שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המהפכה הגיעה לבית הדין הרבני

חדשות

המהפכה הגיעה לבית הדין הרבני, צילום: עו"ד סיון אלה לוי
המהפכה הגיעה לבית הדין הרבני
03/01/2016, עו"ד סיון אלה לוי

עד היום, נגזרו מזונות ילדים לבני זוג יהודים מכוח ההלכה ומתוקף תקנת הרבנות הראשית שהתקבלה בשנת 1944. החלטת מועצת הרבנות הראשית להתחשב גם ביכולתה הכלכלית של האם סוללת את הדרך לפסיקה שוויונית יותר של מזונות הילדים, ועשויה לפטור את בתי המשפט לענייני משפחה מהצורך באקרובטיקה משפטית על מנת לפסוק ברוח הזמן, ועל פי עקרונות הצדק והשוויון

לפני מספר שבועות התכנסה מועצת הרבנות הראשית לישראל וקבעה החלטה מהפכנית ומתקדמת, שבהתאם לה, בעת פסיקתם של מזונות ילדים, על הדיינים יהיה להתחשב גם ביכולותיהן הכלכליות של האימהות ולא רק במצבם וביכולותיהם הכלכליות של האבות, בהתאם לשיקול דעתם של הדיינים לפי פרטי המקרה שיובא לפניהם.

סוגיית מזונות הילדים היא סוגיה המצויה בלב המחלוקת שבין ארגוני הגברים לארגוני הנשים ומעסיקה לא מעט את בתי המשפט לענייני משפחה ואת בתי הדין הרבניים.

החלטתה זו של מועצת הרבנות הראשית מהווה למעשה שינוי הלכתי, אשר מעתה יהיה מעוגן בהלכה הדתית, ומשום כך, הדרך לפסיקת מזונות ילדים בחלוקה שוויונית יותר בין אימהות לאבות גרושים תהא מעתה קצרה יותר, הן בבתי הדין הרבניים והן בבתי המשפט לענייני משפחה.

עד ליום זה, נגזרו מזונות ילדים לבני זוג יהודים מכוח ההלכה היהודית ומתוקף תקנת הרבנות הראשית שהתקבלה בשנת 1944, בתקופת המנדט הבריטי עוד לפני קום המדינה, אשר בהתאם להן, חויב האב באופן בלעדי במזונות ילדיו.

עובדה זו גרמה פעמים רבות לסרבנות גט משום גובה מזונות הילדים, הרחיקה גירושין של בני זוג מסוכסכים והיוותה מחסום מפני בית המשפט לענייני משפחה מקביעת חלוקת מזונות שוויונית יותר בין האב לאם. במצב זה, גם במקרים שבהם עברו הילדים לחזקתו של האב לאחר הגירושין, לא הייתה האם מחויבת במזונות הילדים, להבדיל ממצב שבו עברו הילדים לחזקתה של האם לאחר הגירושין, שאז מחויב האב בתשלום מזונות ילדיו מתוקף ההלכה היהודית.

בהחלטתם נימקו הרבנים, כי יש להתחשב בשינוי המשמעותי שחל במעמד האישה מאז ימי המנדט ולתת פרשנות עדכנית לתקנה שהתקבלה עוד לפני קום המדינה, באופן שיתיישב עם חוש הצדק ועם ערך השוויון.

כעת, משנתקבלה החלטת מועצת הרבנים כאמור, יוכלו בתי המשפט לענייני משפחה להגיע לתוצאות שוויוניות יותר וצודקות יותר במקרים רבים ולא יזדקקו לבצע אקרובטיקה משפטית כדי לפסוק באופן שוויוני במקרים המתאימים.

החלטה זו מהפכנית ומצטרפת להחלטות בתי המשפט לענייני משפחה שניתנו בעת האחרונה ובראשן החלטתו התקדימית של כבוד השופט בדימוס יעקב כהן, בפסק דינו האחרון בטרם פרישתו, אשר לפיו, כאשר הכנסות ההורים כמעט זהות וכאשר ישנה חלוקת זמן שוויונית בין ההורים בכל הנוגע לראיית הילדים, לא ישולמו מזונות כלל וכל הורה יישא בהוצאות הילד בזמן ששוהה אצלו.

כיום, עומד פסק דין זה בפני ערעור בבית המשפט העליון ואף נתבקשה בו עמדת היועץ המשפטי לממשלה. ניתן להניח, כי החלטת מועצת הרבנים מהשבוע תוכל לעמוד לזכותו של פסק דין זה ולסיכוייו בערעור בפני בית המשפט העליון וכמו כן, ייתכן כי תשפיע על עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה.

ניתן לסכם, כי החלטה שכזו היוצאת מפתחה של מועצת הרבנות הראשית לישראל וקובעת כי במקרים המתאימים, ניתן יהיה לחייב גם אימהות גרושות בעלות אמצעים כלכליים לשלם את מזונות ילדיהם ונותנת ביטוי לשינויים החברתיים ולעת המודרנית, היא לא פחות ממהפכנית ויכולה לפרוץ את הסכר בבתי המשפט לענייני משפחה למתן החלטות לחלוקה שוויונית יותר בתשלום מזונות הילדים בין אב לאם גרושים.

 

עו"ד סיון אלה לוי היא עורכת דין ומגשרת המתמחה בתחומי המשפחה והירושה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:172
קומיט וכל טופס במתנה