שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אלי טביב ודנה אשכנזי הורשעו בהעסקת עובדת זרה ללא היתר וללא ביטוח רפואי

חדשות

אלי טביב ודנה אשכנזי הורשעו בהעסקת עובדת זרה ללא היתר וללא ביטוח רפואי, צילום: צילום: istock
אלי טביב ודנה אשכנזי הורשעו בהעסקת עובדת זרה ללא היתר וללא ביטוח רפואי
20/01/2016, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש הרשיע את איש העסקים ומנהל בית"ר ירושלים יחד עם אשתו בעבירות שיוחסו להם והבהיר כי שני בני הזוג לא ביררו את מעמדה החוקי של העובדת ועצמו את עיניהם לאפשרות כי היא מועסקת שלא כדין. עוד הודגש כי אף אם טביב היה טרוד בעסקיו הרבים בארץ ובחו"ל אין הדבר פוטר אותו מאחריות למתרחש בביתו שלו

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, הרשיע את אלי טביב, איש עסקים ומנהל בית"ר ירושלים, ואת אשתו דנה אשכנזי טביב בעבירות של העסקת עובדת זרה ללא היתר וללא ביטוח רפואי, לאחר שנקבע כי הם לא מילאו אחר החובה הבסיסית המוטלת עליהם לברר את מעמדה החוקי של העובדת, וכי מתקיימת בעניינם מחשבה פלילית מסוג עצימת עיניים, השקולה למודעות. השופטת חופית גרשון יזרעאלי דחתה את הטענה כי טביב לא ידע דבר על העסקת העובדת וקבעה כי אף אם הוא טרוד בעסקיו הרבים בארץ ובחו"ל, אין הדבר פוטר אותו מאחריות למתרחש בביתו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנאשמים, בני זוג נשואים המתגוררים בכפר שמריהו, העסיקו עובדת זרה אזרחית הפיליפינים שלנה בביתם וביצעה במקום עבודות משק וניקיון. לטענת המאשימה, העובדת החזיקה באשרת עבודה מתחום הסיעוד, אשר תוקפה פג, ולא היתה רשאית לעבוד אצל הנאשמים.

אשכנזי וטביב לא כפרו בכך שהעובדת הועסקה בביתם בלא היתר כדין ובלא ביטוח רפואי, אך טענו כי לא התקיים היסוד הנפשי – המודעות לכך שהעובדת הועסקה שלא כדין – המאפשר את הרשעתם בעבירות המיוחסות להם, בפרט ביחס לטביב. כך, נטען כי לטביב עסקים רבים המתנהלים במספר מדינות, והוא מעסיק כ-1,500 עובדים, שוהה חלק ניכר מזמנו בחו"ל ומנהל עסקים המוערכים במאות מיליוני שקלים בשנה. נוכח אורח חייו ועיסוקיו הרבים, הוא אינו מעורה כלל בענייני משק הבית, שלהם דואגת אשתו, ולא ידע דבר על העסקת העובדת.

לטענת אשכנזי, נמסר לה שלעובדת אשרת עבודה זמנית והמסמכים ימסרו לה בהקדם. על כן, היא סברה והאמינה כי מדובר בעובדת חוקית, הנמצאת בעיצומו של הליך הסדרת מעמדה הקבוע בארץ. בנוגע לביטוח הרפואי טענו הנאשמים כי העובדת ציינה שבידיה ביטוח רפואי ממעסיק אחר באותה עת

המדינה התנגדה לטענת הנאשמים לפיה אשכנזי לבדה העסיקה את העובדת, וטענה כי טביב שהה בביתו בעת הביקורת שבה נתפסה העובדת עובדת בעבודות ניקיון, והוא אף גר בבית וידע על העסקתה. עוד נטען כי קיימת חזקה כי מחזיק במקרקעין יראה כמי שמעסיק עובד זר אלא אם כן הוכיח אחרת, וטביב לא הוכיח כי החזקה אינה חלה בעניינו. על פי ההלכה הפסוקה, די ביסוד נפשי של "עצימת עיניים" לשם הרשעה בעבירה נשוא כתב האישום, במקרה זה, ברור מחזותה האסיאתית של העובדת כי היא נתינה זרה, אולם טביב מעולם לא התעניין בשאלת חוקיות העסקתה ולא שאל את אשתו דבר לעניין זה.

השופטת חופית גרשון יזרעאלי קבעה כי אשכנזי לא מילאה אחר חובת הבירור שהיתה מוטלת עליה על מנת להפריך את החשש לפיו העובדת הזרה, שהיא בעלת חזות זרה מובהקת, אינה בעלת היתר עבודה כדין. "הנאשמת הסתפקה, לגרסתה, בהבטחה כללית של בן זוגה של העובדת להציג מסמכים, הבטחה שלא מוצאה גם לאחר שלושה שבועות. הנאשמת לא עיינה אף לא במסמכי הזיהוי של העובדת והחלה להעסיק את העובדת ללא כל ידיעה ביחס למעמדה החוקי בישראל", כתבה השופטת בפסק הדין. "לפיכך, הוכחה מחשבה פלילית מסוג עצימת עיניים, השקולה למודעות".

השופטת גרשון יזרעאלי הרשיעה את שני בני הזוג בעבירה ודחתה את טענות ההגנה ביחס לטביב. "הנאשמים הינם בני זוג נשואים, המתגוררים יחד תחת קורת גג אחת עם ילדיהם ונהנו שניהם משירותי ניקיון ומשק הבית שביצעה העובדת. בנסיבות אלה, לא ניתן לקבל את הטענה לפיה אין לנאשם כל אחריות או נגיעה למתרחש בביתו. לא נטען, גם לא הוכח, כי בתקופה בה הועסקה העובדת שהה הנאשם בחו"ל. אין גם חולק כי במועד הביקורת שהו שני הנאשמים בבית. אף אם הנאשם טרוד בעסקיו הרבים בארץ ובחו"ל, אין הדבר פוטר אותו מאחריות למתרחש בביתו שלו", הבהירה השופטת.

השופטת הוסיפה כי טביב עצמו הודה כי לא כלל לא התעניין בשאלת חוקיות העסקת העובדת. בנסיבות אלה, נקבע אף הנאשם עצם את עיניו ולא מילא אחר החובה הבסיסית המוטלת עליו, לברר את מעמדה החוקי של העובדת המבצעת עבודות ולנה בביתו.

 

הע"ז 39249-10-13

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

נילי ברק פריאל תשלם קנס של 22 אלף שקל בגין העסקת עובדת זרה ללא היתר

 

הסדר טיעון לאביבה ויינשטיין: רעיית היועמ"ש תודה בהעסקת עובד זר שלא כדין

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:128
קומיט וכל טופס במתנה