שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעה: הכרה בהסמכה לרבנות ובכושר לדיינות לצורך גמול השתלמות למשפטנים

חדשות

הצעה: הכרה בהסמכה לרבנות ובכושר לדיינות לצורך גמול השתלמות למשפטנים, צילום: צילום: Getty images Israel
הצעה: הכרה בהסמכה לרבנות ובכושר לדיינות לצורך גמול השתלמות למשפטנים
24/12/2015, עו"ד אורי ישראל פז

מנכ"לית משרד המשפטים עו"ד אמי פלמור מבקשת מנציב שירות המדינה ומהממונה על השכר במשרד האוצר להכיר בתעודת הסמכה לרבנות ובכושר לדיינות בבי"ד רבני כמזכים בגמול השתלמות למשפטנים ולפרקליטים בשירות המדינה, ומנמקת: "הידע הנרכש בלימוד זה רלוונטי מאוד לתחום העיסוק של המשפטנים"

מנכ"לית משרד המשפטים עו"ד אמי פלמור מבקשת מנציב שירות המדינה עו"ד משה דיין ומהממונה על השכר במשרד האוצר רו"ח קובי אמסלם לבחון את האפשרות להכיר בהסמכה לרבנות ובכושר לדיינות לצורכי גמול השתלמות למשפטנים ולפרקליטים בשירות המדינה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במכתב ששיגרה פלמור לאחרונה (20.12) לשניים, מתבקשים דיין ואמסלם לבחון את העניין על סמך הערך המוסף שלימודים תורניים אלה מעניקים במסגרת מילוי תפקידם של משפטנים בעלי רקע תורני בשירות הציבורי, שכן תחום הלימודים הזה הוא רלוונטי וחופף מאוד לתחומי הידע הנדרשים למשפטנים בשירות המדינה, כמו גם בשל הצורך הלאומי בשילובם של בני המגזר החרדי בשוק העבודה.

יצוין כי נכון להיום המדינה כמעסיק אינה מכירה בהסמכה לרבות ובכושר לדיינות כמזכים לעניין גמול השתלמות למשפטנים, אף כאשר ההסמכה ניתנת על ידי הרבנות הראשית לישראל, שהיא רשות ציבורית ממשלתית לכל דבר ועניין.

עם זאת, בשנים האחרונות משקיעה המדינה מאמצים רבים כדי לעודד את השתלבותם של בני המגזר החרדי בשוק העובדה בכלל ובשירות המדינה בפרט. כיום, פונים רבים מבני המגזר החרדי ללימודי משפטים, ובהתאם לכך, נקלטים יותר ויותר כמשפטנים בשירות המדינה.

"לעתים קרובות מביאים עמם בני המגזר החרדי הנקלטים בשירות המדינה תעודת הסמכה לרבנות או כושר לדיינות. תעודה שעל מנת להשיג אותה יש לעמוד במבחנים קשים ומאתגרים", מסבירה עו"ד פלמור במכתבה. "תחום הלימודים הזה רלוונטי וחופף מאד לתחומי הידע הנדרשים למשפטנים בשירות המדינה. לא בכדי בוחרים רבים מבני המגזר החרדי לפנות ללימודי משפטים, זאת בשל הרקע המשמעותי שהלימודים התורניים מעניקים כבסיס ללימודי משפטים".

תעודת הסמכה לרבנות מהווה כשירות לכהן כרב שכונה או כרב עיר מטעם המדינה וכושר לדיינות מהווה כשירות לכהונה כדיין בבית דין רבני אזורי. לצורך קבלת תעודת הסמכה לרבנות על המועמדים לעמוד בהצלחה בבחינות מורכבות וקשות בנושאים המהווים את ליבת ההלכה היהודית לדורותיה. לימודים אלה אורכים כשלוש וחצי שנים במסגרת של יום לימודים שלם. ואילו לצורך קבלת תעודת הסמכה לדיינות, על המועמדים לעמוד בהצלחה בבחינות בנושאים הקשורים לדיינות, לצד מבחנים בחומרים המהווים את ליבת המשפט העברי. לימודים אלה אורכים כשבע וחצי שנים במסגרת של יום לימודים מלא.

לדברי עו"ד פלמור, "משך זמן הלימוד הנדרש כדי לעמוד בבחינות אלה, יוצר חזקה כי הנבחן השקיע את שעות ההכשרה הנדרשות עבור ההכרה בגמול ההשתלמות".

פלמור עמדה במכתבה גם על העיגון בחקיקה שזכה המשפט העברי כאחד ממקורות המשפט מהם ניזונת שיטת המשפט של מדינת ישראל (סעיף 1 לחוק יסודות המשפט). היא מוסיפה על קיומה של המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים, בראשות ד"ר מיכאל ויגודה, המספקת שירותים וחוות דעת משפטיות לכלל משרדי הממשלה.

"כפי שעולה מרוח דברי בית המשפט העליון, המשפט העברי רלוונטי מאוד בגיבוש החקיקה ובפרשנותה, כמו גם בתיקים המתנהלים בבתי המשפט, כך שאין כל ספק כי הידע הנרכש בלימוד זה רלוונטי מאוד לתחום העיסוק של המשפטנים", טוענת פלמור במכתבה.

עוד מציינת פלמור כי הסמכה לרבנות וכושר לדיינות מקנות הטבות שונות בגופים ובתפקידים אחרים, דוגמת הכרה בתארים אלה לדירוג השכר למורים המלמדים בפועל תלמוד, תורה שבעל פה, מחשבת ישראל ותנ"ך, מתוך הבנה שלימודי הרבנות והדיינות העניקו להם ערך מוסיף למורים למקצועות אלה.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

מנכ"לית משרד המשפטים קוראת לעורכי דין חרדים להשתלב בשירות הציבורי

 

יו"ר ועדת חוקה דורש לתקן תוך שנה את הכשלים במכרזים תפורים בשירות המדינה

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:27
קומיט וכל טופס במתנה