שרת המשפטים הראשונה שתזכה להקים בית משפט בעיר ערבית בישראל".

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:162
קומיט וכל טופס במתנה