שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד המשפטים: 67% מעובדי המשרד הן נשים, המשתכרות 12% פחות מעמיתיהן

חדשות

משרד המשפטים: 67% מעובדי המשרד הן נשים, המשתכרות 12% פחות מעמיתיהן, צילום: צילום: Getty images Israel
משרד המשפטים: 67% מעובדי המשרד הן נשים, המשתכרות 12% פחות מעמיתיהן
23/12/2015, עו"ד אורי ישראל פז

דוח העסקה שוויונית ורבגונית במשרד המשפטים שפורסם לראשונה חושף כי בדירוגים המרכזיים במשרד, פערי השכר בין גברים ונשים עומד על 4% בלבד. בקרב דירוגי הפרקליטים, המוקבלים לשופטים, חוקרי מח"ש ועובדים חיוניים-משפטנים, פער השכר הוא לטובת הנשים

במשרד המשפטים קיים רוב מוחלט של נשים, כאשר 67% מכלל העובדים הן נשים. פער השכר בדירוגים המרכזיים במשרד עומד על 4% בלבד. היינו, על כל שקל אחד שמרוויח עובד ממין זכר, מרוויחה עובדת 96 אגורות. בקרב דירוגי הפרקליטים, המוקבלים לשופטים, חוקרי מח"ש ועובדים חיוניים-משפטנים, פער השכר הוא לטובת הנשים. כך עולה מדוח "העסקה שוויונית ורב-גונית במשרד המשפטים", המפורסם לראשונה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עוד עולה מממצאי הדוח החדש כי שילוב איכותי של אוכלוסיות ייצוג הולם נותן מקום לאוכלוסיות אלה בכל הדירוגים והרמות במשרד המשפטים, ולא רק בקרב משרות תחיליות. גם במשרות הבכירות זוהה רוב נשי, כאשר 60% מכלל בעלי התפקידים הבכירים במשרד הם נשים. לשם השוואה, על פי דו"ח ועדת שטאובר, בשנת 2014 רק 38% מכלל העובדים הבכירים בשירות המדינה היו נשים.

פער השכר הכלל משרדי, בין עובדות ועובדים, עומד על 12% בלבד. היינו, על כל שקל אחד שמרוויח עובד ממין זכר, משתכרת עובדת כ-88 אגורות. מדובר בנתון הנמוך באופן משמעותי ממצב פערי השכר בכלל המשק הישראלי (העומד על פער של 44% לפי נתוני שנת 2014 של מרכז אדווה).

כמו כן, נשים מהוות כ-50% מכלל העובדים בני חברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, במשרד המשפטים. במשרד מועסקים 363 עובדים בני החברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, המהווים 9% מכלל עובדי המשרד. מתוכם, כ-100 עובדים מועסקים במשרות שאינן מיועדות לאוכלוסייה זו, אלא התקבלו בהליך מכרזי רגיל. מדובר בהמשך מגמת העלייה בשיעור העובדים בני החברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית במשרד, ובסך הכול ניתן לזהות עלייה של 1% משנת 2014.

בהתייחס גם לעורכי דין חיצוניים העובדים עם האגף לסיוע משפטי או עם הסנגוריה הציבורית, שיעור העובדים בני החברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, עומד על 13%. במשרד מועסקים 30 עובדים יוצאי אתיופיה, המהווים 0.75% מכלל עובדי המשרד. הצורך בשיפור המצב ברור, הגם שניתן לזהות עלייה בשיעור העובדים יוצאי אתיופיה במשרד המשפטים כיום. במשרד גם מועסקים כ-60 עובדים עם מוגבלות, המהווים 1.5% מכלל העובדים.

"הדוח מעיד על מגמות של שיפור ביחס להעסקה רב גונית מחד, אך גם מחייב אותנו להמשיך ולפעול על מנת לעמוד ביעדי הממשלה להעסקת אוכלוסיות ייצוג הולם, ולהוות דוגמה של ממש עבור מעסיקים נוספים. אני רואה חשיבות רבה בפרסום דוח זה וקוראת למנהלים נוספים במגזר הציבורי להרים את הכפפה", ציינה מנכ"לית משרד המשפטים עו"ד אמי פלמור בהתייחסה לנתונים.

