שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק המישוש: המשטרה תוסמך לבצע חיפוש על אדם שישמיע גידופים במרחב הציבורי

חדשות

חוק המישוש: המשטרה תוסמך לבצע חיפוש על אדם שישמיע גידופים במרחב הציבורי, צילום: הכנסת. צילום: רון פז
חוק המישוש: המשטרה תוסמך לבצע חיפוש על אדם שישמיע גידופים במרחב הציבורי
13/01/2016, ליאור שדמי שפיצר

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה בנוסח החדש של הצעת חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, שגרסתה המקורית זכתה להתנגדות גורפת. על פי הנוסח החדש, שוטר יוסמך לבצע חיפוש על אדם רק כאשר מתעורר חשד סביר, לרבות התנהגות בריונית במרחב הציבורי כגון השמעת גידופים, איומים, התנהגות מרתיעה או מפחידה

 

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת סיימה היום (ד', 13.1) לדון בהצעת חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור – סמכות חיפוש לשוטר לשם מניעת אלימות, הצעה המכונה חוק המישוש.

הצעת החוק המקורית זכתה להתנגדות גורפת בדיון הקודם בוועדה, לרבות מאת יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי שהטיל על היועצת המשפטית של הוועדה לבוא בדברים עם הממשלה מתוך מטרה להגיע לנוסח מרוכך. ואכן, הדיון היום נערך בנוסח החדש.

נוסח הצעת החוק החדש מתחלק לסמכות חיפוש בעת חשש מפני אירוע טרור, וחיפוש בחשש מאירועים פליליים. על פי ההצעה, בפן הפלילי, שוטר יוסמך לבצע חיפוש על אדם רק כאשר מתעורר חשד סביר, לרבות התנהגות בריונית במרחב הציבורי כגון השמעת גידופים, איומים, התנהגות מרתיעה או מפחידה. החיפוש יתאפשר בכל מקום ובכל שעה ללא הגבלה למקומות בילוי או לשעות הפעילות.

בפן הביטחוני, שוטר יוסמך לבצע חיפוש אף ללא חשד, במקום שלגביו קיים חשש ממשי שעלולה להתבצע בו פעילות חבלנית עוינת. הוראת חוק זו תחול כהוראת שעה לשנתיים. הסמכות להכריז על מקום שבו עלולה להתבצע פעילות חבלנית עוינת תהיה של מפקד מחוז במשטרה למשך חודשיים, ולאחר מכן, תחייב את אישור המפכ"ל. הסמכות תוגבל ל-21 ימים. המשטרה תחויב לעדכן את העוברים במקום על סמכות החיפוש, באופן שיתאפשר למי שאינו מעוניין בחיפוש לא להיכנס לאזור החיפוש. מפכ"ל המשטרה ייקבע נוהל לביצוע חיפוש נשק בלבד, באופן שיבטיח שמירה על כבוד האדם, פרטיותו וזכויותיו.

חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה הביעו חשש כי הצעת החוק תגרום לביצוע חיפוש אצל קבוצות אוכלוסייה מסוימות. דבריהם זכו לחיזוק מאת העיתונאית גל גבאי יוצרת הסרט "החשוד המידי" העוסק בנושא.

רוב חברי הכנסת שהשתתפו בדיון התנגדו לכריכת הנושא הפלילי עם הנושא הביטחוני. חברי הכנסת קראו לממשלה לפצל את הצעת החוק לשתי הצעות חוק, פלילית וביטחונית. חברי הכנסת הודיעו כי מתוך מטרה להעניק למשטרה כלים להתמודד עם הטרור, הם יתמכו בהצעה הביטחונית. גם נציגי לשכת עורכי הדין והאגודה לזכויות האזרח התנגדו להצעת החוק, מסיבות דומות.

הוועדה תתכנס בשבוע הבא לדון בהסתייגויות של חברי הכנסת ולהצביע על הצעת החוק ולאשר את הבאתה להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית.

 

לפרטים נוספים: שמעון מלכה, דובר הוועדה 050-6230060,  02-6408807

לפרטים נוספים: לירון וייס, דוברת הוועדה:  נייד:  050-6233989   משרד: 02-6408522

דוא"ל: [email protected]  אתר הכנסת:  www.knesset.gov.il

 

 

 
אתר הכנסת: www.knesset.gov.il

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:151
קומיט וכל טופס במתנה