שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרכב של חמישה שופטי בג"ץ דחה פה אחד את העתירות נגד מינוי מנדלבליט ליועמ"ש

חדשות

הרכב של חמישה שופטי בג"ץ דחה פה אחד את העתירות נגד מינוי מנדלבליט ליועמ"ש, צילום: עו"ד אביחי מנדלבליט. צילום: לע"מ
הרכב של חמישה שופטי בג"ץ דחה פה אחד את העתירות נגד מינוי מנדלבליט ליועמ"ש
19/01/2016, עו"ד אורי ישראל פז

השופטים מתחו ביקורת על טענתה של תנועת אומ"ץ לפיה חקירתו של מנדלבליט בפרשת הרפז, אף שנסגרה ללא העמדה לדין, נחשבת "עבר פלילי", ודחו את הטענות לפגמים בהתנהלות ועדת גרוניס, שנדרשה להציג שלושה מועמדים לתפקיד אך הציגה לממשלה ולשרת המשפטים מועמד אחד בלבד

הרכב של חמישה שופטי בג"ץ החליט אתמול (ב', 18.1) פה-אחד לדחות את שתי העתירות שהוגשו נגד מינויו של ד"ר אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה הבא. השופטים סלים ג'ובראן, נעם סולברג, יצחק עמית, יורם דנציגר וצבי זילברטל קבעו כי נימוקיהם יינתנו במועד מאוחר יותר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כפי שדווח לאחרונה בפורטל תקדין, הממשלה אישרה בתחילת החודש (3.1) פה-אחד את מינויו של מזכיר הממשלה, עו"ד מנדלבליט, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. שרת המשפטים איילת שקד הציגה בפני הממשלה את החלטת הוועדה לאיתור בראשות ד"ר אשר גרוניס, את שלבי עבודת הוועדה, תהליך הקמתה והמלצותיה על מועמדותו של מנדלבליט כמועמד יחיד, וציינה כי "מנדלבליט יהיה יועץ עצמאי שיאפשר לממשלה לבצע את מדיניותה במסגרת החוק".

בעקבות האישור של הממשלה, עתרו לבג"ץ התנועה לאיכות השלטון ותנועת אומ"ץ בדרישות שונות למנוע את המינוי, בין השאר, בטענה כי השרה שקד שינתה את הנחיותיה לוועדת האיתור רק לאחר שידעה את זהותו של המומלץ היחידי, תוך חריגה מסמכות.

בדיון שנערך השבוע (א', 17.1) ביקרו השופטים ג'ובראן וסולברג בחריפות את בא-כוחה של תנועת אומ"ץ, עו"ד יובל יועז, לגבי הניסוח בעתירה על עברו הפלילי של מנדלבליט. "מעיון בכתב העתירה נראה כי הניסוח לא היה מדויק, לגבי עברו הפלילי של המשיב 6, כי באחת הכותרות היה העבר הפלילי של המשיב 6", הקשה השופט ג'ובראן בדיון. "למעשה הוחלט לא להגיש כתב אישום נגדו. אולי זה נכתב כתוצאה מטעות. אדוני יסביר, מהו העבר הפלילי?".

עו"ד יועז נאלץ להסביר את עצמו: "אין אנו מתכוונים כי המשיב 6 הועמד לדין או הורשע בדין. לא מדובר בעבר הפלילי במובן הזה. כל פעם שאנו אומרים 'עבר פלילי' הכוונה היא לצורך מינויים של בכירים".

השופט ג'ובראן שאל בעדינות: "לא התכוונתם לפגוע במשיב 6, נכון?". ועו"ד יועז השיב: "חלילה. אין לנו יריבות אישית באשר למשיב 6, אנו טוענים באשר לאינטרס הציבורי כפי שכבודכם יודעים".

אבל, בהמשך הדיון שב והדגיש יועז את עברו הפלילי של מנדלבליט ועל כך בוקר על ידי השופט סולברג: "סברתי כי אדוני נעתר להערתו של ראש ההרכב. בשיח המקובל עבר פלילי זה לאחר הרשעה. אנו יודעים כי במחשבי המשטרה נרשמים גם תיקים סגורים אך הבדל גדול בין עבר כזה לתיקים סגורים. לא הייתי מעיר אלמלא אדוני שאמר כי הוא זונח את העניין הזה".

עיקר קצפה של תנועת אומ"ץ בעתירה לבג"ץ התמקד בחלקו של מנדלבליט בפרשת הרפז, שבה החליט היועמ"ש היוצא יהודה וינשטיין לסגור את תיק החקירה נגדו בעילה של חוסר ראיות, שלאחר מכן תוקנה לעילה של חוסר אשמה. "אנו סבורים כי חקירה פלילית, גם אם היא מסתיימת שלא בהעמדה לדין, בלא החלטה על כתב אישום, לצורך מינוי לתפקיד ציבורי", הסביר עו"ד יועז בדיון. "בוודאי לתפקיד ציבורי בכיר, בן בנו של קל וחומר לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, יש חשיבות באיזו עילה נסגר תיק החקירה".

