שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ: אי מינוי דיינים חדשים בתוך 3 חודשים יוביל להשבתת ביה"ד הרבני הגדול

חדשות

בג"ץ: אי מינוי דיינים חדשים בתוך 3 חודשים יוביל להשבתת ביה"ד הרבני הגדול , צילום: אולם דיונים של בית הדין הרבני. צילום: דוברות בתי הדין הרבניים
בג"ץ: אי מינוי דיינים חדשים בתוך 3 חודשים יוביל להשבתת ביה"ד הרבני הגדול
10/01/2016, ליאור שדמי שפיצר

שבעה תקנים חסרים בבית הדין הרבני הגדול, שבו נותרו רק הרבנים הראשיים במינוי סטטוטורי. שופטי בג"ץ קיבלו את עתירתה של התנועה למדינה יהודית והורו למדינה למנות שבעה דיינים חדשים בתוך שלושה חודשים, אחרת יפקע מינויים של הדיינים הזמניים ושערי ערכאת הערעור העליונה ייסגרו

המדינה מחויבת למנות שבעה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול בתוך שלושה חודשים, ולא – ייסגרו שערי בית הדין. כך קבעו שופטי בג"ץ במסגרת צו על תנאי שהוצא לבקשת התנועה למדינה יהודית. השופטים פרופ' אליקים רובינשטיין, אורי שוהם ומני מזוז הוציאו צו על תנאי המחייב את יו"ר הוועדה לבחירת דיינים, השר ד"ר יובל שטייניץ, לכנס בדחיפות את הוועדה ולמנות שבעה דיינים לבית הדין הרבני הגדול, אחרת יפקע מינויים של הדיינים הזמניים ושערי ערכאת הערעור העליונה ייסגרו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"הדבר הזה לא מתקבל על הדעת וזה מבזה את המדינה שבבית הדין העליון נותרו רק הרבנים הראשיים במינוי סטטוטורי והיתר כולם נשא הרוח וכולם הלכו לגמלאות", ביקר בחריפות השופט רובינשטיין את הוועדה לבחירת דיינים. "ועכשיו אתם עושים טלאי על גבי טלאי של מינויי דיינים אזוריים באופן זמני".

השופט שוהם הוסיף כי הוצאת הצו נגד המדינה מתבקשת, ועו"ד נטע אורן הודתה בדיון כי "זה הדבר הנכון לעשות כרגע".

"אין חולק כי המצב בתחום מינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול אינו טוב, שכן בגוף חשוב זה בעקבות פרישות לגמלאות נותרו רק שני הרבנים הראשיים... אך אין המצב סביר כלל ועיקר, וגם אינו מכבד את המוסד: שבעה תקנים אינם מאוישים", קבעו השופטים בהחלטתם.

התנועה למדינה יהודית טענה בדיון כי מזה קרוב לתשע שנים שלא מונו כלל דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול, וכי מדובר בעינוי דין מחפיר למאות אלפי מתדיינים בעניינים שבהם מעורבים ילדים קטנים בהליכי גירושין מורכבים.

"שופטי בג"ץ הוציאו היום 'כרטיס אדום' למדינה, ויש לקוות שהוועדה לבחירת דיינים תתכנס בהקדם האפשרי וללא כל דיחוי נוסף כדי לאייש את כל הכיסאות הריקים שבבית הדין הרבני הגדול", אומר בא-כוח התנועה למדינה יהודית, עו"ד אורי ישראל פז. "במציאות העגומה כיום, אי כינוס של הוועדה כדי לבחור דיינים לבית הדין הגדול מהווה פגיעה בלתי סבירה ובלתי מידתית בזכותם היסודית, החוקתית והבסיסית של אזרחי המדינה לקבל שירות משפטי ראוי, שוטף והולם מבתי הדין הרבניים של מדינת ישראל היהודית. למסעודה משדרות ולאיציק מעפולה מגיע לקבל את יומם בערכאת הערעור הרבנית העליונה, ויש לקוות שעינוי הדין המחפיר שנגרם לציבור הרחב ייפסק לאלתר בכך שימונו דיינים לבית הדין הגדול בירושלים בשוך הקרבות על גזירת הקופונים הפוליטיים סביב לזהותם של הדיינים שימונו".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

התנועה למדינה יהודית בעתירה דחופה לבג"ץ: "מערכת ביה"ד הרבניים בקריסה"

 

בג"ץ הורה לממשלה ולכנסת למנות 30 דיינים חדשים ומנכ"ל לבתי הדין הרבניים

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:232
קומיט וכל טופס במתנה