שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חרף ההתנגדויות: הממשלה אישרה פה אחד את מינויו של מנדלבליט ליועמ"ש

חדשות

חרף ההתנגדויות: הממשלה אישרה פה אחד את מינויו של מנדלבליט ליועמ"ש, צילום: עו"ד אביחי מנדלבליט. צילום: לע"מ
חרף ההתנגדויות: הממשלה אישרה פה אחד את מינויו של מנדלבליט ליועמ"ש
03/01/2016, עו"ד אורי ישראל פז

שרת המשפטים איילת שקד השיבה לטענות נגד המינוי והבהירה כי אין כל מקור נורמטיבי המחייב תקופת צינון. התנועה לאיכות השלטון עתרה בשנית נגד המינוי בטענה כי השרה שינתה את הנחיותיה לוועדת האיתור רק לאחר שידעה את זהותו של המומלץ היחידי, תוך חריגה מסמכות

הממשלה אישרה הבוקר (א', 3.1) פה אחד את מינויו של מזכיר הממשלה, ד"ר עו"ד אביחי מנדלבליט, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. שרת המשפטים איילת שקד הציגה בפני הממשלה את החלטת וועדת גרוניס, את שלבי עבודת הוועדה, תהליך הקמתה והמלצותיה על מועמדותו של מנדלבליט כמועמד יחיד, וציינה כי "מנדלבליט יהיה יועץ עצמאי שיאפשר לממשלה לבצע את מדיניותה במסגרת החוק".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השרה שקד התייחסה לכל אחת מהטענות נגד המינוי וטענה כי למרות בקשתה להביא בפניה שלושה מועמדים ברוב של ארבעה קולות, הוועדה לא הצליחה להגיע להכרעה שכזו עבור שני מועמדים נוספים, ועל כן השרה קיבלה את המלצת הוועדה וויתרה על הדרישה הזו. "במכתב ששלחתי ליו"ר ועדת האיתור ב-22 בדצמבר 2015, הודעתי לו כי למרות שבמכתבי מ-3 באוגוסט 2015 ביקשתי כי הוועדה תפעל לאיתורם של שלושה מועמדים לתפקיד, הרי שלאור הדרישה בהחלטת הממשלה לרוב של ארבעה מתוך חמישה ומכיוון שד"ר מנדלבליט לבדו עמד בתנאי הזה, ועדת האיתור, בהציגה אותו כמועמד יחיד, סיימה עבודתה בהצלחה. לאור זאת הודעתי ליו"ר הוועדה כי אין בכוונתי לבקש מהוועדה כי תציג בפניי שני מועמדים נוספים", אמרה השרה.

באשר לטענה בנוגע למעורבותו של מנדלבליט בפרשת הרפז, ענתה השרה כי ראשית, כלל חברי הוועדה העלו את מועמדותו של אביחי מנדלבליט כמומלץ מטעמם לתפקיד היועמ"ש, עובדה המעידה על כך שאינם סברו כי מתקיימת מניעה למינויו. שנית, היועץ המשפטי לממשלה עצמו קבע כי אין לו הערות ביחס להצעת המחליטים. פירוש הדבר כי הוא אינו רואה מניעה למינוי זה ויגן עליו בעתירות כאלו ואחרות, אם יוגשו.

עוד קבעה השרה כי בהיעדר מקור נורמטיבי המחייב תקופת צינון, עניין או טעם לפסול את מינוי של מנדלבליט. כמו כן, ציינה כי דעתם של רוב חברי הוועדה הייתה כי אין מניעה בעניין זה, ובסופו של דבר החליטה הוועדה להעלות את מועמדתו של מנדלבליט ולהמשיך את תהליך הבחירה בו.

השרה דיברה בשבחו ובמקצועיותו של מנדלבליט והסבירה מדוע מינויו ראוי ביותר. לדבריה, ניסיונו המקצועי העשיר של ד"ר מנדלבליט ותכונותיו האישיות, מסירותו, מחויבותו העמוקה לשלטון החוק ולאינטרס הציבורי יושרו ונאמנותו לערכי המדינה מלמדים כי הוא מקיים באופן מלא את מכלול התכונות הנדרשות מהיועץ המשפטי לממשלה.

