שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כתב אישום נגד בכירים בחברת קצא"א בגין דליפת הדלק הסילוני באזור נחל צין

חדשות

כתב אישום נגד בכירים בחברת קצא"א בגין דליפת הדלק הסילוני באזור נחל צין, צילום: צילום: Getty images Israel
כתב אישום נגד בכירים בחברת קצא"א בגין דליפת הדלק הסילוני באזור נחל צין
19/01/2016, עו"ד אורי ישראל פז

על פי כתב האישום, במהלך עבודות שיפוץ הקו עם ציוד הנדסי כבד פרץ דלק סילוני בעוצמה גבוהה וגרם לזיהום כבד של נחל צין וסביבותיו, ולפגיעה בצמחים, בבעלי חיים ובמערכת האקולוגית. בין היתר נטען לסטייה משמעותית מהוראות הבטיחות ולהיעדר פיקוח יעיל ותיאום מספק עם רשות הטבע והגנים

כתב אישום חמור הוגש אתמול (ב', 18.1) בעקבות שני אירועים שבהם נפגע צינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א במהלך עבודות שיפוץ הקו עם ציוד הנדסי כבד, בחודשים יוני וספטמבר 2011. כתוצאה מפגיעות אלו, זרם מהצינור חומר מסוכן של דלק סילוני בכמויות גדולות, אשר גרם לזיהום כבד של נחל צין ושל סביבותיו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה הגישה את כתב האישום הפרשה לבית משפט השלום באשדוד, נגד חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ (קצא"א), חברת רולידר בע"מ, חברת מובילי הר הנגב בע"מ ו-12 נאשמים נוספים שעבדו בחברות אלו בתקופה הרלוונטית, בגין שני אירועים שבהם נפגע צינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א במהלך עבודות שיפוץ בחודשים יוני וספטמבר 2011.

כתוצאה מפגיעות אלו נגרם זיהום כבד של נחל צין וסביבותיו. כתב האישום כולל את העבירות הבאות (כל נאשם על פי חלקו בכתב האישום): זיהום מים בנסיבות מחמירות, השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך רשות הרבים, הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון, פגיעה בגן לאומי בנסיבות מחמירות ועבירות סביבתיות נוספות.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד עדי דמתי שגיא, בהחזקתה ובניהולה של חברת קצא"א צינור אשר מחבר בין אילת ואשקלון. חלקו של הצינור, כ-153 ק"מ המשתרעים בין אשל הנשיא ובין שיזפון, משמש לצורך הובלת דלק סילוני. בבדיקה שנערכה לצינור מטעם קצא"א בסוף 2007 נמצא כי בעטיפת הצינור קיימים מספר רב של ליקויים שמשמעותם היא כי לאורך חלקים נרחבים של הצינור אין הוא מוגן מפני דליפות.

עוד נמצא כי בחלקים מסוימים הצינור חשוף ואינו טמון באדמה. בעקבות כך, ב-2008 הפסיקה קצא"א את הזרמת הדלק הסילוני בצינור. בהמשך הוחלט על שיפוץ הצינור באמצעות קבלני משנה. חברת רולידר היא חברת הנדסה אזרחית שנבחרה על ידי קצא"א במכרז לנהל את ביצוע עבודות השיפוץ. חברת מובילי הר הנגב היא חברה קבלנית שהתקשרה עם חברת רולידר למתן שירותי עבודות עפר במהלך השיפוץ. חלק מתוואי הצינור שנועד לשיפוץ, עובר בגן לאומי "גן הפסלים", סמוך לנחל צין, מהגדולים והחשובים בנחלי הנגב, שאורכו 120 ק"מ.

בכתב האישום מואשמים, מלבד החברות, יאיר וידה ששימש כמנכ"ל קצא"א, שלמה לוי ששימש כמנהל אגף הנדסה ומינואר 2011 סמנכ"ל הנדסה בקצא"א, ניר עפרוני ששימש כמנכ"ל חברת רולידר, דני אלקרינאוי ששימש כבעלים ומנכ"ל של חברת מובילי הר הנגב ושמונה עובדים נוספים של החברות שהיו מעורבים בעבודות השיפוץ.

באישום הראשון מפורטת פגיעה בצינור עקב עבודות חפירה לחשיפת הצינור שביצע צוות עובדים. עקב הפגיעה פרץ דלק סילוני בעוצמה גבוהה והתיז על נחל צין וסביבותיו. חלק מהדלק זרם במורד אפיק נחל צין וחלקו הותז במעלה הנחל ועל הגבעות שסביב לו. כתוצאה מהפגיעה, זוהם שטח של כ-60 דונם בנחל ובסביבותיו. במהלך ביצוע עבודות השיקום פונו מהנחל וסביבותיו כ-26,500 טון קרקע מזוהמת. על אף פינוי הקרקע המסיבי, חלק נכבד של הדלק הסילוני נשאר בערוץ ובגדות הנחל גם לאחר סיום עבודות השיקום. פריצת הדלק הסילוני העמידה את האקוויפרים המצויים מתחת לנחל צין בסיכון של זיהום. בנוסף, שרר באפיק נחל צין וסמוך לו ריח חריף של דלק במשך תקופה ארוכה של מספר חודשים לפחות לאחר האירוע.

כמו כן, נגרם אובדן בית גידול של ערוץ הנחל ונשקפה סכנה לבעלי חיים וביצי בעלי חיים שבאו עמו במגע, ולבעלי חיים שניזונים מצמחיה שנפגעה מהדלק. כתוצאה מביצוע עבודות השיקום נחסמה הדרך למעלה צין למטיילים מאזור מדרשת שדה בוקר למשך שלושה חודשים. 

על פי האישום השני, בשל התרחשות האירועים הללו, הורה המשרד להגנת הסביבה על הפסקת עבודות השיפוץ. ב-25 ביולי 2011 אישר המשרד את המשך העבודות, בתנאים שונים, שמטרתם הייתה הבטחת היערכות הולמת לטיפול בפריצת דלק סילוני במהלך עבודות השיפוץ. בהמשך מתוארת פגיעה בצינור אשר גרמה לזרימה של כמה מאות מ"ק של דלק סילוני, לאחר שקצא"א לא עמדה בתנאים שהוצבו לה על ידי המשרד להגנת הסביבה. כתוצאה מהפגיעה נגרם נזק לאזור נחל צין וסביבותיו, לצמחים, לבעלי החיים ולמערכת האקולוגית. במהלך עבודות השיקום הוצאה מהאזור כ-7,200 טון אדמה מזוהמת בדלק סילוני.

נגד שניים מהנאשמים בפרשה שהיו מופקדים על ניהול הפרויקט, שלמה לוי וניר סביון, נטען בכתב האישום כי הם כשלו, בין היתר, בכך שתחת ניהולם לא קוים פיקוח מספק על קיומן של הנחיות העבודה שהיה בהן למנוע את הפגיעה בצינור, שלא דאגו לקיום תיאום מספק עם רשות הטבע והגנים למציאת איזון בין הצורך בביצוע השיפוץ בצורה בטוחה ובין הגנה על ערכי טבע, בכך שתחת ניהולם התאפשר מצב של סטייה משמעותית מהוראות הבטיחות ופגיעה בצינור, בכך שלא העריכו כראוי את הסיכון הטמון בפגיעה בצינור ולא נערכו כראוי להיקף משמעותי של פריצת דלק סילוני.

נגד הנאשמים פרוספר אלבז ואריה עמיר נטען בכתב האישום כי הם כשלו, בין היתר, בכך שתחת פיקוחם התאפשרה סטייה קיצונית מהוראות המפרט הטכני שהביאה לפריצת דלק סילוני ולזיהום נרחב, בכך שלא נכחו בעצמם בשטחי החפירה ולא ווידאו קיומו של פיקוח יעיל, שנמנעו מתיאום מספק עם רשות הטבע והגנים ביחס לאופן ביצוע העבודות ובכלל זה קיום סיור מקדים, וכן שלא דאגו לכך להדרכה הולמת של מי שביצע בפועל את עבודות השיפוץ והשגיח עליהן.    

החקירה נוהלה על ידי המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה ועל ידי רשות הטבע והגנים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:92
קומיט וכל טופס במתנה