שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אשתו של ראש לשכת עוה"ד לשעבר יורי גיא רון מואשמת בהנפקת חשבוניות כוזבות

חדשות

אשתו של ראש לשכת עוה"ד לשעבר יורי גיא רון מואשמת בהנפקת חשבוניות כוזבות, צילום: צילום: Getty images Israel
אשתו של ראש לשכת עוה"ד לשעבר יורי גיא רון מואשמת בהנפקת חשבוניות כוזבות
23/12/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד עו"ד כנרת פרי גיא רון, וחברת ג.פ. אפיקי שיווק  בפרשת המרמה בכספי קופת חולים מאוחדת. על פי הנטען, החברה בבעלותה של גיא רון גייסה מבוטחים חדשים לקופה בניגוד לחוק, אך הנפיקה חשבוניות הנחזות לחשבוניות עבור שיווק שירותי שב"ן בסך של מעל 4 מיליון שקל

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד עו"ד כנרת פרי גיא רון, רעייתו של עו"ד יורי גיא רון לשעבר ראש לשכת עורכי הדין, וחברת ג.פ. אפיקי שיווק בע"מ, בגין רישום כוזב במסמכי תאגיד בפרשת המרמה בכספי קופת חולים מאוחדת.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לפני כחצי שנה הודיעה פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) לעורכי דינו של עו"ד יורי גיא רון, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, כי בעקבות השימוע שנערך לו היא החליטה לסגור את התיק נגדו מחוסר ראיות. השימוע נערך לפני עו"ד אלי אברבנאל ופרקליטת מחוז תל אביב, עו"ד ליאת בן ארי. אולם, הוחלט אז להגיש כתב אישום נגד רעייתו של גיא רון, כנרת.

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד נעם עוזיאל במסגרת הסדר טיעון, בין השנים 1998-2010 סיפקה חברת ג.פ. אפיקי שיווק לקופת החולים מאוחדת שירותי שיווק, לרבות גיוס מבוטחים חדשים ושיווק שירותי ביטוח משלים למבוטחי הקופה. עו"ד כנרת פרי גיא רון היא בעלת החברה וניהלה אותה בתקופה הרלוונטית.

על פי החוק, קופת חולים מאוחדת רשאית להשתמש בסוכני שיווק דוגמת אפיקי שיווק, ולהציע לחבריה שירותי בריאות נוספים (שב"ן), כגון ביטוחים משלימים, אולם נאסר על הקופה להשתמש בסוכנים לשם גיוס חברים חדשים לקופה מבין מבוטחי הקופות האחרות או לשווק ביטוחים משלימים למי שאינם חברי הקופה. כל הוצאות הקופה לשיווק עצמי, לרבות פעולות שיווק המופנות למבוטחי קופות אחרות, כפופות לתקרת ההוצאה השנתית הקבועה בתקנות השיווק ולאיסור להשתמש בסוכני מכירות ותועמלנים.

בינואר 1998 חתמו יהודה עליאש, מנהל השיווק של הקופה באותה עת, וגיא רון על הסכם שיווק לפיו קופת החולים מאוחדת תשלם לאפיקי שיווק עבור כל מצטרף חדש לשב"ן וכן עבור שירותים הנלווים למטרה זו. בשל איסור ההתקשרות ותקרת ההוצאה המותרת לשיווק עצמי האמורים, הסכימו הצדדים בעל פה, ללא תיעוד בכתב, כי הקופה תשלם לאפיקי שיווק תשלום בגין כל מבוטח חדש שתצליח אפיקי שיווק לגייס לקופה, על פי רשימות מצטרפים אותם תגיש מדי חודש.

כמו כן, עליאש הנחה את גיא רון להנפיק חשבוניות כוזבות מצד אפיקי שיווק, הכוללות את התשלומים בגין צירוף חברים חדשים אך מציגות חיובים בעבור שירותי שיווק אחרים, כאלה המותרים על פי הדין. בהתאם לכך, בשנים 2004-2008 הפיקה אפיקי שיווק מדי חודש חשבוניות כוזבות לקופת חולים מאוחדת בסכום העולה על ארבעה מיליון שקל. 

בהוראת עליאש, כללה גיא רון את המצטרפים החדשים, אשר כונו בדוחותיה ורשימותיה בשם הקוד "חברים" תחת סעיפי "טפסי ביטוח משלים" וסעיפי "מועמדים לעזיבה", או תחת חשבוניות כלליות בהן צוין "מקדמות ע"ח שב"ן". לצורך החישוב הפעילה גיא רון נוסחה לקביעת הסכומים לכל פריט שאפשרה לה את קבלת התעריף המיוחד שהובטח על ידי עליאש, וזאת על אף שבחשבוניות צוין תעריף שונה, המתאים לפריטי התשלום המותרים. קודם להפקת חשבונית חודשית, הגישה אפיקי שיווק למאוחדת רשימות של מצטרפים חדשים לקופה, לצד רשימות מצטרפים לשב"ן, אשר נבדקו על ידי פקיד קופת החולים שווידא כי הנמנים ברשימת המצטרפים שסיפקה אפיקי שיווק, אכן הצטרפו לקופה. לאחר שהרשימות נבדקו ואושרו, הכינה הנאשמת חשבוניות כוזבות כאמור, הנחזות לחשבוניות בעבור שיווק שירותי שב"ן.

במעשים הללו ערכה גיא רון חשבוניות כוזבות, שהן בבחינת רישומים כוזבים בספרי התאגיד אפיקי שיווק וזאת בכוונה לרמות את מנגנוני הביקורת של הקופה ואת משרד הבריאות.

הפרשה נחקרה על ידי צוות חקירה משותף של משטרת ישראל, פקיד שומה חקירות ירושלים וחקירות מכס ומע"מ ירושלים ברשות המסים. ‏‎‎חקירת המשטרה החלה בעקבות בדיקת מבקר המדינה בנושא קופת החולים מאוחדת, שבעקבותיה העביר המבקר דאז, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שישה נושאים המעלים חשד לביצוע מעשים פליליים, ללשכת היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין.

לאחרונה זומנו להליכי שימוע 25 אנשים המעורבים בפרשה, המרכזיים שבהם הם בכירי קופת החולים מאוחדת לשעבר: יהודה עליאש, שהיה הממונה על הפרסום והשיווק במאוחדת; יגאל נחומי, שהיה עוזרו; ומשה חברוני, לשעבר מנהל מחוז ירושלים של הקופה.

עו"ד יורי גיא רון שימש ראש לשכת עורכי הדין מיולי 2007, עד שהפסיד בבחירות על ראשות הלשכה בשנת 2011 ליריבו עו"ד דורון ברזילי. מאז שנת 1990 מנהל גיא רון משרד עורכי דין עצמאי בתל אביב. בראשית שנות האלפיים שימש גיא רון במשך תשע שנים חבר בוועדה לבחירת שופטים, חבר במועצה הארצית וחבר בוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין. גיא רון בוגר שני תארים במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומייסד סיעת "לשכה אחרת" בלשכת עורכי הדין.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

עו"ד יורי גיא רון צפוי לעמוד לדין פלילי בפרשת המרמה בקופ"ח מאוחדת

 

שחיתות מבהילה: המלצה להעמיד לדין בכירים לשעבר בקופת חולים מאוחדת

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:19
קומיט וכל טופס במתנה