שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עונשי מאסר לחוליית טרור ממזרח ירושלים שתכננה לפגוע במתפללים בהר הבית

חדשות

עונשי מאסר לחוליית טרור ממזרח ירושלים שתכננה לפגוע במתפללים בהר הבית, צילום: הר הבית. צילום: אסף צ.
עונשי מאסר לחוליית טרור ממזרח ירושלים שתכננה לפגוע במתפללים בהר הבית
01/12/2015, עו"ד אורי ישראל פז

שלושת חברי החוליה שמו להם למטרה לפגוע ביהודים המגיעים להתפלל בהר הבית ולפגוע בכוחות משטרה או חיילים המוצבים שם. נציג הפרקליטות: "המחוקק העמיד עונש מיתה בצדן של העבירות וראה בהתארגנות של מחבלים קשירת קשר. תושבותם של הנאשמים במזרח ירושלים רק מעצימה את אלמנט הבגידה במעשיהם"

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עונשי מאסר על חוליית טרור שתכננה לפגוע במתפללים יהודים בהר הבית. מדובר בשלושה תושבי א-טור בירושלים, שהצטרפו בחודשים פברואר-מרץ 2013 לחוליה בראשותו של נור חמדאן, אשר שמה לה למטרה לפגוע ביהודים המגיעים להתפלל בהר הבית ולפגוע בכוחות משטרה או חיילים המוצבים שם ולבצע פיגועים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

חברי החוליה קיימו 10-15 פגישות וקשרו קשר לבצע מעשים שונים בכוונה לסייע לאויב במלחמתו בישראל. בפגישות אלו, רקמו חברי החוליה תכניות למעשי טרור והוציאו לפועל חלק מהן. המדובר בפעולות בעלות אופי צבאי הכרוכות בהשגת נשק, ביצוע ירי והכנת מטענים.

הנאשם הראשון, מוחמד שאער, שעליו נגזרו 4.5 שנות מאסר בפועל, נטל חלק בפגישה אחת של החוליה ולאחר מכן יצא עם חבריה לאזור א-טור כדי לאתר שוטרים ולחטוף את נשקם. הנאשמים איתרו שוטרים שאת נשקם היו אמורים לחטוף, אך הניסיון סוכל כיוון שהשוטרים התקרבו ושאער חשש והשליך את מיכל הגז שהיה ברשותו.

הנאשם השני, גלאל בן כאיד קוטוב, שעליו נגזרו 13 שנות מאסר בפועל, היה חלק מהחוליה, השתתף בשורה של פגישות במקומות שונים בהן יזמו ותכננו פעילות, נטל חלק בניסיון לחטיפת נשק משוטר בא-טור, השתתף באימוני ירי שהתקיימו באזור קלנדיה, ניסיונות לרכישת רימון נעשו על דעתו ובידיעתו. קוטוב נטל חלק פעיל בהכנה וניסוי של מטעני צינור, היה ברכב שחטף יהודי תוך מטרה לרצחו ולקחת את נשקו, וכן נטל חלק פעיל והיה בחוליה שיצאה לנסות לחטוף אדם פעם שנייה במטרה לרצחו, ואף היה חלק מהחוליה שיזמה, תכננה לבצע חטיפה ושוד מחיילים באזור א-טור.

הנאשם השלישי, אחמד בן חגאזי בזלמית, שעליו נגזרו 3.5 שנות מאסר בפועל, הצטרף לחוליה בכפוף להיותו רעול פנים בפגישות, על מנת שלא יהיה ניתן לזהותו. הוא נסע עם אדם אחר לסילוואן לבחון את אזור שכונת אבו-טור וכיצד ניתן לחטוף כלי נשק מאנשי משטרה וחיילים. בהגיעם למקום, האחר ערך היכרות בין בזלמית לבין חבר חוליה נוסף בשם עימאד לבין הנאשם השני בפרשה. עימאד ביקש מבזלמית שיתקשר אליו אם יראה כוחות צבא או משטרה, יאמר מילת קוד "שרמוטין", שאז יגיעו שאר חברי החוליה, יתקפו את השוטרים או החיילים ויגנבו את כלי הנשק שלהם. עימאד אמר לבזלמית שברשותו אקדח ושבכוונתו לירות, וכן ככל שיסתייע החוליה תחטוף חייל ישראלי. בפגישה נדברו עימאד ובזלמית  כי אם החוליה תתחמש ותתרחב, הם יפוצלו לחוליות נוספות ובזלמית יעמוד בראש אחת מהן, כאשר הוא תמיד יהיה רעול פנים.

בימים הבאים נסע בזלמית ברכב ברחבי אבו-טור וחיפש אחרי אנשי כוחות הביטחון במטרה לחטוף אותם על נשקם, אך לא מצא כאלה.

נציג הפרקליטות, ע"ד אורי קורב, טען בבית המשפט כי הנאשמים הורשעו בעבירות נגד ביטחון המדינה שתכליתן איננה להפיק רווח אישי כי אם לחתור תחת יסודות המדינה, וחברה מתוקנת אינה יכולה להסכין למעשים אלו. "המחוקק העמיד עונש מיתה בצדן של העבירות וראה בהתארגנות של מחבלים קשירת קשר. חומרת המעשים והמניע האידיאולוגי שביסודן מחייבים לתת בכורה לשיקולי ההרתעה, היחיד והרבים", אמר עו"ד קורב. "הענישה הנוהגת מחמירה בעבירות ביטחוניות בשים לב למניע האידיאולוגי, פוטנציאל הנזק העצום והרציבידיזם שמעורבים בפעילות טרור. תושבותם של הנאשמים במזרח ירושלים רק מעצימה את אלמנט הבגידה הטמון במעשיהם. הוצגה פסיקה בתמיכה למדיניות הענישה. הטרור הפך מכת מדינה. המצב השורר ברחובות ורוח התקופה מחייבים החמרה בענישה בעבירות אידיאולוגיות".

מנגד, טענו סנגוריהם של הנאשמים כי אלה הצטרפו להתארגנות בשלב מתקדם על רקע הפניה אליהם וממניע של בצע כסף ללא כל אלמנט אידיאולוגי. מה גם שהנאשמים לא הפגינו רצינות במעשיהם ולא השלימו את ביצוע העבירה, שכן יצאו לחפש אחרי חייל על מנת לחטוף נשקו, אולם לאחר שהבחינו בחיילים שבו על עקבותיהם ולא ביצעו את זממם.

הרכב השופטים בראשות סגן הנשיא יעקב צבן קבע בגזר הדין כי "מעשי הנאשמים פגעו בערכים המוגנים של ריבוניות מדינת ישראל וביטחונה, שלום אזרחי מדינת ישראל, הסדר הציבורי והתנהלות תקינה של שגרת החיים במדינה".

השופטים רפי כרמל ורבקה פרידמן פלדמן וכן השופט צבן ציינו בגזר הדין כי הפעילות הסתיימה ללא נזק אך ורק בשל תפיסתם בכף על ידי אנשי כוחות הביטחון. "אין המדובר בתכנון סתמי כי אם בניסיונות אופרטיביים לבצע פיגועים שונים. פעולותיה של החוליה הם חלק מהטרור עמו מתמודדת מדינת ישראל יום ביומו, טרור הגובה חיי אדם ומפר את שגרת יומם של רבים. חברי החוליה תכננו להרחיב החוליה ופעילותה, נפגשו, הגו ותכנונו תוכניות טרור ואף יצאו לבצען, כאשר המטרה העיקרית להשיג נשק ולו במחיר רצח".

 

פ"ח 47805-04-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:44
קומיט וכל טופס במתנה