שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בטרומית: מבטח יחויב לשלוח התראה על כוונתו להגיש תביעת שיבוב

חדשות

אושר בטרומית: מבטח יחויב לשלוח התראה על כוונתו להגיש תביעת שיבוב, צילום: צילום: Getty images Israel
אושר בטרומית: מבטח יחויב לשלוח התראה על כוונתו להגיש תביעת שיבוב
24/01/2016, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק מבקשת לחייב את חברות הביטוח לשלוח התראה על כוונתו לתבוע פיצוי מצד ג' 30 יום לפני הגשת התביעה. התיקון לחוק נועד למנוע את התופעה של חברות ביטוח התובעות אזרחים המעורבים בתאונה מבלי להקדים ולברר את מידת אחריותם. היעדר התראה כאמור יחייב את החברה בתשלום הוצאות משפט, ללא קשר לתוצאות התביעה

מליאת הכנסת אישרה בשבוע שעבר (ד', 20.1) בקריאה טרומית את הצעת חוק חוזה הביטוח (תיקון – מיצוי הליכים בתביעות תחלוף), התשע"ה–2015 של חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני, המציעה לחייב מבטח לשלוח התראה על כוונתו לשלוח להגיש תביעה לפיצוי מצד שלישי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

סעיף 62 לחוק חוזה הביטוח, התשמ"א–1981 קובע כי חברת ביטוח ששילמה פיצוי למבוטח רשאית להיפרע בגין הפיצוי ממי שגרם לאירוע הנזיקי. כך, לדוגמה, בתאונת דרכים תפצה חברת הביטוח את הלקוח שלה ולאחר מכן תדרוש את סכום הפיצוי מנהג שאיננו לקוח שלה. תביעות אלה מכונות תביעות שיבוב והנתבע בהן מכונה צד שלישי.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי מבטח יחויב לשלוח התראה בדבר כוונתו להגיש תביעה לפיצוי או לשיפוי מהצד השלישי, שלושים יום לפני הגשת התביעה. בנוסף, מוצע לקבוע כי אם המבטח לא שלח התראה כאמור, בית המשפט יהיה רשאי לחייבו בתשלום הוצאות לטובת המעוול, או לטובת המדינה או לשניהם, אף ללא קשר לתוצאות התביעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי זכות השיבוב שבסעיף 62 לחוק יוצרת תופעה שלילית ופוגענית כשחברות הביטוח תובעות מעורבים בתאונה בבית המשפט, בלי להקדים ולברר את מידת אחריותם לאירוע הביטוחי טרם הפנייה לערכאות. הליכים אלה מתבצעים לרוב בסדר דין מהיר.

"התוצאה של תופעה זו היא פגיעה משמעותית באזרחים שהיו מעורבים בתאונה ואינם בהכרח אשמים בגרימתה, אך חסרים את המשאבים הדרושים כדי להתמודד באופן נאות בבית המשפט", נכתב בדברי ההסבר. "גם במקרה שנתבע מודה באשמה באופן מלא או חלקי, הפנייה לערכאות תחייב אותו בהוצאות המשפט של חברת הביטוח, שלא היה נדרש לשלם אילו נתבררה עמו מראש מידת אחריותו."

לדברי ח"כ מקלב, "חברות הביטוח לא מנסות להתדיין עם הפוגע או לפנות אליו והולכות ישר לבית המשפט. אנחנו רוצים למנוע את ההוצאות המיותרות מאותם נתבעים שאין להם את היכולת להתמודד עם חברות הביטוח".

בהצעת החוק תמכו 52 חברי כנסת ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת החוקה, חוק ומשפט להמשך טיפול.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:102
קומיט וכל טופס במתנה