שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסדר הטיעון: אהוד אולמרט הודה לראשונה בעבירות של שיבוש מהלכי משפט

חדשות

הסדר הטיעון: אהוד אולמרט הודה לראשונה בעבירות של שיבוש מהלכי משפט, צילום: אהוד אולמרט. צילום: יותם רונן
הסדר הטיעון: אהוד אולמרט הודה לראשונה בעבירות של שיבוש מהלכי משפט
19/01/2016, עו"ד אורי ישראל פז

על פי כתב האישום שהוגש במסגרת הסדר הטיעון, אולמרט ניסה להניא את שולה זקן מלהעיד במשפטו והסביר לה כי גורלם המשפטי כרוך זה בזה: "תזכרי דבר אחד, אם אני לא אצא זכאי, אף אחד לא יצא זכאי". אולמרט יורשע ויושתו עליו 6 חודשי מאסר בפועל, שירוצו בחופף לעונש המאסר שנגזר עליו בפרשת הולילנד

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הודה לראשונה בחלק מהעבירות המיוחסות לו וירצה עונש מאסר חופף לריצוי עונשו בפרשת הולילנד. פרקליטות מחוז מרכז הגישה אתמול (ב', 18.1.16) לבית משפט השלום בירושלים כתב אישום נגד אולמרט, המייחס לו שתי עבירות של שיבוש מהלכי משפט – הן במשפט הירושלמי (פרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות) והן במשפט הולילנד. כתב האישום הוגש במסגרת הסדר טיעון שאליו הגיעו הצדדים. על פי ההסדר, אולמרט יודה ויורשע בשתי עבירות השיבוש, ויושתו עליו שישה חודשי מאסר בפועל, אשר ירוצו בחופף לעונש המאסר אשר נגזר עליו בפרשת הולילנד, מאסר על תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בכתב האישום, שהוגש על ידי עורכות הדין קרן בר מנחם ושרון משעל מפרקליטות מחוז מרכז, נאמר כי בין אולמרט לבין שולה זקן, ששימשה מנהלת לשכתו בתפקידיו השונים, שררה מערכת יחסים הדוקה, במסגרתה גם תמך אולמרט בזקן וסייע לה כלכלית. במהלך ניהול שני המשפטים נגד אולמרט וזקן בבית המשפט המחוזי בירושלים ובבית המשפט המחוזי בתל אביב, המשיך אולמרט לתמוך כלכלית בזקן והעביר אליה סכומי כסף נכבדים, בין היתר על מנת לסייע לה במימון שכר טרחת עורך דין.

באישום הראשון נאמר כי במהלך חודש מאי 2011, לקראת פרשת ההגנה בתיק הירושלמי, נפגשו אולמרט וזקן בבית מלון בירושלים ושוחחו אודות עדותה הצפויה של זקן במסגרת התיק הירושלמי. בפגישה זו, הפציר אולמרט בזקן וניסה לשכנע אותה שלא להעיד במשפט. בין היתר, אמר לה כי גורלם המשפטי כרוך זה בזו, וכי אם הוא יורשע, היא בוודאי תורשע גם כן: "תזכרי דבר אחד: אם אני לא אצא זכאי, אף אחד לא ייצא זכאי", וזאת על מנת שתפעל בעיקר לטובת האינטרסים שלו. גם בפגישה נוספת המשיך אולמרט במאמציו להניא את זקן מלהעיד במשפטם, תוך שהוא מנסה לעורר בה חשש מפני הצפוי לה במהלך חקירתה הנגדית. ואכן, בסופו של דבר הודיעה זקן כי היא בוחרת להימנע מלהעיד להגנתה.