שרת המשפטים איילת שקד, כתבה בדברי הפתיחה לדוח כי "צדק הוא יותר מפסק דין כזה או אחר או מן החוק היבש. העסקה של אוכלוסיות מגוונות, למשל, היא התגלמות ערך שוויון ההזדמנויות בחברה הישראלית. כחברה הטרוגנית ורב תרבותית, עלינו לחתור לשקף את פניה הרבות של החברה הישראלית בתוך המגזר הציבורי. משרד המשפטים מחויב לכך ופועל רבות בשנים האחרונות על מנת להוות דוגמה להעסקה רב גונית בקרב משרדי הממשלה".

במסגרת מאמציו של משרד המשפטים לקידום העסקה רב-גונית במגזר הציבורי ובמשרד המשפטים בפרט, הורתה המנכ"לית פלמור להפיק דוח הבוחן את תמונת האמת ביחס להעסקה של אוכלוסיות המוגדות על פי החלטות הממשלה כאוכלוסיות "ייצוג הולם" הזכאיות להעדפה מתקנת. דוח "העסקה שוויונית ורב-גונית במשרד המשפטים", המפורסם לראשונה, הוא תוצר של מחויבות משרד המשפטים לקידום שוויון הזדמנויות בתעסוקה. הדוח מציג נתונים על העסקת נשים, בני החברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, יוצאי אתיופיה ובעלי מוגבלות, ביחידות המשרד השונות, בהתאם לעקרונות השקיפות והנגישות למידע ממשלתי, ומתוך כוונה להציף את הנושא ולעורר שיח ציבורי לגביו.

"אין חובה חוקית על משרדי ממשלה לפרסם נתונים אודות העסקה רב גונית, אך משרד המשפטים רואה את עצמו ככוח מוביל במגזר הציבורי, אשר מחויב לערכי הייצוג ההולם ופועל על מנת להביאם לידי ביטוי בפועל", אמרה עו"ד פלמור. "ברור לנו כי הדרך לשינוי מתחילה עם בחינת המצב הקיים, על היבטיו החיוביים כמו גם על הטעון שיפור. אין אנו מנסים לייפות את המציאות, אם כי ללמוד ממנה ולהשתפר על בסיסה".

עו"ד פלמור הציבה את נושא ההעסקה השוויונית והרב גונית כאחד מהנושאים שבראש סדר העדיפויות המשרדי. מבין הצעדים שיינקטו על מנת לקדם את הנושא, יתקיים בשבוע הבא, כנס ויריד תעסוקה "שותפים לדרך 2015", לעידוד התעסוקה בקרב אוכלוסיות הזכאיות לייצוג הולם והעדפה מתקנת וחשיפתן להזדמנויות התעסוקה במשרד.

הכנס ייערך ביום שני, ה-28 בדצמבר, בין השעות 16:00-20:00 באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב. בכנס יוצגו הזדמנויות ההתמחות והתעסוקה הרבות והמגוונות אשר עומדות על הפרק בעשרות יחידות המשרד, לרבות מאות משרות התמחות למחזורים הקרובים, כאשר הכוונה היא לעודד השתלבות במשרות אלה, גם של עובדים הבאים מקרב אוכלוסיות הסובלות מתת ייצוג בשירות המדינה, בין אם מדובר באוכלוסיות המוגדרות רשמית כאוכלוסיות "העדפה מתקנת", ובן אם מדובר באוכלוסיות שלא הוגדרו כך רשמית, אך ברור שסובלות מתת ייצוג, כגון משפטנים מהאוכלוסייה החרדית. 

הכנס יתקיים במעמד שרת המשפטים וצמרת המשרד, ראשי האגפים והיחידות הגדולות, אשר ימסרו הסברים לגבי דרכי ההשתלבות במשרד ופעילות היחידות השונות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:203
קומיט וכל טופס במתנה