שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים: מאיר אוחנה נידון ל-10 שנות מאסר

חדשות

פרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים: מאיר אוחנה נידון ל-10 שנות מאסר, צילום: צילום: istock
פרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים: מאיר אוחנה נידון ל-10 שנות מאסר
07/12/2015, עו"ד אורי ישראל פז

אוחנה פעל בבורסה ליהלומים תחת מסווה של סוחר יהלומים והפעיל בנק "שחור" שבו הומרו כספים ונפרטו שיקים בהיקפי ענק ללא כל דיווח לרשויות, נמסרו ליהלומנים חשבוניות מס כוזבות והוברחו כספים בסכומי עתק. התובעת בתיק, עו"ד אורנה גלבשטיין: אוחנה הוא דוגמה מובהקת למלבין הון מקצועי, אשר נחזה כיהלומן בעוד שפעל כמכבסת כספים

עשר שנות מאסר וקנס בסך מיליון שקל הושתו על מאיר אוחנה בפרשה המכונה  "צ'ק ליסט" (הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים). שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב דוד רוזן גזר בנוסף לכך על אוחנה שנתיים מאסר על תנאי. אוחנה הורשע בעבירות על חוק איסור הלבנת הון, פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף ופקודת המכס וכן עבירות על חוק העונשין של קבלת דבר במרמה וזיוף בהיקף של מעל 100 מיליון דולר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כפי שסוקר בפורטל חדשות תקדין, מדובר בפרשה מסועפת ורחבת היקף בה נחשפה מסכת פעילות עבריינית כלכלית חמורה בהיקפי ענק, שנעשתה תוך שימוש במתחם הסגור של הבורסה ליהלומים ברמת גן. במסגרת הפרשה הורשע מאיר אוחנה בכך שהיה רשום כיהלומן בבורסה ליהלומים, אך למעשה פעל בשנים 2011-2010 כנותן שירותי מטבע שונים ולא כיהלומן.

אוחנה פעל להוצאת כספים לחו"ל של אנשים שונים ללא דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון ובמסווה של ייבוא יהלומים בהיקפים של מעל 100 מיליון דולר, זאת תוך ביצוע שורת מעשי מרמה חמורים כלפי מפקחי מכס של משרד התמ"ת בבורסה ליהלומים ופקידי בנק שונים ותוך גריפת עמלות של מיליוני שקלים. כמו כן בתקופה זו הוציא אוחנה ליהלומנים שונים בבורסה ליהלומים חשבוניות פיקטיביות בסכום זהה של מעל 100 מיליון דולר, גם כן תמורת עמלה שגרף לכיסו. חשבוניות אלה אפשרו ליהלומנים רבים להתחמק מתשלום מס. 

וכך מתאר השופט רוזן בגזר הדין את השתלשלות הפרשה: "לאורך שנים הפעיל הנאשם מנגנון רמייה והונאה, שבאמצעותו הוברחו מאות מיליוני שקלים לחו"ל, נופקו חשבוניות מס כוזבות רבות, וזויפו עשרות רבות של חשבונות מכר, לפיהם רכש הנאשם בחו"ל יהלומים. הנאשם קיבל במרמה אישורים של המכס על ייבוא יהלומים, והציג אישורים אלה וכן אישורים דומים מזויפים לפקידי בנק, במטרה להעביר לחו"ל מיליוני דולרים תוך מתן הצהרה כוזבת שכספים אלה מיועדים לצורך תשלום עבור רכישת יהלומים.

"הנאשם פעל בבורסה ליהלומים תחת מסווה של סוחר יהלומים. הנאשם הפעיל בנק 'שחור', בו הומרו כספים ונפרטו שיקים בהיקפי ענק ללא כל דיווח לרשויות, נמסרו ליהלומנים חשבוניות מס כוזבות והוברחו כספים בסכומי עתק. הנאשם הפעיל מנגנון רמייה משוכלל ומיומן, מנגנון רמייה תעשייתי שפעל לאורך שנים".

