שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נאור: "לשופטים אין אופציה להיות מושפעים מאיומים. כניעה להם היא הטיית משפט"

חדשות

נאור: "לשופטים אין אופציה להיות מושפעים מאיומים. כניעה להם היא הטיית משפט", צילום: נשיאת ביהמ"ש העליון מרים נאור. צילום: אתר בתי המשפט
נאור: "לשופטים אין אופציה להיות מושפעים מאיומים. כניעה להם היא הטיית משפט"
14/01/2016, עו"ד אורי ישראל פז

נשיאת ביהמ"ש העליון מרים נאור התייחסה בנאומה בטקס השבעת שופטים שהתקיים הבוקר לשיח האלים ולתופעת ההשמצות האישיות נגד שופטים ונבחרי ציבור: "ההכרה שאין לשופט אופציה להיכנע להסתה או להכפשות וכי יש שיקולים שאין לשקול אותם היא חלק מהכשרתו של שופט מיומו הראשון על כס השיפוט"

 

"לשופטים אין אופציה להיות מושפעים מהאיומים ומההכפשות שהם נחלת חלקם. כניעה לאיומים היא הטיית משפט. היא עיוות דין". כך אמרה הבוקר (ה', 14.1) מצ"ב דברי נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור בטקס השבעת שופטים ורשמים במשכן נשיא המדינה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנשיאה נאור התייחסה בנאומה לחשיבות הביקורת על פסקי דין והחלטות של בתי המשפט. "עלינו להיות נכונים להקשיב לביקורת בנפש חפצה. אולם ביקורת צריכה להיות ראויה ועניינית. ביקורת צריכה להיעשות בהתאם לכללי השיח הדמוקרטי, הן מבחינת סגנונה והן מבחינת תכנה", אמרה נאור.

לדבריה, "גם הביקורת נתונה לביקורת, לא רק פסקי הדין מושא הביקורת. ביקורת ראויה היא ביקורת שעניינה מחלוקת עם ההנמקה שבפסק הדין, ולא ביקורת שמוטחת מבלי לקרוא אף לא פסיק מן ההנמקה. ביקורת ראויה צריכה להיות מבוססת על נתונים עובדתיים, על הכרת פסק הדין מושא הביקורת. היא צריכה להביא בחשבון את מכלול השיקולים החברתיים הערכיים הרלוונטיים. יש להבחין בין ביקורת עניינית ראויה לבין דברי הסתה ואיומים במסווה של ביקורת – אותם אין לקבל. ביקורת שאינה מבוססת, שנעשית בלשון משתלחת ובלתי מרוסנת, אינה ביקורת ראויה".

הנשיאה נאור שיתפה את עשרות השופטים החדשים שהושבעו בטקס החגיגי על כך ש"אנו עדים היום, למרבה הצער, לתופעות של השמצות אישיות, 'שיימינג', של שופטים. לא פעם, אלו אינן נובעות ממחלוקת עם ההנמקה שביסוד פסק הדין – ואף אינן מגובות בעובדות – אלא מתבססות על הוצאת דברים מהקשרם. לעתים קרובות מתבססת הביקורת לא על מה שנאמר בפסק הדין עצמו אלא על מה שנכתב אודות האמור כביכול בפסק הדין, גם אם הדברים אינם משקפים את מה שבאמת נאמר".

הנשיאה הציגה דוגמה של מקרה אחד מהעת האחרונה, שבו בעקבות גזר דין שניתן בבית המשפט המחוזי לגבי עבירת מין, הוכפש שמו של שופט באינטרנט ובדפוס תוך שנקראו קריאות לפטר את חברי ההרכב בעקבות גזר הדין ונעשה שימוש בשמות גנאי. "איני מביעה, כמובן, כל עמדה על גזר הדין עצמו", הבהירה הנשיאה נאור והוסיפה: "ההליך אינו חלוט, ואם יוגש ערעור – איני מביעה כל עמדה בשאלה אם העונש שהוטל ראוי. אבל אני כן מבקשת להביע, בהזדמנות זו, עמדה נחרצת כנגד  ההשמצות האישיות המופנות כלפי שופטים בישראל וכנגד קריאה לפטר שופט בגין עונש שגזר".

עוד הדגישה הנשיאה נאור כי "בישראל אין מפטרים שופט בשל הכרעה שיפוטית שנתן, אפילו נמצא שהיא שגויה. זהו חלק מהעצמאות השיפוטית, שהיא תנאי בל יעבור לתפקודם של בתי המשפט ומרכיב מרכזי בכל משטר דמוקרטי. אם שופט שגה בפסיקתו – ניתן לערער עליה. ניתן כאמור גם למתוח עליה ביקורת עניינית. אכן, ביקורת עניינית המבקרת את ההנמקות שביסוד גזר הדין היא ראויה, אך אין לקבל הטחת טענות הנעשית מבלי לקרוא את גזר הדין והנמקותיו ומבלי להתמודד עמן. כך, למשל, באותו עניין שהזכרתי נטען במספר כתבות כי על העבריין שהורשע לא הוטל כל עונש מאסר בפועל, אף שריצה עובר למתן גזר הדין חצי שנת מעצר".

הנשיאה נאור הוסיפה כי "אין לקבל הוצאת דברים מהקשרם, וודאי שאין לקבל שימוש בשפה בוטה שאינה ראויה לדפוס. זוהי אינה ביקורת ראויה. ביקורת ומחלוקת עניינית – ראויות הן. אולם הסתה, איומים והשתלחות בלתי מרוסנת אינם בגדר ביקורת ראויה, ועשויים אף להוות עבירה פלילית".

