שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחה בקריאה טרומית תיקון פקודת הראיות שימנע הרשעה על סמך הודאה בלבד

חדשות

נדחה בקריאה טרומית תיקון פקודת הראיות שימנע הרשעה על סמך הודאה בלבד, צילום: צילום: Getty images Israel
נדחה בקריאה טרומית תיקון פקודת הראיות שימנע הרשעה על סמך הודאה בלבד
10/01/2016, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק שכונתה "חוק זדורוב" הציעה לקבוע כי נאשם לא יורשע על סמך הודאתו אלא אם יש בחומר הראיות ראייה ממקור עצמאי בדרגת סיוע. ח"כ דב חנין: "הודאה יכולה אולי לייצר תחושות בטן של אשמה אבל לא בהכרח לבסס ראיות להודאה בפועל. כל עוד השפיטה נעשית על ידי בני אדם, אי אפשר למנוע טעויות"

מליאת הכנסת דחתה בשבוע שעבר בקריאה טרומית את הצעת החוק לתיקון פקודת הראיות (דרישת הסיוע להרשעה על פי הודיה), התשע"ה-2015, של ח"כ דב חנין, והצעות דומות של חברי הכנת קארין אלהרר, אחמד טיבי ואוסמה סעדי. הצעת החוק המכונה "חוק זדורוב" מציעה לקבוע כי נאשם לא יורשע על סמך הודאתו אלא אם יש בחומר הראיות ראייה ממקור עצמאי שהיא ראייה בדרגת סיוע.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "החשש הנובע מהרשעת חפים מפשע על סמך הודאת שווא חמור לא רק לאור העוול שנעשה לאותם חפים מפשע, אלא טומן בחובו גם נזק לחברה כולה בעצם הזיכוי העקיף של האשמים האמיתיים. במערכת משפטית שבה ניתן להרשיע על סמך הודאה בלבד קיים חשש שעיקר הדגש יופנה אל גביית ההודאה במקום אל איסוף הראיות."

לדברי ח"כ חנין, "החוק הזה זוכה לכינוי חוק זדורוב ואכן ההרשעה הזו עוררה דיון נוקב בשאלת מעמדה של ההודאה במשפט הישראלי, אבל הסוגיה הרבה יותר רחבה ומשמעותית לגבי מערכת המשפט שלנו. הודאה יכולה אולי לייצר תחושות בטן של אשמה אבל לא בהכרח לבסס ראיות להודאה בפועל. לכן אנחנו דרושים ראיית סיוע אובייקטיבית חיצונית לנאשם. מחקרים רבים נעשו בנושא הודאת השווא, כל עוד השפיטה נעשית על ידי בני אדם אי אפשר למנוע טעויות. כשמדברים על טעויות במערכת המשפט, מקומם של הודאות השווא הוא מאוד מרכזי. ההצבעה היום היא על גורלם של בני אדם שעלולים לשבת בכלא בגלל הודאת שווא".

ח"כ אלהרר אמרה כי "הרשעה על סמך הודאת בלבד טומנת נזק לחברה בעצם הזיכוי העקיף של הנאשמים האמיתיים. המשפט הישראלי נותן להודאה מעמד נכבד אבל הוא לא יכול לתת לה מעמד בלעדי".

לדברי ח"כ אוסמה סעדי, "מדובר למעשה בדיני נפשות. היום אנחנו יודעים שהודאות שווא זה לא מחזה נדיר, אם כתוצאה מעינויים או הפעלת אמצעים פסולים ותרגילי חקירה".

השר יובל שטייניץ השיב בשם שרת המשפטים ואמר כי "נכון לקדם נושא זה במסגרת הצעת חוק ממשלתית המבוססת על עבודת מקיפה של ועדה בנושא. כמו כן יש להתנגד גם לגופה של ההצעה, לבית המשפט יש שיקול דעת בהתאם לנסיבות גביית ההודאה או תוכנה. כמו כן תידרש ראייה מסבכת בכל מקרה אחר בו יסבור בית המשפט כי הדבר נחוץ להסרת ספק בדבר אמיתות ההודאה".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

העליון אישר ברוב דעות את הרשעתו של רומן זדורוב ברצח הילדה תאיר ראדה ז"ל

 

תיקון לדיני הראיות: מגיש תלונה למשטרה יהיה חייב להעיד נגד קרוב משפחתו

 

תיקון לפקודת הראיות יאפשר פסילת ראיה שהושגה באמצעות עינויים או שלא כדין

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:175
קומיט וכל טופס במתנה