שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה בקשה לייצוגית נגד סלטי צבר: לא הוכחה הטעיה בציון שמן זית בין המרכיבים

חדשות

נדחתה בקשה לייצוגית נגד סלטי צבר: לא הוכחה הטעיה בציון שמן זית בין המרכיבים, צילום: צילום: Getty images Israel
נדחתה בקשה לייצוגית נגד סלטי צבר: לא הוכחה הטעיה בציון שמן זית בין המרכיבים
03/01/2016, עו"ד לילך דניאל

לטענת המבקשת, סדרת הסלטים מסדרת השף רפי כהן מכילה אחוז מזערי של שמן זית ביחס למרכיבים האחרים, בהם שמן צמחי ממקור לא ידוע. ביהמ"ש קבע כי חברת טבעול, היצרנית והמשווקת של סלטי צבר, לא הסתירה מהציבור את רשימת הרכיבים או את שיעורו של שמן הזית ואלה הוצגו באופן גלוי על גבי האריזות

בית המשפט המחוזי דחה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת "טבעול" המייצרת ומשווקת את "סלטי צבר", בטענה למצג מטעה בשמות סלטים מסדרת "השף רפי כהן" שעניינו בהצגת המילים "עם שמן זית" בסמוך לשם הסלט שבחזית האריזה מקום בו אחוז שמן הזית נמוך מאוד ביחס לאחוז הרכיבים האחרים. בית המשפט קבע כי צירוף המילים "עם שמן זית" מצביע על כך שקיימים רכיבים נוספים במוצר וכי טבעול כלל לא הסתירה מהציבור את רכיביו האחרים של הסלט, בהם גם שמן צמחי, ואלו הוצגו באופן גלוי על אריזת המוצרים. לפיכך, חויבה המבקשת בהוצאות החברה בסך 50 אלף שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת המבקשת, היא רכשה בשתי הזדמנויות שונות לפחות את המוצר "סלט טורקי אמיתי עם שמן זית" בשל ציון העובדה שמקור השמן במוצר מופק מזיתים, אלא שבפועל התגלה לה כי רכשה מוצר שונה, איכותי ובריא פחות מזה שהתכוונה לרכוש, שכן כמות שמן הזית במוצרים זניחה והם מכילים בעיקר שמן צמחי ממקור שאינו ידוע. כך למשל, טענה המבקשת כי הסלט הטורקי ש רכשה מכיל רק 1.5% שמן זית ורכיב זה הוא התשיעי ברשימת המרכיבים, כשלפניו מצוינים מרכיבים כגון פטרוזיליה סוכר ותבלינים. כן נטען כי המשיבה נמנעה במכוון מלציין את תכולתו של רכיב השמן הצמחי במוצרים באחוזים למאה בהתאם לדרישת התקן הרלוונטי, כאשר מדובר ברכיב החיוני לאפיון מוצר המזון ולאור העובדה שדווקא שמו של שמן הזית מוזכר בשם המוצר הגם שכמותו במוצר זניחה.

במישור הסעדים עתרה המבקשת להשבה חלקית בגובה 50% ממחירו של המוצר בהתבסס על הפער בין כמות שמן הזית שאמור להכיל מוצר ששמו "סלט X עם שמן זית", וכן לפיצוי בסך 30 שקל עבור עוגמת הנפש שנגרמה לה ולחברי הקבוצה נוכח הגילוי כי המוצר הוא בריא ואיכותי פחות ממה שהתכוונו לרכוש.

נוכח האמור, העמידה המבקשת את סכום התביעה על סך 7 מיליון שקל. עוד התבקש צו הצהרתי לפיו המשיבה הפרה את הוראות הדין וצו עשה שיורה לה לשנות את שם המוצרים כך שלא יכללו את הביטוי "שמן זית".

השופטת צילה צפת דחתה את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית וקבעה כי לא עלה בידי המבקשת לבסס את יסודות עילת ההטעיה, שכן עיון באריזת המוצרים מעלה כי המשיבה ציינה בסמוך לשמו של המוצר כי הסלט "עם שמן זית" באותיות קטנות יותר. עוד סברה השופטת כי הפרשנות שנתנה המבקשת למילה "עם" היא שגויה שכן זו אינה מלמדת שהסלט הוא על בסיס שמן זית בלבד ואינו מכיל רכיבים נוספים אלא ההפך הוא הנכון. לפיכך, נקבע כי צירוף המילים "עם שמן זית" מצביע על כך שקיימים רכיבים נוספים במוצר. נוסף על כך, עיון באותן האריזות מעלה לדעת השופטת כי המשיבה כלל לא הסתירה מהציבור את רכיביו האחרים של הסלט מלבד שמן הזית, ואלו הוצגו באופן גלוי ברשימת הרכיבים. בעניין זה, כבר נקבע בפסיקה כי שעה שכלל המידע גלוי וברור לעיני הצרכן קשה לקבל את הטענה בדבר הטעיה צרכנית. כפועל יוצא, על אף הכמויות הזניחות יחסית של שמן הזית במוצרים אין מדובר בהטעיה מקום ששמן הזית הוא חלק מרכיבי המוצרים ושיעורו במוצר מופיע בצורה גלויה ומפורשת על גבי האריזות.

עוד נקבע כי משלא התקיים מצג מטעה מצידה של המשיבה, ממילא לא מתקיים תנאי הקשר הסיבתי הנדרש על פי הפסיקה גם אם נגרם למבקשת נזק. בעניין זה הבהירה השופטת כי בפני המבקשת עמדה האפשרות לעיין ברשימת הרכיבים בטרם רכשה את המוצר אך היא לא עשתה כן.

השופטת הוסיפה כי יש לתת משקל גם לעובדה שהמבקשת כבר הגישה בעבר שתי בקשות שונות לאישור תובענות ייצוגיות הנוגעות אף הן לרשימות רכיבים של מוצרים, ולכן היה ניתן לצפות כי לאור ניסיון העבר תיתן את הדעת טרם הרכישה למפורט ברשימות הרכיבים המופיעות על גבי מוצרים שהיא מעוניינת לרכוש כדי להימנע מ"הטעיות" דומות וחוזרות. למעלה מן הצורך ציינה השופטת כי לא נמצא שנגרם למבקשת נזק ממוני, היות והיא לא הוכיחה באמצעות חוות דעת מקצועית מטעמה כי רכשה מוצר נחות ובריא פחות ממה שהתכוונה לרכוש, וגם בעניין הנזק הבלתי ממוני אין לקבל את טענותיה.

לבסוף נדחתה גם הטענה להפרת חובה הנוגעת לגודל המינימאלי של אותיות רשימת הרכיבים, משהמשיבה הוכיחה על ידי מדידות גרפיות כי כל האותיות והספרות המופיעות על גבי אריזות המוצרים עומדות בהוראות התקן.

 

ת"צ 42272-07-13

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

נדחו התביעות ההדדיות בין מסעדת רפאל והשף רפי כהן לבין מלצר שהתעמת עמו

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:154
קומיט וכל טופס במתנה