הנשיאה נאור הלינה על כך ש"בשיח הציבורי היום מדובר, לצערי, לא אחת על שיח אלים של איומים, השמצות והסתה. שיח אלים זה מופנה לא רק כנגד שופטים, הוא מופנה גם כנגד נבחרי הציבור, כנגד שרים, כנגד נשיא המדינה, כנגד פקידי ממשל, כנגד אזרחים מן השורה. אנו נתקלים בעוצמה חדשה של הכפשות אישיות של שופטים, ואף באיומים על שופטים ועל בני משפחותיהם".

בנאום שיתפה הנשיאה נאור את הנוכחים כי לאחרונה הושלמה עבודת מטה מקיפה בהנהלת בתי המשפט במסגרתה נבחנו בעזרת אנשי מקצוע דרכי התמודדות שונות עם ההשמצות ברשתות החברתיות והשימוש הפוגעני באינטרנט. "מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, מינה ממונָה בלשכה המשפטית של הנהלת בתי המשפט, שתפקידה לרכז את הטיפול המערכתי בנושא בתיאום עם גורמים נוספים, בתוך המערכת ומחוצה לה. לצערי יש לה לא מעט עבודה. גם שרת המשפטים איילת שקד הקימה ועדה בראשות השופטת בדימוס עדנה ארבל, שמטרתה לגבש אמצעים להגנה על הציבור הרחב ועל נושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים ומפני 'בריונות' באינטרנט, וגם לפועלה אנו ממתינים", אמרה נאור.

עם זאת, הודתה הנשיאה נאור כי "בצד ההגנה שמנסה מערכת המשפט לפרוש על השופטים – הביקורת, יהא סגנונה אשר יהא, היא חלק מעבודתנו השיפוטית. כפי שנוהג לומר הנשיא בדימוס אהרן ברק: 'כשאנו יושבים לדין אנו עומדים לדין'".

לכך הוסיפה הנשיאה נאור כי "לשופטים אין אופציה להיות מושפעים מהאיומים ומההכפשות שהם נחלת חלקם. כניעה לאיומים היא הטיית משפט. היא עיוות דין. היום הצהרתם אמונים למדינת ישראל ולחוקיה. ההכרה כי אין על השופט מרות זולת מרותו של הדין וכי יש שיקולים שאין לשקול אותם, עושה את הכרעתנו– באופן פרדוקסלי לפשוטה. היא חלק מהכשרתו של שופט מיומו הראשון על כס השיפוט. ההכרה שאין לשופט אופציה להיכנע להסתה או להכפשות היא נחלתו של כל ציבור השופטים – אליו אתם מצטרפים היום", אמרה הנשיאה נאור.

בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ושרת המשפטים איילת שקד 21 שופטים ורשמים בכירים, מתוכם 12 נשים. ארבעה שופטים הושבעו לבתי המשפט המחוזיים, עשרה שופטים הושבעו לבתי משפט השלום, שופטת אחת הושבעה לבית המשפט לתעבורה, ושישה רשמים בכירים הושבעו לבתי משפט השלום.

הנשיא ריבלין נשא דברים בטקס ההשבעה ואמר כי "במציאות החברתית המורכבת של ימינו, למערכת המשפט בישראל יש תפקיד הרה גורל באכיפת שלטון החוק ובקיום משפט צדק. התורה מדגישה 'צדק צדק תרדוף'. נורמות ציבוריות יכולות וצריכות להיאכף על ידי החברה גם בלי הזדקקות לבתי משפט. ועם זאת, בבואנו לרדוף אחר הצדק, עלינו להיזהר. עלינו לתת להיכלות הצדק, להתחקות אחר האמת המשפטית, מבוססת הראיות, ולא מבוססת התחושות".

נשיא המדינה בירך את השופטים וציין את חשיבותה של מערכת המשפט בישראל ואת היותה ממערכות המשפט הטובות בעולם, ואמר: "שמה של מערכת המשפט בישראל, כמערכת משפטית מהטובות בעולם כולו, יצא למרחוק. הקמנו מערכת משפט הנשענת על כללים המסייעים לבית המשפט להגיע לחקר האמת תוך איזון ושמירה על זכויותיהם הן של נאשמים, הן של נפגעי העבירה, תוך הגנה על האינטרס הציבורי".

ריבלין הוסיף את חשיבות השמירה על מערכת המשפט חזקה ובלתי תלויה, ואמר: "אין זה משנה אם אנו שייכים לשמאל פוליטי או לימין פוליטי, שמרנים או רדיקליים, יהודים או ערבים, דתיים או חילוניים, עולים חדשים או ותיקים – מערכת משפטית חזקה, בלתי תלויה, הנותנת לעובדות ולראיות לדבר, היא סם חיים לכולנו".

הנשיא חתם את דבריו בברכת הצלחה לשופטים ואמר: "נבחרתם בשל יכולותיכם, כישרונותיכם, וניסיון חייכם. שפטו ללא משוא פנים וללא מורא. פעלו לשמור על זכויות החלש והחזק גם יחד. פעלו להגן על זכויות המיעוט מול עמדת הרוב ועל זכות הרוב למשול ולהשפיע, שמרו על טובת העם כולו, רוב ומיעוט כאחד. עמדו על משמר שלטון החוק שאלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו".

עוד נשאו דברים באירוע שרת המשפטים איילת שקד והשתתפו בו חברי הוועדה לבחירת שופטים ונשיאי בתי המשפט בעבר ובהווה.

 

לקריאה נוספת, ראו:

הוועדה למינוי שופטים מינתה 31 שופטים ורשמים חדשים, בהם 22 עורכי דין

הנשיאה נאור: אי מינוי שופטים בשנה האחרונה גרם לאובדן אלפי ימי שיפוט

שרת המשפטים: "יש לתת שיניים לגורמים העוסקים בריסון תופעת השיימינג ברשת"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:21
קומיט וכל טופס במתנה