השרה דיברה על ניסיונו הענף של מנדלבליט בשלל תפקידים במסגרת שירותו בן 27 השנים בפרקליטות הצבאית (כתובע, כסנגור, כשופט, וכפרקליט צבאי), על העובדה כי אינו נרתע מקיום חקירות ביחס לקצינים בכירים, על מדיניות בלתי מתפשרת אשר הציג ביחס לטיפול בעבירות מין למשל, לצד גילוי רגישות לזכויותיהם של נאשמים, על היכרותו המעמיקה עם רשויות השלטון השונות והיכרותו עם תפקיד היועמ"ש במסגרת עבודתו כמזכיר ממשלה. לאור אלו ביקשה השרה כי הממשלה תאמץ את החלטת הוועדה.

לאחר הצגת הדברים נערך דיון מעמיק בישיבת הממשלה על ידי השרים. השרים דיברו בשבחו של מדנלבליט ובסוף הדיון התקבלה החלטת הממשלה פה אחד.

בתגובה למינוי, עתרה היום התנועה לאיכות השלטון בשנית לבג"ץ וביקשה להוציא צווים על תנאי וצו ביניים נגד ממשלת ישראל, שרת המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה, נציב שירות המדינה וועדת האיתור. כן צורפו לעתירה עשרת המועמדים לתפקיד, כפי שהובאו בהמלצת הוועדה. התנועה מבקשת להורות לממשלה לחזור בה מהחלטתה לאשר את מינויו של מנדלבליט נוכח שרשרת כשלים חמורים ופגמים מנהליים בהליך המינוי, אשר עליו התבססה החלטת הממשלה.

עוד ביקשה התנועה לאיכות השלטון להורות לוועדת האיתור לחזור בה מהחלטתה להמליץ על מועמד אחד בלבד, נוכח העובדה כי החלטה זו התקבלה בחוסר סמכות ובחוסר סבירות קיצוני ונשענה על שיקולים זרים, וכן נוכח הפגיעה הקשה באמון הציבור בהליך המינוי ובמערכות השלטוניות. לטענת התנועה, "המלצותיה של ועדת האיתור ניתנו תוך שהיא חורגת מהמנדט אשר ניתן לה, ותוך שהיא פוגעת בתכליות קיומה וכובלת את שיקול דעתה של הממשלה; המלצות פגומות אלו הועברו לידי שרת המשפטים אשר בתורה בחרה לקבל החלטה מנהלית בחוסר סמכות, תוך שעולה החשש כי היא מסתמכת על שיקולים זרים ופרסונאליים"

התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבית המשפט מתן צו על תנאי נגד שרת המשפטים, מאחר ששינתה את הנחיותיה וצמצמה אותן מבחירת שלושה מועמדים לאחר בלבד, רק לאחר שידעה את זהותו של המומלץ היחידי, ותוך שהיא נוטלת לעצמה דה פקטו את הסמכות להמליץ על מועמד מבלי שסמכות זו ניתנה לה על ידי הממשלה.

כן בקשה התנועה מבית המשפט כי יוציא צו ביניים כנגד ממשלת ישראל למנוע את כניסתו לתפקיד של ד"ר מנדלבליט עד אשר תתקבל החלטה בעתירה, וכן להאריך את כהונתו של עו"ד וינשטיין עד אשר ימונה יועץ משפטי לממשלה חדש בהליך ראוי.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

נדחתה העתירה הנוספת נגד מינוי מנדלבליט שדרשה לכנס מחדש את ועדת גרוניס

 

עתירה לבג"ץ נגד מינוי מנדלבליט בשל "קשיים בלתי פתירים של ניגוד עניינים"

 

ועדה בראשות השופט גרוניס ממליצה על ד"ר אביחי מנדלבליט לתפקיד היועמ"ש

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:194
קומיט וכל טופס במתנה