שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אזרח שבדיה שריגל בישראל בשליחות ארגון החיזבאללה נידון ל-18 חודשי מאסר

חדשות

אזרח שבדיה שריגל בישראל בשליחות ארגון החיזבאללה נידון ל-18 חודשי מאסר, צילום: צילום: Getty images Israel
אזרח שבדיה שריגל בישראל בשליחות ארגון החיזבאללה נידון ל-18 חודשי מאסר
30/11/2015, עו"ד אורי ישראל פז

משימותיו של חסן חיזראן כמקור מודיעיני היו לגייס לשורות מודיעין החיזבאללה ערבים ישראלים, בעלי קשרים חברתיים עם יהודים, גורמי צבא וגורמי ממשל ולאסוף מידע על ישראל. ביהמ"ש התחשב בקביעת העונש כי הוא התנהל בצורה מסויגת מול מפעיליו, גילה מוטיבציה נמוכה לשיתוף הפעולה והיה נתון לאיומים עליו ועל בני משפחתו שבלבנון

18 חודשי מאסר בפועל נגזרו (ה', 26.11) על חסן חיזראן אזרח שבדיה בן 55, שנכנס לישראל בשליחות חיזבאללה במטרה לגייס לשורות מודיעין הארגון ערבים ישראלים בעלי קשרים חברתיים עם יהודים, גורמי צבא וממשל, ולספק מידע על ישראל, לרבות תיעוד חזותי על בסיסי צה"ל, מאגרי נשק, וסידורי הביטחון בנמל התעופה בן גוריון.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ביום חמישי האחרון הוצג לפני בית המשפט המחוזי מרכז שבלוד הסדר טיעון בעניינו של חיזראן, במסגרתו הוא הורשע בעבירות של מסירת ידיעה ומגע עם סוכן חוץ. במקור הוא הואשם בעבירות של מסירת ידיעה, מגע עם סוכן חוץ ועבירות של פעולה אסורה ברכוש טרור. 

במסגרת הסדר הטיעון האמור, הושתו על חיזראן 18 חודשי מאסר, בין היתר, בשל העובדה כי הוא התנהל מול גורמי חיזבאללה בצורה מסויגת ומתונה, גילה מוטיבציה נמוכה להמשך שיתוף הפעולה עמם וכשניסה להתחמק מהמפגשים הופעל עליו לחץ כבד לפגוע ביכולתו לחזור לארץ מגוריו, או להקשות על חייהם של בני משפחתו בלבנון. בנוסף, הוסכם בין הצדדים כי חיזראן, המיוצג על ידי עו"ד לאה צמל, לא סיפק חלק מהמידע שנדרש לספק ובכך הפחית את הנזקים הביטחוניים שגרם.

כפי שדווח לאחרונה בפורטל תקדין, על פי כתב האישום המקורי, שהוגש על ידי עו"ד רועי רייס, ביולי 2009, התגייס חיזראן בביירות שבלבנון לשורות ארגון הטרור "חיזבאללה" בתפקיד מקור מודיעיני, על רקע החזקתו בדרכון אירופאי (שבדי) המאפשר כניסה קלה לישראל. משימותיו של חיזראן כמקור מודיעיני היו לגייס לשורות מודיעין החיזבאללה ערבים ישראלים, בעלי קשרים חברתיים עם יהודים ישראלים, גורמי צבא, וגורמי ממשל ולאסוף מידע מועיל ורלוונטי על ישראל, לרבות בתיעוד חזותי.

החל ממועד זה, במספר הזדמנויות, בהמשך למספר ביקורים שביקר בישראל, קיים חיזראן פגישות בביירות עם מפעיליו מהחיזבאללה ונציגיהם וסיפק להם מידע על ישראל, אשר הם מצאו שיהיה לתועלתם.

כך, מתואר בכתב האישום המקורי כי באחד המפגשים של חיזראן עם פעילי חיזבאללה בביירות, הוא סיפר לפעילי הטרור כי בין מכריו בישראל, ישנו תושב הכפר שעב שעוסק למחייתו בצילום אירועים. פעיל חיזבאללה ג'עפר התרשם מעיסוק זה כעיסוק אשר סביר שבמסגרתו מנהל צלם קשרים רבים עם יהודים ישראלים וערבים ישראלים כאחד, מה שיאפשר לו ללקט מידע רלוונטי מיהודים ולאתר מועמדים נוספים לגיוס בקרב הערבים.

לפיכך, הגדיר ג'עפר לחיזראן, לצד וכחלק ממשימותיו הכלליות בשורות חיזבאללה, משימה ממוקדת לגיוסו של צלם האירועים לשורות מודיעין החיזבאללה. חיזראן הביע בפני ג'עפר הסתייגות ממשימה ממוקדת זו, שכן יהיה במילויה כדי להעמיד את הצלם בסיכון רב בישראל, אך ג'עפר עמד על מילויה.

לקראת סיום הפגישה, הנחה ג'עפר את חיזראן שלא להגיע לישראל דרך ירדן, כפי שתכנן חיזראן מלכתחילה, שכן הדבר עלול להקשות את כניסתו לישראל,  אלא לשוב לשבדיה ולהגיע בטיסה ממנה לישראל – ובתמורה לשינוי תוכניות זה יקבל מהחיזבאללה תמורה כספית.

בפגישה נוספת שנערכה בין הצדדים, קיבל חיזראן מידיו של ג'עפר כסף מזומן בסך 2,300 דולר ועדכן אותו כי הוא עתיד לבקר בישראל במהלך שנת 2010. ואכן, ב-10 ביולי 2010 הגיע חיזראן לישראל ושהה בה עד ל-28 ביולי. במהלך שהייתו התארח חיזראן אצל צלם האירועים וקרובי משפחתו בכפרים שעב ומג'דל כרום, בילה עם הצלם ויתר מכריו, התלווה לצלם לאירועים אותם צילם במסגרת עבודתו ופקד מקומות רבים בישראל ובגדה המערבית, לרבות חיפה, ירושלים, רמת הגולן, סכנין ורמאללה.

בשלב מאוחר יותר, נפגש חיזראן עם פעיל חיזבאללה בשם עבאס אלמוסאווי, ומסר לשאלותיו מידע מגוון על ישראל, בין היתר אודות סידורי הביטחון, הכניסה והיציאה בנמל התעופה בן גוריון, המקומות אותם פקד בישראל ובגדה המערבית, מידת נוכחותם של כוחות אבטחה וכחות צבאיים בישראל. בנוסף נשאל חיזראן על בסיסים צבאיים, מאגרי נשק ותחמושת, ואזורים בהם מתקיימת פעילות ביטחונית, וכן על מאגרי נשק ותחמושת במיקומים מדויקים ספציפיים, אך השיב שאין בידיו כל מידע בנושא זה.

עוד נשאל חיזראן אודות כלל מכריו בישראל, והשיב כי הוא לא גייס ערבי ישראל לשירות מודיעין החיזבאללה, שכן הוא התרשם שמכריו בישראל חיים בתנאים חברתיים וכלכליים מצוינים, ושבנסיבות אלה אינו רוצה לסבך ולסכן אותם בקשרים אסורים עם החיזבאללה.

לצד זאת, במהלך התקופה, מפעיליו של חיזראן הפעילו עליו לחץ כבד להעמיק ולעבות את המידע שמסר בתיעוד חזותי רלוונטי ולמלא גם את משימתו הנוספת שעניינה גיוס ערבי ישראלי לשורות מודיעין החיזבאללה, אך חיזראן התחמק מלעשות כן. 

בהמשך, על פי כתב האישום המקורי, הודיע חיזראן לעבאס כי הוא עשוי להגיע לביקור נוסף בישראל במהלך שנת 2015, והונחה על ידו לנסות לאסוף ולהעביר מידע, לרבות תיעוד חזותי, אודות בסיסים צבאיים, טנקים, מטוסים, ומאגרי נשק ותחמושת, בין היתר בשני מיקומים ספציפיים אליהם הפנה. ב-21 ביולי 2015, בשעות הבוקר המוקדמות, הגיע חיזראן לישראל, אך נעצר בנמל התעופה בן גוריון על ידי כוחות הביטחון.

כעת, כאמור, הרשיעה סגנית הנשיא השופטת רות לורך את חיזראן במספר עבירות חמורות של מסירת ידיעה לאויב ומגע עם סוכן חוץ, וקבעה בגזר הדין כי "הצדדים פירטו את השיקולים שהביאו אותם להסדר הטיעון ואומר כבר עתה כי מדובר בשיקולים ראויים ובסופו של יום העונש לו עותרים הצדדים הינו ראוי אף אם משקף רף ענישה מתון. לחומרה יש לזקוף את העובדה כי מדובר במי שקיים מגעים עם גורמי חיזבאללה במשך מספר שנים ועל כן העבריינות הביטחונית המיוחסת לו איננה חד פעמית. עם זאת, כפי שציינו הצדדים בענייננו קיימות נסיבות לא מבוטלות לקולא הנובעות גם מהמעשים עצמם ורמת החומרה של העבירה והפגיעה הביטחונית וכן נסיבות נוספות הרלוונטיות בעת ההגעה להסדר הטיעון".

בית המשפט המחוזי ציין עוד כי חיזראן התנהל מול גורמי חיזבאללה בצורה מסויגת ומתונה, גילה מוטיבציה נמוכה להמשך שיתוף הפעולה עמם ולא סיפק חלק מהמידע שנדרש לספק ובכך הפחית את הנזקים הביטחוניים שגרם.

השופטת לורך הוסיפה "שיקול נוסף שפירט ב"כ המאשימה בעל משמעות לא מבוטלת לקולא, הינה קשיים במישור המודיעיני הקשורים בין היתר בעתירה לגילוי ראיה חסויה שהתייתרה בעקבות הסדר הטיעון. בנוסף ציינה ב"כ הנאשם כי תנאי מעצרו של הנאשם קשים, הוא לא זכאי בשלב זה לביקורי משפחה ונמצא בבידוד שלא באשמתו. בנוסף, מדובר בנאשם שהודה בעובדות כתב האישום המתוקן, חסך העדת עדים רבים וככל הידוע אין לו עבר פלילי".

 

ת"פ 16256-08-15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הותר לפרסום: כתב אישום הוגש נגד אזרח שבדי בגין ריגול לטובת חיזבאללה

 

7 שנות מאסר לאיש עסקים בלגי שריגל בישראל לטובת המודיעין האיראני

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:70
קומיט וכל טופס במתנה