שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מתווך בעסקת מכר דירה ישיב לרוכשים 45 אלף שקל שנגבו מהם שלא כדין כ"דמי יזמות"

חדשות

מתווך בעסקת מכר דירה ישיב לרוכשים 45 אלף שקל שנגבו מהם שלא כדין כ"דמי יזמות", צילום: צילום: Getty images Israel
מתווך בעסקת מכר דירה ישיב לרוכשים 45 אלף שקל שנגבו מהם שלא כדין כ"דמי יזמות"
04/01/2016, עו"ד נעמה זינגר

ביהמ"ש קבע כי המתווך מעל באמונם של הרוכשים כשהציג מחיר גבוה יותר מזה שדרשו המוכרים ושלשל את ההפרש לכיסו מבלי ליידע אותם או את המוכרים. עוד הובהר כי פעולותיו של הנתבע בעסקה בוצעו במובהק במסגרת תפקידו כמתווך, ולכן הוא כלל לא היה זכאי לדמי יזמות כלשהם

בית משפט השלום קיבל ברובה תביעת רוכשי דירה נגד מתווך הדירה בטענה כי הוא מעל באמונם, כשלקח לכיסו סכום במזומן שאותו הציג כחלק מהתמורה שתשולם למוכרים. השופט אחסאן כנעאן קבע כי הוכח מצג השווא של המתווך ודחה את טענתו כי הסכום מהווה את "דמי היזמות" שלהם הוא זכאי. עוד נקבע כי לא הוכר רכיב היזמות שכן פעולותיו של המתווך בעסקה בוצעו במובהק במסגרת תפקידו כמתווך.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בתביעה אשר נשענת על העילות של הפרת חובה חקוקה מכוח דיני הנזיקין, הפרת חוזה והתעשרות שלא כדין, טענו התובעים כי המתווך ניצל הלכה למעשה את תפקידו ומעל באמונם, כמו גם באמון מוכרי הדירה. לטענתם, הוא הציג להם סכום גבוה יותר משדרשו המוכרים לתשלום עבור הדירה וביקש לקבל הפרש זה במזומן. כך טענו התובעים כי המתווך הציג מצג שווא כי מחיר הדירה עומד על 710 אלף שקל, בעוד שמוכרי הדירה קיבלו בפועל סכום של 650 אלף שקל בלבד. את הפרש הנזכר אשר שולם כאמור במזומן, שלשל המתווך לכיסו. בפרט ציינו התובעים בכתב התביעה את אזהרת המתווך לבל ישוחחו עם המוכרים על הסכום שהוסכם לתשלום, שכן הם כועסים מאוד ועלולים לבטל את העסקה. 

המתווך טען מנגד כי התובעים הסכימו לשלם מחיר כולל של 730 אלף שקל עבור הדירה, כאשר בתוך הסכום הנדון נכללים דמי תיווך, דמי יזמות ושכר טרחת עורך דין לטענתו, ההסכמות בפועל בינו לבין מוכרי הדירה באשר לחלוקת הסכום הנ"ל אינן מעניינם של התובעים. ככלל טען המתווך בכתב הגנתו כי הוא פעל בנאמנות, בשקידה ראויה וביעילות לשם קשירת העסקה בין התובעים למוכרים וכי ללא פועלו ותיווכו לא  הייתה מתקיימת עסקת המכר.

השופט אחסאן כנעאן קיבל את התביעה בחלקה וקבע כי הוכחה טענת התובעים כי על פי ההסכמות בין הצדדים, שכרו של המתווך כלל את דמי התיווך שעליהם הוסכם בלבד. באשר לסכום ששולם במזומן, אין חולק כי 20 אלף שקל ממנו הורכבו מדמי תיווך ומתשלום שכר טרחת עורך דין, ואילו בכל הנוגע ל-60 אלף שקל הנותרים, קבע השופט כי יש להעדיף בבירור את גרסת התובעים לפיה המתווך לא גילה להם כי סכום זה לא יועבר למוכרים אלא יישאר בידיו.

השופט הוסיף כי בעוד שגרסתו של המתווך הייתה גרסה מתגלגלת ומתפתחת שאותה ניתן לכנותה מעין "גרסה כבושה", גרסתם של התובעים והמוכרים הייתה עקבית לאורך כל הדרך. כן נקבע כי אמינותו של המתווך אף מתערערת לאור גרסתם של התובעים והמוכרים לפיה הוא אסר עליהם לשוחח בניהם. לדעת השופט, המסקנה היחידה מהאיסור הנ"ל היא חששו של המתווך שמא מגעים אלו יחשפו וישבשו את תוכניתו לקבל "דמי יזמות".

השופט כנעאן ציין את הניסיונות שנערכו בפסיקה להגדרת המושגים "יזם" או "יזמות", בהם הקביעה כי תיווך הוא למעשה יזמות בעסקאות מקרקעין. בין היתר נקבע כי על מנת שיזם יזכה בדמי יזמות עליו להעניק שירות נוסף שאינו חלק מפעולות שמתווך עושה, ולתרום אף הוא לקידום העסקה. במקרה זה, תרומתו של המתווך לביצוע העסקה בכללותה מתבטאת במסירת מידע ובהעברתו בין התובעים למוכרים בעניין העסקה הנרקמת ביניהם לצורך מכירת הדירה, ואין המדובר אלא בפעולות שהם במובהק במסגרת תפקידו של מתווך. אם כן נקבע כי רכיב היזמות כלל אינו קיים בעסקה התיווך ובפרט כי אין במעשי המתווך כדי להצדיק את העובדה שהוא קיבל לידיו מעבר לחלקו בדמי התיווך כמעט 7% נוספים מערך הדירה.  

נוכח האמור, קבע בית המשפט כי יש להורות למתווך הדירה להשיב 44,840 שקל אשר הוגדרו על ידו שלא כדין כ"דמי יזמות". מנגד נדחו רכיבי תביעת התובעים לתשלום בגין עוגמת הנפש ובחיובם ריבית בעבור נטילת ההלוואה מהבנק לתשלום הסכום ששולם במזומן.

 

ת"א 42129-04-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה