שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ בבקשה לבטל את חוק הרפורמה ברשות החשמל

חדשות

התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ בבקשה לבטל את חוק הרפורמה ברשות החשמל, צילום: ביהמ"ש העליון. צילום: אסתר ענבר
התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ בבקשה לבטל את חוק הרפורמה ברשות החשמל
16/12/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בעתירתה טוענת התנועה לאיכות השלטון כי הרפורמה הועברה בהליך אנטי דמוקרטי באמצעות חוק ההסדרים, והיא פוגעת אנושות בעצמאותה של הרשות. בתנועה מבקשים עוד לבטל את הדחתה של יו"ר הרשות ולעצור את "עריפת הראשים" של בעלי תפקידים מכהנים משיקולים זרים, עקב התנגדותם למתווה הגז  

 

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ג', 15.12) לבג"ץ בבקשה למתן צו על תנאי נגד כנסת ישראל אשר יורה לה לבטל את חוק הרפורמה ברשות החשמל, שהועבר באמצעות חוק ההסדרים, נוכח פגמים חמורים ושורשיים שנפלו בהליך חקיקתו הפוגעים בערכים מהותיים של המשטר החוקתי ובשל העיוותים בהוראותיו המנוגדים לעקרונות יסוד דמוקרטיים. כן עתרה התנועה למתן צו על תנאי כנגד ממשלת ישראל, לעצור את מהלך ההדחה של בעלי תפקידים מכהנים ברשות החשמל – שנערך לטענתה משיקולים זרים עקב התנגדותם למתווה הגז, נוכח הפגיעה העזה בעצמאות הרגולטורים. 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

העתירה הוגשה לבג"ץ נגד הכנסת, הממשלה, שר אנרגיה ושר האוצר. בעתירתה מבקשת התנועה מבית המשפט להוציא צו על תנאי נגד כנסת ישראל שיורה לה לבטל את "חוק הרפורמה ברשות החשמל" שהועבר בהליך אנטי-דמוקרטי באמצעות חוק ההסדרים, ופגע אנושות בעצמאותה של רשות החשמל תוך הכפפתה לשר האנרגיה. לחילופין, מבקשת התנועה להורות על בטלותם של סעיפים ספציפיים בחוק הרפורמה, אשר פגיעתם בעצמאותה המוסדית של הרשות, בעצמאותו של יושב ראש הרשות, ובעצמאותה של הרשות בקביעת תעריפים – היא הקשה ביותר.

התנועה מבקשת גם צו על תנאי נגד ממשלת ישראל ושרי האנרגיה והאוצר אשר יחייבם להותיר את עו"ד אורית פרקש הכהן בתפקידה כיו"ר רשות החשמל, וכן את חברי מליאת רשות החשמל, על מנת להבטיח את השלמתה של קדנציה מלאה כמתחייב בחוק ולמנוע הליך מגמתי משיקולים זרים, הפוגע באמון הציבור, נעדר הוגנות ובלתי סביר באופן קיצוני. לטענת התנועה, מהלך ההדחה של בעלי תפקידים מכהנים עוקף את הוראות חוק משק החשמל ופוגע אנושות בעקרונות היסוד החקיקתיים והדמוקרטיים, בעצמאות הרשות ובעצמאות רגולטורים בכלל. לחילופין עותרת התנועה לצו אשר יורה על מינוי יו"ר חדש לרשות החשמל בהליך תקין באמצעות ועדת איתור.

מדובר בפרשייה חמורה במסגרתה פעל שר האנרגיה, בגיבוי הממשלה, על מנת להדיח ראשי רשות סטטוטורית ועצמאית מתפקידם, בניגוד לתנאים הברורים של הפסקת כהונה אשר נקבעו בחוק, ולפגוע בעצמאות הרשות – על רקע התנגדותם למהלך ממשלתי המצוי במחלוקת ציבורית עמוקה, הוא מתווה הגז.

כך, טוענת התנועה לאיכות השלטון, במסגרת מהלך כולל אשר כונה בציבור "עריפת ראשים" במסגרתו סיימו את תפקידם בטרם עת שורה ארוכה של בעלי תפקידים בכירים שהביעו בפומבי את התנגדותם למתווה הגז – בכללם הממונה על ההגבלים העסקיים שנאלץ להתפטר מתפקידו, ושר הכלכלה שהודיע על התפטרותו – הודחה גם יושבת ראש רשות החשמל המכהנת וחברי מליאת החשמל.

הפגיעה בעצמאותה של רשות החשמל ובכהונתם הרציפה של העומדים בראשה נערכה באמצעות הליך חקיקה פגום מיסודו, אשר הועבר בהליך אנטי-דמוקרטי באמצעות חוק ההסדרים; תוך שהוא מועבר מידיה של הוועדה המוסמכת בכנסת בשל סירוב העומד בראשה להעבירו "as is"; ונדון על ידי ועדה מיוחדת שהוקמה אד-הוק.

עוד נטען כי פגמים שורשיים אלו שנפלו בהליך החקיקה של חוק הרפורמה ברשות החשמל עולים כדי פגיעה מהותית בעקרונות היסוד החקיקתיים במשטרנו, ובפרט בזכות ההשתתפות של חברי הכנסת בהליך החקיקה, בעיקרון העצמאות הפרלמנטרי ובעיקרון הפרדת הרשויות. הם מהווים הפרה בוטה של כללי המשחק הדמוקרטים ומובילים לעיוותו של הליך החקיקה.

"עסקינן בפרשייה חמורה במסגרתה פעל שר האנרגיה, בגיבוי הממשלה, על מנת להדיח ראשי רשות סטטוטורית ועצמאית מתפקידם, בניגוד לתנאים הברורים של הפסקת כהונה אשר נקבעו בחוק, ולפגוע בעצמאות הרשות – על רקע התנגדותם למהלך ממשלתי המצוי במחלוקת ציבורית עמוקה", טוענים בעתירה לבג"ץ עורכי הדין אליעד שרגא, צרויה מידד-לוזון ויעל קריב-טייטלבאום. "למצער, יש למנוע את הפגיעה הפרסונאלית בבעלי תפקידים מכהנים ולעצור את הניסיון להדיח הלכה למעשה את יושבת ראש הרשות וחברי הרשות מתפקידם, בניגוד להסדר המפורט באשר להפסקת כהונה הקבוע בחוק".

בג"ץ 8612/15

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:71
קומיט וכל טופס במתנה