שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה תביעת גבר למזונות זמניים מאשתו לאחר שכשל להוכיח עילה מוכרת בדין

חדשות

נדחתה תביעת גבר למזונות זמניים מאשתו לאחר שכשל להוכיח עילה מוכרת בדין, צילום: צילום: Getty images Israel
נדחתה תביעת גבר למזונות זמניים מאשתו לאחר שכשל להוכיח עילה מוכרת בדין
07/01/2016, ליאור שדמי שפיצר

המבקש עתר למזונות בסכום חודשי של 2,500 שקל וטען כי האישה היא זו שפרנסה את התא המשפחתי בעוד שהוא טיפל במשק הבית ובילדים. ביהמ"ש דחה את התביעה וקבע כי במקרה של גבר בן 34, הנשוי 5 שנים בלבד ונמנע מלעבוד בטענה ש"קשה לו להסתדר במסגרות", לא ניתן לטעון לתלות כלכלית המזכה במזונות משקמים

בית המשפט לענייני משפחה במחוז תל אביב דחה בקשת גבר לפסיקת מזונות זמניים מאשתו, בטענה כי הוא מעולם לא עבד ועסק במשך כל השנים בטיפול במשק הבית ובגידול שני ילדיהם הקטינים. השופטת שפרה גליק קבעה כי אין כל עילה מוכרת בדין לקבלת הבקשה וכי במקרה זה אין מדובר כלל בתלות כלכלית המזכה במזונות משקמים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המבקש עתר למזונות בסכום חודשי של 2,500 שקל, בצירוף הוצאות רפואיות. לטענתו, עד לפרוץ המשבר בין השניים, התגוררו בני הזוג וילדיהם ביחידת דיור בבית הוריו בהרצליה. המבקש טען כי הוא מעולם לא עבד, נפלט מכל מסגרת שהיה בה ועסק במשך כל השנים בטיפול במשק הבית ובגידול הילדים. עוד טען המבקש כי במהלך 40 שנות חייו הוא לא עבד ולא נמצא במעגל העבודה ואילו המשיבה היא זו שעבדה ופרנסה את התא המשפחתי וזה היה הסדר שביניהם. לו עצמו אין כל רכוש והרכוש היחיד שיש לו הוא מחצית מהסכום של 235 אלף שקל שנחסך מהכנסת האישה (המשתכרת כ-8,000 שקל בממוצע בכל חודש) בחשבונם המשותף.

המבקש טען כי הוא פיתח תלות כלכלית במשיבה וכי משסרב להסכים לדרישתה להתגרש, היא החליטה למרר את חייו, עזבה את הבית עם הקטינים, תוך שהיא מוציאה אותם ממוסדות החינוך ומהגנים מבלי ליידע אותו ומבלי לקבל את אישורו.

המבקש מבסס את עילת תביעתו על פסק הדין בבע"מ 3151/14 פלונית נ' פלונית, מפי השופטת דפנה ברק ארז, וכן על ההחלטה שהתפתחה בעניין מזונות משקמים, שהם מזונות מן הדין האזרחי לפי עקרונות ההסתמכות ותום הלב.

האישה טענה מנגד כי אין כל בסיס משפטי ועובדתי לתביעת המזונות ולבקשה למזונות זמניים. לטענתה, חיי הצדדים היו מלווים תמיד באלימות מילולית ואף פיזית, וכי המבקש החליט באופן חד צדדי כי הוא אינו חייב לפרנס את משפחתו והוא מסרב לצאת לעבודה, וכי אשתו היא שצריכה לפרנס את עצמה ואת ילדיה וכעת גם אותו.

עוד טענה המשיבה כי היא זכאית על פי הדין לוותר על מזונותיה, אולם אין לה כל חובה מכל סוג שהוא לפרנס את בעלה. המשיבה הכחישה את טענתו של המבקש כי הוא זה אשר היה "עקר הבית", שלא נתמכה בראיות לטענתה, והוסיפה כי גם טענתו כי הוא לא עבד שש שנים ולכן יש לשמר מצב זה היא אבסורדית.

עוד נטען כי הכספים ש"נחסכו" לכאורה הם כספים שקיבלה המשיבה מירושת אמה, מתנת חתונה וחיסכון לדיור שנעשה כהוראת קבע בבנק ממשכורתה. המבקש "חסם" את הכספים על ידי כך שהורה כי שחרורם ייעשה על ידי שתי חתימת והקפאת הכספים נעשתה כדי למנוע ממנה ומילדיה להשתמש בהם לצורך קיומם הפיזי.

השופטת שפרה גליק דחתה את התביעה וציינה כי השאלה בדבר החיוב במזונות תיבחן על פי הדין העברי, בהיות שני הצדדים יהודים. "למעשה, כבר כאן הייתי צריכה לדחות את בקשת המבקש למזונות זמניים, אך אתייחס גם לנימוקי הבקשה באשר למזונות אזרחיים", כתבה השופטת בהחלטתה. לשיטתה, לא היה מקום להישען על פסק דינה של השופטת ברק ארז בבע"מ 3151/14, וזאת מכמה טעמים – מדובר בעניין זה באישה ולא באיש, שאינה צעירה, בת למעלה מחמישים, אשר לא עבדה במשך יותר משלושה עשורים. פסיקת המזונות נסמכה על הדין האישי והשופטת ברק ארז עצמה ציינה במפורש כי הזכאות לפסיקת מזונות משקמים לפי עקרונות המשפט האזרחי, על בסיס עקרונות של הסתמכות ותום לב, הוכרה בפסיקת בית המשפט לגבי בני זוג במערת זוגית שאינה כפופה להסדרה של דין אישי דתי – ידועים בציבור או בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל. עד כה טרם הוכרה זכאותם של בני זוג נשואים כדת משה וישראל למזונות משקמים, אף כי אין לשלול אפשרות להכרה כאמור. לדעת השופטת גליק, אמירת אגב אחרונה זו אינה מצדיקה פסיקת מזונות זמניים בשלב זה.

"משנה תוקף יש לדברים כאשר המבקש הוא בן 34, המדובר בנישואים קצרים (חמש שנים) ולטענת המבקש אין הוא עובד כי 'קשה לו' להסתדר במסגרות", הדגישה השופטת. "אין כאן 'תלות כלכלית', כפי שטען המבקש, של גבר צעיר לאחר חמש שנות נישואים בלבד, ולפחות לצורך מזונות זמניים – אין כל עילה מוכרת בדין".

 

תמ"ש 4485-12-15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בת 71 תבעה מבן הזוג לשעבר להמשיך לפרנס אותה לאחר הפרידה לכל ימי חייה

 

אישה שבן זוגה לשעבר מימן את הוצאותיה תקבל לאחר הפרידה 5,000 שקל בחודש

 

פנסיונר שהתחייב למזונות גרושתו לכל חייה עתר לביהמ"ש: "טעיתי טעות גסה"

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:42
קומיט וכל טופס במתנה