באישום השני נאמר כי בשעה שפרקליטיה של זקן ניהלו מגעים להסדר טיעון בתיק הולילנד, היא נפגשה עם אולמרט בבית מלון בירושלים. אולמרט, אשר הבין כי בעקבות הסדר הטיעון תוזמן זקן להעיד כעדת תביעה והדבר עלול לפגוע בו, ניסה להשפיע עליה שלא לחתום עליו. אולמרט אמר לזקן שאין מקום בשלב זה להסדר טיעון, וכי הדבר יפגע בו ובסיכויי ההגנה בתיק.

במטרה לשכנעה שלא לחתום על הסדר הטיעון, הוא העלה בפניה שלל נימוקים, ואמר לה, בין היתר, כי "אני בדעה שכל משא ומתן עכשיו הוא טעות, תקשיבי למה שאני אומר לך, ככל שהדבר הזה מתרחק מזמן המעשה... זה מקטין את העונש בצורה דרמטית... בינתיים יתייצב המצב, תירגעי".

לאחר שזקן העלתה בפניו את מצוקתה הכלכלית, אשר גם בעטיה היא מבקשת לסיים את ההליך המשפטי נגדה ולחתום על הסדר הטיעון, הבטיח לה אולמרט כי הוא ידאג לפרנסתה ולפרנסת בני משפחתה, ואף יחפש עבורה סנגור פרטי ויסייע במימון שכר טרחתו. אולמרט אף הצהיר בפני זקן כי "מעולם לא היה דבר שהבטחתי ולא קיימתי". 

במטרה לשכנע את זקן שלא לחתום על הסדר הטיעון, אמר לה אולמרט: "את חייבת אותי לדאוג למשה ולילדים, אדאג למשה ולילדים.... רק מה, זה יהיה סידור שהוא לא חד פעמי... אני רק מציע לך לפני שתהיה נוסחה איתם... שלא תחתמי לפני שאני רואה את זה".

בהמשך, ב-31 באוקטובר 2012, הזמינה זקן את אולמרט לביתה כדי להראות לו את טיוטת כתב האישום המתוקן במסגרת הסדר הטיעון. במהלך אותה פגישה, המשיך אולמרט במאמציו לשכנע את זקן ובני משפחתה, להימנע מלחתום על הסדר הטיעון. במקביל, ביקש לוודא כי אם תחליט לחתום על הסדר הטיעון, כתב האישום המתוקן בו תודה לא יפגע בו, והציע לה לשם כך תיקונים אפשריים בניסוחו.

ב-4 בנובמבר 2012 הודיעה זקן לבאי כוחה, כי החליטה שלא לחתום על הסדר הטיעון. בהמשך, הזמינה זקן את אולמרט לביתה כדי להראות לו את טיוטת כתב האישום המתוקנת. במהלך אותה פגישה, הוא המשיך במאמציו לשכנע את זקן ובני משפחתה להימנע מלחתום על הסדר הטיעון. במקביל, ביקש לוודא כי במידה ותחליט לחתום על הסדר הטיעון, כתב האישום המתוקן בו תודה לא יפגע בו, והציע לה לשם כך תיקונים אפשריים בניסוחו. בסופו של דבר, הודיעה זקן לפרקליטיה כי החליטה שלא לחתום על הסדר הטיעון.

בכתב האישום נאמר כי במעשיו אלה פעל אולמרט בכוונה להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין, ועל כן מיוחסות לו עבירות של שיבוש מהלכי משפט. 

סנגוריו של אולמרט, עורכי הדין אלי זוהר ורועי בלכר, לא הגיעו להסדר עם פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן בנוגע לערעורים ההדדיים שהוגשו לבית המשפט העליון על פסקי הדין בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות – ועל כן ערעורים אלה, הקבועים לשמיעה היום, יתנהלו כסדרם.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

העליון הקל בעונשו של אולמרט בפרשת הולילנד – מ-6 שנות מאסר לשנה וחצי בלבד

 

התקבלו חלקית הערעורים בפרשת הולילנד: "התמונה שונה בתכלית מזו שצייר המחוזי"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:8
קומיט וכל טופס במתנה