שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המדינה מערערת על קולת עונשו של ישראלי שהצטרף לדעאש ולחם בסוריה ועירק

חדשות

המדינה מערערת על קולת עונשו של ישראלי שהצטרף לדעאש ולחם בסוריה ועירק, צילום: צילום: Getty images Israel
המדינה מערערת על קולת עונשו של ישראלי שהצטרף לדעאש ולחם בסוריה ועירק
09/12/2015, ליאור שדמי שפיצר

בערעור שהגישה לבית המשפט העליון טענה הפרקליטות כי עונש של 42 חודשי מאסר בפועל שנגזר על מהראן חאלדי בן ה-20 הוא מופרז לקולא, אינו הולם את חומרת מעשיו, התכנון שקדם להם, הסיכונים המופלגים הגלומים בהם והצורך המשמעותי בהרתעה בגינם

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ערערה לבית המשפט העליון על קולת עונשו של אזרח ישראלי שהצטרף לדאעש ולחם בסוריה ובעיראק, שב לישראל ונידון בין היתר ל-3.5 שנות מאסר בפועל. בערעור טענה המדינה כי בשלה העת להחמיר בעבירות אלה ולפיכך היא מבקשת להחמיר בעונשו במידה ניכרת.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

מהראן חאלדי (20) נהג לצפות בקטעי וידאו של דאעש ולשוחח בשבחו של הארגון ופעולותיו, לרבות עריפת הראשים. לאחר שכשלו ניסיונותיו ליצור קשר בפייסבוק עם פעילי הארגון, הוא טס מישראל לאנטליה, משם יצר קשר עם אזרח סורי פעיל דאעש, ובסיועו הסתנן מטורקיה לסוריה וגויס לארגון. במפקדה הסורית פגש חאלדי שלושה אזרחים ישראלים נוספים. חאלדי לחם בסוריה ובעיראק במשך מספר שבועות עד שנפצע בלחימה, חזר לטורקיה ומשם לישראל.

בישראל הועמד חאלדי לדין במסגרת כתב האישום החמור ביותר שהוגש עד כה נגד ישראלי שהצטרף לדאעש. בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע אותו נוכח הודאתו וגזר עליו 42 חודשי מאסר בפועל, בנוסף למאסר על תנאי וקנס, תוך שהוא מתחשב בין היתר בהודאתו, נסיבותיו האישיות ופציעתו, חרטתו הכנה והצורך בהדרגתיות בהחמרת הענישה בעבירות אלו.

בערעור שהגישה המדינה לבית המשפט העליון, באמצעות מנהל המחלקה הפלילית, ג'ואי אש, ואבי וסטרמן, נטען כי העונש האמור מופרז לקולא, אינו הולם את חומרת מעשיו, התכנון שקדם להם, הסיכונים המופלגים הגלומים בהם והצורך המשמעותי בהרתעה בגינם. חוות דעת מומחה שהוגשה למחוזי עמדה על מקרים של יציאת צעירים מקרב ערביי ישראל לזירות ג'יהאד בחו"ל, ועל פוטנציאל הסיכון הגבוה הטמון בכך, במספר מישורים: כך, קיים חשש לשימוש בידע ה"ישראלי" של היוצאים על ידי גורמי הג'יהאד העולמי כנגד ישראל; חשש לייבוא לישראל של אידאולוגיות "סלפיות" קיצוניות, יחד עם יכולות וניסיון צבאיים; סיכון לביסוס צירי קשר בין ארגוני המחבלים לבין אזרחי ישראל החוזרים ארצה מזירות הלחימה בחו"ל, ועידוד האחרונים לבצע פעילות כנגד ישראל.

 "לא יכולה להיות מחלוקת כיום לגבי מסוכנותו של ארגון דאעש, אשר שולח זרועותיו הרצחניות למדינות שונות ברחבי העולם, ועל הנזק הפוטנציאלי הטמון בהצטרפות אזרחים ישראליים לשורותיו, כמפורט לעיל", נכתב בערעור. "ויצוין כי כמפורט בכתב האישום, החליט המשיב להצטרף לשורות הארגון לאחר – ובעקבות – התרשמותו מפעולותיו הרצחניות של הארגון... ענישה מרתיעה מתחייבת בנסיבות העניין, וזאת לנוכח התופעה המתוארת בחוות הדעת, ועל מנת להביא ככל הניתן למניעת יציאתם של אזרחים ישראליים לזירות לחימה ג'יהאדיסטיות בחו"ל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:109
קומיט וכל טופס במתנה