שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אישה שתבעה מזונות זמניים תשיב כעבור 3 שנים 100 אלף שקל ששולמו לה ביתר

חדשות

אישה שתבעה מזונות זמניים תשיב כעבור 3 שנים 100 אלף שקל ששולמו לה ביתר , צילום: צילום: Getty images Israel
אישה שתבעה מזונות זמניים תשיב כעבור 3 שנים 100 אלף שקל ששולמו לה ביתר
23/11/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ביהמ"ש לענייני משפחה פסק לאישה עם פתיחת ההליכים מזונות זמניים בסך של מעל 10,000 שקל בחודש, אולם דמי המזונות הקבועים נקבעו על סך של 5,000 שקל בלבד. השופט נחשון פישר השתכנע כי יש ביכולתה של האם לעמוד בתשלומי ההשבה וחייב אותה להחזיר את ההפרש בין החיובים השונים

אישה שתבעה מזונות זמניים, ונפסקו לה מעל 10,000 שקל בחודש, נאלצה לאחר שלוש שנים להחזיר לאבי ילדיה 100 אלף שקל לאחר שדמי המזונות הקבועים נאמדו בסך 5,000 שקל. כך פסק בצעד פורץ דרך השופט נחשון פישר מבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

מעטים המקרים, אם בכלל, שבהם נוכח בית משפט שהחלטתו לחיוב אב ובעל במזונות זמניים גבוהה מהשיעור שנקצב בסופו של דבר בפסק הדין.

תביעה למזונות זמניים מוגשת בדרך כלל על ידי האם בשם הילדים, או על ידי אישה שתובעת מזונות מבעלה במסגרת הליך גירושין. החוק מאפשר לתובע המזונות להגיש בקשה למזונות זמניים – עוד לפני שהתקיים דיון בתביעת הגירושין, כדי לפתור צורך מיידי ולאפשר לזכאים לקיים את שגרת חייהם. בכך חוסכים המזונות הזמניים את הצורך להמתין עד לדיון הראשון בבית המשפט, שלעיתים מתקיים חודשים רבים אחרי הגשת כתב התביעה.

במקרה המדובר, מתנהלת תביעת הגירושין במשך שלוש שנים. עם פתיחת ההליכים, במסגרת תיק המזונות חויב האב בתשלומי מזונות שונים בסך כולל של כ-10,350 שקל בחודש. כעבור כשנה וחצי ניתן פסק דין הנוגע לחלוקת רכוש, שבמסגרתו הוכרעו סוגיות שונות ובכללן סוגיות רכושיות ומשמורת קטינים. לאחר שמיעת הטיעונים, השתכנע שופט בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון, נחשון פישר, כי יש להפחית את תשלומי המזונות לסך של 5,000 שקל בלבד בחודש.

אלא שהאב טען באמצעות בא כוחו, עו"ד רפי שדמי, כי בתקופת 32 החודשים שעברו בין שתי הקביעות השיפוטיות, הוא שילם ביתר סכום של כ-174 אלף שקל, וכי רעייתו לשעבר ניצלה לרעה את אי התייחסות בית המשפט להפרשי החיובים על חשבון המזונות ופעלה במסגרת ההוצאה לפועל להטלת עיקולים על נכסיו.

בין לבין, זכתה האם גם בזכויות בקרקעות (עבור מכירת מגרש שהיה בבעלותם של בני הזוג בהרצליה פיתוח). השופט פישר השתכנע כי אכן האב שילם בתקופה האמורה תשלומי מזונות גבוהים מכפי שהיה צריך והורה לאישה להשיב לו סכום של 100,750 שקל בתוך 90 יום.

השופט פישר הסתמך על פסיקה של שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין (בע"מ 4589/05) הנוגעת למצבים דומים וההתמודדות המתבקשת בעטיים, לפיה כאשר מתגלה פער בין המזונות הזמניים למזונות הקבועים, אין סיבה שלא לחייב השבה.

בתחילה היסס השופט פישר לחייב את האם בהשבת הסכומים שנצברו לחובתה, אך לאחר מכירת הנכס המשותף של הצדדים – כבר היה ביכולתה של האם להשיב לאבי ילדיה את הסכומים שאותם שילם לה כאמור ביתר.

לדברי בא כוחו של האב, עו"ד רפי שדמי, "אין זה חזיון נפוץ שבית המשפט יחייב את האישה שקיבלה סכום מזונות ביתר בהחזר, ובהיבט הזה מדובר בחידוש ואולי אף בפריצת דרך בנושא המזונות הזמניים".

 

תמ"ש 601-11-12

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

גרוניס לשופטי ביהמ"ש למשפחה: החלטה בבקשה למזונות זמניים תינתן ללא דיחוי

 

תקדים: תשלומי מזונות עתידיים קוזזו מחלקו של האב בדירה המשותפת

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:117
קומיט וכל טופס במתנה