שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עתירה: "הממשלה מאפשרת לביקורת שמבצע מבקר המדינה לרדת לטמיון"

חדשות

עתירה: "הממשלה מאפשרת לביקורת שמבצע מבקר המדינה לרדת לטמיון" , צילום: צילום: Getty images Israel
עתירה: "הממשלה מאפשרת לביקורת שמבצע מבקר המדינה לרדת לטמיון"
16/11/2015, עו"ד אורי ישראל פז

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בבקשה להורות למשרדי הממשלה לפעול על פי החוק ולמנות צוות לתיקון הליקויים שעליהם מצביע מבקר המדינה בצורה מסודרת ושקופה: "במשרדי ממשלה רבים התגבשה פרקטיקה הבוחרת להתעלם מהוראת חוק ברורה ולייצר הליך תיקון ליקויים אשר פעמים רבות אינו מפוקח ואין הציבור יכול לדעת את טיבו"

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ב', 16.11) לבג"ץ נגד שר הרווחה, שר הביטחון, ראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה בבקשה למתן צו על תנאי אשר יורה למשרדי הממשלה לפעול על פי הוראות החוק ויקים צוות תיקון ליקויים ולהגיש דוח תיקון לראש הממשלה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

משרד מבקר המדינה הוא המוסד המרכזי לביקורת על התנהלות המדינה. מדי שנה מוציא מבקר המדינה תחת ידיו מספר דוחות, במועדים שונים. המוכר והידוע שבהם הוא הדוח השנתי, ובנוסף אליו מוציא המבקר דוחות מיוחדים. דוחות אלו אינם שונים במהותם מן הדוח השנתי, אולם הם מפורסמים כעומדים בפני עצמם, עקב זיקתם לבעיה עקרונית וחשובה או דחיפותם לעניין חשוב המצוי על סדר היום הציבורי.

בשנים האחרונות התגבר השימוש במנגנון הדוחות המיוחדים, בפרט בנוגע לנושאים בעלי חשיבות ציבורית רבה אשר יש צורך בבדיקה מיידית, פרטנית וייחודית לגביהם. רק השנה יצאו הדוחות העוסקים בתקציב מערכת הביטחון ומשרתי הקבע בצה"ל, בפיתוח משק הגז הטבעי, בתיעוד הלאומי הביומטרי, במשבר הדיור הציבורי, בהוצאות מעונות ראש הממשלה ובהתנהלות חברת נתיבי ישראל. מהשנים הקודמות זכורים לנו הדוחות אשר עסקו באסון השריפה בכרמל ובפרשת הרפז.

על פי חוק מבקר המדינה, מחויב כל גוף המבוקר בדוח לבחון את פעולותיו לאור הדוח ולפעול לתיקון הליקויים שנמצאו וליישום ההמלצות שהובאו בדוח. לטענת התנועה לאיכות השלטון, במשרדי ממשלה רבים התגבשה לה פרקטיקה הבוחרת להתעלם מהוראת חוק ברורה זו ולייצר הליך תיקון ליקויים אשר פעמים רבות אינו מפוקח ואין הציבור יכול לדעת את טיבו.

בעתירה צוין כי מתוך ארבעה משרדי ממשלה אליהם פנתה התנועה, התברר כי רק אחד מהם (המשרד לאזרחים ותיקים) פעל על פי החוק, שני משרדים נוספים עשו דין לעצמם (משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה) תוך שהם טוענים כי תקנו את הליקויים, אולם לא מגבים זאת בשום דוח, והחמור מכל – משרד הרווחה אשר מתעלם זה למעלה משנה וחודשיים מפניות התנועה לאיכות השלטון.

עקב כך, עתרה היום התנועה לבג"ץ בדרישה שיורה למשרדי הממשלה לפעול על פי החוק, ולפעול לתיקון הליקויים בצורה מסודרת ושקופה. כן ביקשה התנועה כי בית המשפט יורה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, אשר התעלם גם הוא מפניותיה של התנועה בנושא, להוציא הנחייה ברורה המחייבת את כל משרדי הממשלה.

לטענת התנועה לאיכותה שלטון, נראה כי משרדי הממשלה יצרו, על דעת עצמם ובניגוד לחוק מבקר המדינה, הפרדה מלאכותית ובלתי מוצדקת בין סוגים שונים של דוחות ביקורת – כאשר ביחס לדוחות המכונים "דוחות מיוחדים", הם מתעלמים מהוראות החוק ביחס לתיקון ליקויים. "הבחנה מלאכותית זו, שמקורה טכני ולא מהותי", נטען בעתירה לבג"ץ, "מביאה למצב אבסורדי במסגרתו ממשלת ישראל מאפשרת לעבודת הביקורת שמבצע מבקר המדינה לרדת לטמיון, תוך פגיעה חמורה באינטרס הציבורי, במינהל התקין ובתכליות ומטרות מוסד ביקורת המדינה".

עוד נטען בעתירה לבג"ץ כי הגוף המבוקר בדוח מבקר המדינה "חייב לפי החוק לבחון את פעולותיו לאור הדוח, ולפעול לתיקון הליקויים שנמצאו וליישום ההמלצות שהובאו בדוח. החוק קובע מנגנון מחייב לביצוע עבודת מטה בגוף המבוקר לאחר הנחתם של הדוח או חוות הדעת על שולחן הכנסת ופרסומם ברבים. העותרת, כמי ששמה לה למטרה לקדם ערכי מנהל תקין ושלטון איכותי, עוקבת בנאמנות אחר פרסומיו השונים של מבקר המדינה, ולעיתים רבות אף מנהלת תכתובת ענפה אל מול מושאי הביקורת, להבטחת תיקון ליקויים שנמצאו ביקורת. לפני מספר חודשים הועלה בפני העותרת החשש כי הליך תיקון הליקויים אשר קובע החוק לא מתבצע בצורה תקינה – ואף לא מתבצע כלל – ביחס לדוחות המיוחדים שמפרסם מבקר המדינה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:172
קומיט וכל טופס במתנה