ד"ר מנדלבליט (52), המועמד היחיד שזכה לתמיכה של ארבעה מבין חברי הוועדה (כנדרש על פי החלטת הממשלה),  גבר על שורה של מועמדים לתפקיד, בהם פרופ' ישי בר (59) לשעבר נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, מרצה לדיני מסים ודיני מלחמה ומוסר בבינתחומי הרצליה; השופטת בדימוס הילה גרסטל (60), כיום נציבת תלונות הציבור על רשויות התביעה של המשטרה והפרקליטות; עו"ד יורם טורבוביץ' (57), לשעבר יועץ משפטי של משרד המסחר והתעשייה וממונה על ההגבלים העסקיים; עו"ד איל ינון (48), היועץ המשפטי של הכנסת מזה חמש שנים, שכיהן זמן קצר במחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה ובהמשך במחלקת הבג"צים; עו"ד אבי ליכט (46), המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים פיסקאליים; פרופ' סוזי נבות (57), מרצה למשפט ציבורי במכללה למינהל בראשון לציון; עו"ד רז נזרי (42), המכהן כיום כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים; ועו"ד ד"ר גיא רוטקופף (46), מנכ"ל לשעבר של משרד המשפטים.

יצוין כי פרופ' נבות ביקשה למחוק את שמה מרשימת המשיבים לעתירה לבג"ץ שהגישה התנועה לאיכות השלטון.

עו"ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון הצביע בדיון על הפגמים שהוא מזהה בבחירתו של מנדלבליט לתפקיד, וכך טען בין השאר: "הפגם השני שנפל בעבודת הוועדה לשיטתנו היא שהגם שהיא נדרשה להציג שלושה מועמדים, החליטה לא לעשות זאת אלא להביא לממשלה ולשרה רק מועמד אחד. מן המפורסמות שמועמד 6 היה מועמדו של ראש הממשלה, זה לא סוד ושל שרת המשפטים מקדמת דנא ואין צורך להכביר במילים. התחושה שהוועדה שידרה לצערי, ולמעשה היא ציירה את המטרה סביב אותו חץ. אם מישהו תמה ושאל בפרק הקודם למה נועדו אותן פגישות (בין השרה שקד לחברי הוועדה ביחידות – אי"פ)? אז ככל הנראה שתכליתן היתה לעסוק בהנדסת האצבעות שהביאה לתוצאה המיוחדת. מועמד אחד ויחיד המשיב 6 היה בבחינת חלומם של שרת המשפטים, ראש הממשלה והממשלה עצמה. מדוע? למעשה המהלך המתוחכם הזה, ויש לנו ניסיון רב עם ועדות אלו, אנו מבינים את התחכום שבהנדסת האצבעות הזו. במקסימום ששלושה אנשים יצביעו למענם. אני שואל, הרי היו תשעה מועמדים. אנשים אחד-אחד. יכול להיות שהאלוף במיל' פרופ' בר לא מצליח להגיע למקום השלישי שמקבלים קולות של אנשים, האם זה הגיוני? יש תשעה, אנו בוחרים ארבעה אנשים מתוכם. מישהו מאמין כי השופטת גרסטל לא יכולה לקבל ארבע קולות? הרי זה לא הגיוני".

השופט עמית הקשה: "מה הוועדה אמורה לעשות כוועדה במקרה כזה? כל אחד מחברי הועדה מסרב להוסיף את קולו לאותו מועמד שיקבל ארבעה קולות?". עו"ד שרגא השיב: "השאלה שצריכה להישאל היא למה הם לא מצליחים להגיע להסכמה?". השופט עמית המשיך להקשות: "לשיטת אדוני אם כך, שבכל זאת הם היו בוחרים את המועדף. השאלה, מה היה על הוועדה לעשות האם היה עליה להפעיל לחץ על החברים או משהו אחר?".

עו"ד שרגא השיב: "אני משוכנע כי יכלו למצוא שלושה אנשים שיגיעו למקום הגבוה ביותר. מה היתה צריכה לעשות הוועדה? לדעתי, היא היתה צריכה להימנע מהחלטות זרות. שנית, היא יכולה היתה לומר כי לא מילאו את תפקידם בפנייה לשרה, והשרה תשקול מינוי של ועדה נוספת. אפשרות שלישית, למשל כפי שעשתה ועדת נאמן, שאין מספיק מועמדים ולמעשה מחזירים את העניין לממשלה שהיא תעשה זאת, וכך היה".

כאמור, חמישה שופטי בג"ץ דחו את העתירות פה-אחד, וכעת עו"ד מנדלבליט יעבור הליך של ניגוד עניינים לקראת כניסתו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ב-1 לפברואר.

 

בג"ץ 43/16

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

חרף ההתנגדויות: הממשלה אישרה פה אחד את מינויו של מנדלבליט ליועמ"ש

 

נדחתה העתירה הנוספת נגד מינוי מנדלבליט שדרשה לכנס מחדש את ועדת גרוניס

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה