שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קנס של מיליון שקל למנהל חברות שמירה וניקיון בגין 64 הפרות של חוקי העבודה

חדשות

קנס של מיליון שקל למנהל חברות שמירה וניקיון בגין 64 הפרות של חוקי העבודה , צילום: ביה"ד לעבודה בתל אביב. צילום: גוגל מפות
קנס של מיליון שקל למנהל חברות שמירה וניקיון בגין 64 הפרות של חוקי העבודה
17/11/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ביה"ד לעבודה הרשיע מנהל חברות שמירה, אבטחה וניקיון, בהן "כוח עוצמה" ו"תנופה", בעבירות על חוקי העבודה, לרבות אי תשלום שכר מינימום, אי העברת ניכויים מהשכר ופיטורי אישה בחופשת לידה. בקביעת גובה הקנס נשקל בין היתר סירובו של המנהל לשתף פעולה לאורך כל ההליכים ולחדול מהתנהלותו המקפחת כלפי העובדים

השופט דורי ספיבק מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הרשיע את מרדכי (מוטי) שחם (65), מנהל החברות "כוח עוצמה" ו"תנופה" וחברות אחרות, ב-64 עבירות על הוראות חוקי עבודה, לרבות אי תשלום שכר מינימום, אי העברת ניכויים מהשכר ופיטורי אישה בחופשת לידה. בית הדין לעבודה קנס את שחם בסך של מיליון שקל, שישולם ב-10 תשלומים חודשיים שווים ורצופים, או 10 חודשי מאסר תמורתו, וכן הטיל התחייבות כספית להימנע מביצוע העבירות למשך שלוש שנים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בעקבות קבלת תלונות רבות של עובדי שמירה, אבטחה וניקיון שעבדו בחברות שניהל שחם, לאספקת שירותי אבטחה וניקיון ושמירה בכל רחבי הארץ, החל מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה לחקור חשדות אלו. במסגרת החקירה התגלו ראיות לביצוע עבירות שונות על הוראות חוקי העבודה. בין היתר התגלה כי שחם מנהל אשכול של חברות מבלי שהיה המנהל או הבעלים הרשום של החברות הללו, וכי לעובדים מונפקים תלושים בכל חודש מחברה אחרת ששחם ניהל בפועל.

בהמשך לכך, הוגשו שישה כתבי אישום בגין 64 עבירות לבתי הדין האזוריים לעבודה, באמצעות עו"ד רנין יעקוב-מנסור מהלשכה המשפטית במשרד הכלכלה, מהם עולה, בין השאר, כי שחם היה המנהל הפעיל בחברות השונות שהעסיקו עובדים רבים תוך הפרת הוראות חוקי העבודה וכי הוא הפר את חובת הפיקוח המוטלת על נושא משרה בחברה למנוע ביצוע עבירות כאמור באותן חברות. כל החברות שנוהלו על ידי שחם הורשעו בהליך זה מכבר.

שחם הודה במסגרת הסדר טיעון בכל העבירות שיוחסו לו בששת כתבי האישום, והורשע בבית הדין לעבודה. כתבי האישום צורפו לתיק שהתנהל בבית הדין לעבודה בתל אביב לפני השופט ספיבק. לאחר טיעון פתוח לעונש, גזר בית הדין על שחם קנס בסך של מיליון שקל או עשרה חודשי מאסר תמורתו וכן התחייבות להימנע מביצוע העבירות למשך שלוש שנים.

בין יתר השיקולים שנלקחו בחשבון בגזירת העונש, ציין השופט ספיבק את סירובו של שחם לשתף פעולה לאורך כל ההליכים כאשר התנהלותו מעידה על זלזול והתחמקות מהדין. כמו כן, העניק בית הדין לעבודה משקל לכך ששחם לא נטל אחריות על מעשיו, ולא היטיב דרכיו וממשיך בהתנהלותו המקפחת למעשה כמעט עד היום.

יפה סולימני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה, בירכה על הפסיקה וציינה כי לאכיפת חוקי העבודה חשיבות חברתית רחבה. "כפי שראינו בגזר דין זה, שמירה על חוקי העבודה מקנה לעובדים ולעובדות הגנה על שכרם, על ביטחונם הסוציאלי לשנות זקנתם, ועל זכותם לשוויון ולכבוד", אמרה סולימני. "מינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה אוכף במלוא העוצמה עבירות על חוקים הפוגעים בערכים אלו, ושואף להטיל עונשים כבדים ומרתיעים למי שמפר אותם".

עו"ד אנט שקורי פליישמן, מנהלת מחלקה בכירה במשרד הכלכלה, בירכה גם היא על גזר הדין, והסבירה כי מטרת חוקי העבודה הסוציאליים להגן על העובדים ולשמור על זכויותיהם ופסיקה זו תורמת להרתעה ומניעה של הפרת הוראות החוק על ידי השתת קנסות עונשים גבוהים על מפרי חוק ובכך הופכים את ביצוע העבירה לבלתי-כדאית.

עו"ד יובל אברהם, ממונה בתביעה ומ"מ התובעת הראשית במשרד הכלכלה, הצטרף למברכות על הפסיקה המשמעותית והמרתיעה שניתנה בפרשה זו, ומציין כי הדבר עולה בקנה אחד עם תכליתם של חוקי העבודה הסוציאליים הקובעים הוראות שמטרתן להגן ולשמור על זכויות העובדים. "משרד הכלכלה נחוש לנקוט בכל ההליכים הדרושים כנגד מעסיקים ונושאי משרה בתאגיד, אשר יימצאו מפרים הוראות חוקי העבודה. במקרים של פגיעה בזכויות המוגנות לפי החוק, ובייחוד במקרים של ניסיון לקפח זכויות עובדים, יהיו המעסיקים ונושאי המשרה צפויים לאכיפה מוגברת ולענישה הולמת".

 

ת"פ 24090-06-12

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

מבקר המדינה: משרד הכלכלה אינו מפקח על הפרת זכויות עובדים בשכר נמוך

 

משרד הכלכלה: 30% מהעובדים השכירים נחשפו להתעמרות משמעותית במקום העבודה

 

משרד הכלכלה: עלייה בפניות בגין אפליה על רקע מוצא, לאום ושירות מילואים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:41
קומיט וכל טופס במתנה