הבורסה ליהלומים זוכה מעצם ברייתה ואופן ניהול המסחר בה לאמון רב של הרשויות, מאפיין השופט רוזן. "הנאשם ניצל אמון זה בבוטות ובציניות לצורך ביצוע עבירות פליליות חמורות, שהעונש הקבוע בצדן נמדד בשנות מאסר רבות. הנאשם פעל מתוך מטרה אחת ויחידה: בצע כסף. הנאשם גילה כי בכוחו לגרוף לכיסו סכומי עתק בנוחות ובקלות באמצעות ביצוע עבירות פליליות, שפורטו לעיל. הנאשם זנח, למעשה, את הכשרתו ותחום עיסוקו כיהלומן והחל לפעול בעולם פלילים, עולם משוכלל של הונאה ורמייה".

עוד הוסיף השופט כי "הנאשם ייבא אבני דמה, אותם החליף ביהלומים אמיתיים בסיועו של אדם בשם קלוד מלכה לזמן קצר לצורך קבלת אישור הפיקוח על היהלומים במשרדי הבורסה. בהמשך, זייף הנאשם מסמכים בצורה תעשייתית וסיפק חשבוניות מס כוזבות ומכזבות ליהלומנים ולקוחות אחרים, שנצרכו לאותן חשבוניות מס על מנת להקטין תשלומי המס אותם חבו לרשויות. הנאשם, כאמור, הפעיל מנגנון הונאה ורמייה. הנאשם, המכיר את נבכי בורסת היהלומים לצדי צדדיה, ידע לנצל חולשת פיקוח הרשויות והבנקים לצרכיו. הנאשם פעל לאורך שנים במיומנות, כשהוא משטה ברשויות ומבריח מאות מיליוני שקלים לחו"ל, תוך הפקת חשבונות מכר כוזבים ומזויפים וחשבוניות מס פיקטיביות... הנאשם, כאמור, גרף לכיסו סכומי עתק, ובמקביל התחמק מתשלום מיסים לרשויות המס עבור רווחיו והכנסותיו מכלל עשייתו העבריינית לאורך השנים".

בגזר הדין קבע השופט רוזן כי "הנאשם פעל בצורה מתוחכמת להוצאת כספים מחוץ לגבולות המדינה, תוך סיכול מכוון ושיטתי של חובות הדיווח העומדות בליבו של משטר איסור הלבנת ההון, ותוך הנפקת חשבוניות כוזבות בהיקפי ענק וזיוף מסמכים רבים לצורך רמייתן של רשויות המכס והמס. בנסיבות העניין, מידת הפגיעה בערכים החברתיים היא גבוהה ביותר".

התובעת בתיק, עו"ד אורנה גלבשטיין מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), מסרה בתגובה לגזר הדין המחמיר כי "בית המשפט קיבל היום את עמדתנו וגזר עשר שנות מאסר, מאסר על תנאי וקנס בסך מיליון שקל על מאיר אוחנה, אשר הורשע בשורת עבירות מס, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, זיוף בהיקף של מעל ל-100 מיליון דולר, ועבירות נוספות. אוחנה מהווה דוגמה מובהקת למלבין הון מקצועי, אשר נחזה כיהלומן בעוד שפעל כמכבסת כספים. גזר הדין משדר מסר ברור כי עברייני צווארון לבן המבצעים עבירות כלכליות ופועלים בתחכום ובמרמה, תוך ניצול אמון רשויות המדינה וגופים נוספים, צפויים לעונשי מאסר ממושכים ולקנסות כבדים". 

את התיק ניהלו הפרקליטים אורנה גלבשטיין, טפת מויאל רוטשילד, ד"ר אלון גילדין וד"ר לירן חיים מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה). הפרשה היא פרי חקירה רחבת היקף, שכללה בין היתר חקירות בחו"ל, אשר החלה בשנת 2012 ונחקרה על ידי על ידי לה"ב 433, היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), הרשות לאיסור הלבנת הון, יחידת יהלום של רשות המיסים, וחקירות מכס ומע"מ ירושלים.

את אוחנה ייצגו הסנגורים עורכי הדין דרור מתתיהו והגר נגלר.

 

ת"פ 26228-07-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

גזר דין ראשון בפרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים: מנחם מגן ייכלא ל-4 שנים

 

כתבי אישום ראשונים הוגשו לביהמ"ש בפרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:126
קומיט וכל טופס במתנה