שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פשרה בייצוגית: "הראל" תעניק ביטוח תאונות אישיות ללא עלות לתקופה מוגבלת

חדשות

פשרה בייצוגית: "הראל" תעניק ביטוח תאונות אישיות ללא עלות לתקופה מוגבלת, צילום: צילום: Getty images Israel
פשרה בייצוגית: "הראל" תעניק ביטוח תאונות אישיות ללא עלות לתקופה מוגבלת
20/01/2016, עו"ד לילך דניאל

על פי הסדר הפשרה, שאושר על ידי בית המשפט, התחייבה חברת הביטוח לשנות את הסעיף בפוליסת ביטוח הבריאות הנוגע למשך גביית הפרמיה ההתחלתית לגבי מבוטחים עתידיים ולהעניק למבוטחים זכאים הטבה בדמות ביטוח תאונות אישיות חינם לתקופה מוגבלת. הגמול ושכר הטרחה שישולם למבקש ולבאי כוחו יותנה בשיעור מימוש ההטבה על ידי הקבוצה

בית המשפט המחוזי אישר הסדר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית נגד חברת הביטוח "הראל", שהוגשה בטענה לגבייה ביתר של פרמיות ביטוח בריאות. במסגרת ההסדר, התחייבה הראל לכלול בדוח השנתי שישלח למבוטחים הפעילים הבהרה אודות התניה בפוליסה, לשנות את הסעיף הרלוונטי בפוליסה לטובת מבוטחים עתידיים ולהעניק למבוטחים מסוימים הטבה בדמות ביטוח תאונות אישיות לתקופה מוגבלת ללא תשלום.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בתביעה שהגיש טען המבקש כי חברת הביטוח הראל גובה ממבוטחיה פרמיות ביתר בגין פוליסות ביטוח בריאות. לטענתו, על פי הוראות הפוליסה, הפרמיה הראשונה נקבעת במועד ההצטרפות של המבוטח לביטוח, בהתאם לגילו במועד ההצטרפות. ככלל סכום הפרמיה נשאר קבוע ללא שינוי, אך בחלוף חמש שנים מתעדכן הסכום. מאחר שהפוליסה אינה מחריגה את הפרמיה ההתחלתית מיתר הפרמיות הבאות אחריה, סבר המבקש כי גם היא אמורה להיות קבועה לתקופה של חמש שנים, אלא שלטענתו, המשיבה מעדכנת את הפרמיה ההתחלתית בהגיע המבוטח לגיל שהוא כפולה של 5, וזאת גם במקרים בהם טרם חלפו חמש שנים ממועד הצטרפותו לפוליסה. עילות התביעה בגינן תבע המבקש היו הפרת הסכם, עשיית עושר ולא במשפט, הטעייה, אי גילוי והפרת חובה חקוקה, מצג שווא ורשלנות.

לימים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה, ולאחר מינוי בודק ודיונים נוספים תיקנו את ההסכם והגישו אותו לאישור בית המשפט.

במסגרת ההסדר, התחייבה הראל לכלול בדוח השנתי שישלח למבוטחים הפעילים הרלוונטיים שלה הבהרה אודות התניה בפוליסה, בצירוף הודעה מיידעת אודות הסדר הפשרה ופרטיו. בנוסף, בכפוף לאישורו של המפקח על הביטוח תשנה החברה את תנאי הפוליסה למבוטחים המבקשים להצטרף לפוליסה, ותשנה את נוסחו של הסעיף הרלוונטי בפוליסה כך שדמי הביטוח ישתנו כל חמש שנים ממועד ההצטרפות עד להגיעו של המבוטח לגיל 65, אז ישונו דמי הביטוח וממועד זה יהיו קבועים. עוד הוסכם כי מבוטחים שקראו את הוראות הפוליסה הרלוונטיות ופרשו אותן באופן שונה מהפרשנות לפיה דמי הביטוח מתקבעים בגיל 65 בסכום הרלוונטי לגיל זה, או מבוטחים שסוכן הביטוח הסביר להם כי דמי הביטוח מתקבעים בגיל 65 בסכום דמי הביטוח שכבר משולמים על ידי המבוטח – יקבלו הטבה בדמות ביטוח תאונות אישיות לתקופה מוגבלת ללא תשלום.

השופטת מיכל נד"ב אישרה את ההסדר המוצע וקבעה כי נוכח סיכויי התביעה ובהתחשב בנוסח התניה שבמחלוקת, נראה כי יש בהסדר הפשרה כדי לענות על מטרות החוק ובנסיבות העניין הוא אכן סביר והוגן, אף ששווי ההטבה במיצוי מלא עולה כדי אחוז נמוך בלבד מגביית היתר הנטענת. עוד ציינה השופטת כי הסדר הפשרה מביא לכך שהוראת הפוליסה הנוגעת לעדכון הפרמיה בהגיע המבוטח לגיל 65 תובהר למבוטחים הפעילים של המשיבה. כמו כן, בהתייחס למבוטחים חדשים ובכפוף לאישור המפקח על הביטוח, תשנה ותבהיר המשיבה את תנאי הפוליסה למבוטחים המבקשים להצטרף לפוליסה הכוללת מנגנון העלאת דמי ביטוח דומה, כך שלא יטעו עוד מבוטחים בהבנת תנאי הפוליסה.

השופטת ציינה עוד כי המשיבה התחייבה לתת הטבה לחברי הקבוצה וכי הבודק שמונה בחן את הנתונים הנוגעים להיקף הקבוצה, להיקף הנזק ולהיקף הפיצוי המוצע, והצדדים קיבלו את הערותיו לתיקון הסדר הפשרה. באת כוח היועץ המשפטי לממשלה לא מצאה לנכון להתנגד להסדר הפשרה והמבקש ובאי כוחו ניהלו את בקשת האישור באופן יעיל ומהיר והביאו לסיום ההליך בדרך של פשרה. לאור האמור, נקבע כי ההסדר מממש את מטרות התובענה הייצוגית – אכיפת הדין, הרתעה מפני הפרתו ושמירה על שלטון החוק וכן מתן סעד הולם לנפגעים.

בכל הנוגע לגמול ושכ"ט שישולם למבקש ובאי כוחו, ציינה השופטת כי הסכום הכולל שעליו המליצו הצדדים הוא סביר וכי המבקש ובאי כוחו ניהלו את התובענה בצורה יעילה ובאופן ראוי והוגן בנסיבות העניין. עם הסכום הותנה בשיעור מימוש ההטבה על ידי הקבוצה, שכן זהו המדד האמיתי לתועלת שהביאה התובענה לקבוצה בפועל. לאור האמור הורה בית המשפט כי 103,500 שקל ישולמו לתובע ולבא כוחו בחלקים שווים עם אישור הסדר הפשרה, כאשר לחלקו של בא כוח המייצג יתווסף מע"מ. היתרה תשולם באותה דרך, בתנאי שהקבוצה תממש לפחות 70% מסכום ההטבה.

 

ת"צ 53652-06-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:97
קומיט וכל טופס במתנה