שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסכם לחיים משותפים הוא קריטי עבור זוגות חד מיניים בישראל

חדשות

הסכם לחיים משותפים הוא קריטי עבור זוגות חד מיניים בישראל, צילום: עו"ד סיוון אלה לוי
הסכם לחיים משותפים הוא קריטי עבור זוגות חד מיניים בישראל
24/01/2016, עו"ד סיון אלה לוי

הסכם לחיים משותפים הוא הדרך המשפטית היחידה הפתוחה כיום בפני זוגות חד מיניים לעגן את הקשר ביניהם ולהגדיר את זכויותיהם וחובותיהם כמשפחה וכבני זוג. זאת בייחוד כאשר מדובר בתחום משפטי שהחוק והפסיקה טרם הסדירו אותו במלואו, ועל כן קיימת אי ודאות לאופן פסיקת בית המשפט במקרה של מחלוקת

מדינת ישראל ידועה כאחת המדינות המתקדמות בכל הנוגע לזכויותיהם של זוגות חד מיניים, ובשנים האחרונות חלה התפתחות והתקדמות מתמדת בתחום והכרה משפטית הולכת וגוברת. עם זאת, עדיין קיימת מגבלה עיקרית וראשית בהסדרת יחסיהם של בני זוג חד מיניים במדינת ישראל והיא אי יכולתם להינשא בתחומי המדינה, שכן תחום הנישואין והגירושין הוא תחום המוסדר על ידי מוסדות הדת במדינה, שאינם מכירים בנישואין של בני זוג מאותו מין.

הסכם לחיים משותפים הוא הדרך המשפטית היחידה הפתוחה כיום בפני זוגות חד מיניים לעגן את הקשר ביניהם ולהגדיר את זכויותיהם וחובותיהם כמשפחה וכבני זוג. זאת בייחוד כאשר מדובר בתחום משפטי שהחוק והפסיקה טרם הסדירו אותו במלואו, ועל כן קיימת אי ודאות לאופן פסיקת בית המשפט במקרה של מחלוקת

הסכם לחיים משותפים מהווה למעשה חוזה בין בני הזוג, המהווה התחייבות משפטית ביניהם בכל הסוגיות הנוגעות לזוגיות שלהם ולמשפחה שמתכננים הם להקים, ובראשו התחייבות הצדדים לנהוג בתום לב ולכבד האחד את השני. הסכם לחיים משותפים נותן מענה לסוגיות השונות שבחיי הזוג משלב מיסוד הקשר, חיי היום יום, ועד לפרידה, אם תהיה.

הסכם לחיים משותפים בין בני זוג חד מיניים מהווה בראש ובראשונה הוכחה רשמית על זוגיותם, הכרה בזוגיותם של בני הזוג, כי הם מנהלים משק בית משותף וכי בכוונתם לקיים תא משפחתי משותף. במערכת יחסים שבין בני זוג חד מיניים ההכרה הרשמית בזוגיותם חשובה ביותר ומשמעותית עבור וכלפי רשויות המדינה השונות, כגון ביטוח לאומי ואף לצורכי אימוץ והורות, שם מהווה ההסכם ראיה ליציבות התא המשפחתי ולכוונותיהם של המאמצים.

במסגרת הסכם לחיים משותפים, יכולים בני הזוג להסדיר גם את נושא הרכוש ולהגדיר מהו הרכוש המשותף שלהם, מהו רכושו הנפרד של כל אחד, אם בכלל, וכיצד יחולק הרכוש המשותף במקרה של פרידה. בסוגיה זו יוכלו בני הזוג למשל להתייחס לרכוש עתידי שעתיד להתקבל לאחד מהם כתוצאה מצוואות, ירושות או מתנות; דמי שכירות המתקבלים מדירה שבבעלות אחד מהם; מגורי בני הזוג בדירה שבבעלות אחד מהם; חובות ככל שישנם וכדומה.

במסגרת הסכם לחיים משותפים יכולים בני הזוג להתייחס לאופן ניהול משק הבית – האם בכוונתם לפתוח חשבון בנק משותף; אופן תשלום חשבונות אחזקת הבית השונים ועוד. במסגרת ההסכם יכולים בני הזוג לכלול פרק בנוגע להורות משותפת, אם בנוגע לילדים שיש למי מבני הזוג ממערכות יחסים קודמות ואם בנוגע לילדים שעתידים לבוא לעולם כתוצאה מהקשר באמצעות אימוץ, פונדקאות, תרומת זרע וכדומה. פרק זה יסדיר את אופי היחסים בין בני הזוג לבין הילדים, את היקף השותפות והאחריות שכל אחד מהם לוקח כלפיהם וגם את הזכויות והחובות של כל אחד מהם כלפי הילדים במקרה של פרידה.

בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה מתמדת בפנייתם של זוגות חד מיניים להסדרת יחסיהם באופן פורמאלי על ידי הסכם לחיים משותפים, וזאת מתוך ההבנה לחשיבות הרבה שישנה בהסכם זה ולהיותו מבטיח דאגה והגנה זוגית.

עם זאת, חשוב להדגיש כי לשם ניסוח ההסכם לחיים משותפים יש לפנות לעורך דין הבקיא ועוסק בתחום ומכיר היטב את החוק ואת הפסיקה, שכן מדובר במסמך בעל חשיבות מכרעת עבור בני הזוג, אשר מטרתו לעגן את הסכמות בני הסוג בנוגע למרבית תחומי חייהם, וכן לצפות פני עתיד ולמנוע מאבקים עתידיים בבית המשפט. מומלץ להביא את ההסכם לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה.

הסדרות פשוטות אלו יכולות לחסוך פעמים רבות מאבקים ומחלוקות קשות, המנוהלים באמצעות הליכים משפטיים ארוכים ויקרים בעת פירוד הצדדים.

 

סיון אלה-לוי היא עורכת דין ומגשרת המתמחה בתחומי המשפחה והירושה

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הורות אחרת: אישה שתרמה ביציות לבת זוגה לשעבר נלחמת על הקשר עם ילדיה

 

תקדים במהפכת השוויון: בת הזוג של האימא הביולוגית תשלם מזונות לילד

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:20
קומיט וכל טופס במתנה