שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפרקליטות: התפרעות באירוע ספורט בחו"ל מאפשרת הרחקה מהמגרשים בארץ

חדשות

הפרקליטות: התפרעות באירוע ספורט בחו"ל מאפשרת הרחקה מהמגרשים בארץ, צילום: צילום: Getty images Israel
הפרקליטות: התפרעות באירוע ספורט בחו"ל מאפשרת הרחקה מהמגרשים בארץ
12/11/2015, עו"ד אורי ישראל פז

פרקליטות המדינה הגישה בקשת רשות ערעור לביהמ"ש העליון על פסיקת המחוזי לפיה התפרעות אוהדי בית"ר ירושלים במשחק של הקבוצה בבלגיה, שכללה השלכת אבוקות אש בוערות לעבר כר הדשא וזריקת חפצים, אינה מקימה עילה להרחקתם ממגרשי הכדורגל בארץ

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור על פסיקת שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שירלי רנר, לפיה התפרעות באירוע ספורט בחוץ לארץ אינה מקימה עילה להרחקת אוהדים מהמגרשים בארץ. הבקשה נוגעת לצווי הרחקה שהוציא בית משפט השלום בירושלים ל-12 אוהדים של קבוצת בית"ר ירושלים, שניים מהם קטינים, לאחר שהתפרעו ביולי השנה במשחק של הקבוצה נגד שרלרואה בבלגיה, במסגרת מוקדמות הליגה האירופית.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצווים הוצאו מכוח חוק איסור אלימות בספורט, והאוהדים הורחקו ממגרשי הכדורגל לתקופות שבין שנה לשנתיים, לכל תחומי הפעילות המתקיימים בהם, ובכלל זאת אימוני קבוצות, משחקי גביע, טורנירים וכו'. זאת, לאחר שכבר בדקת המשחק הראשונה, החלו האוהדים להתפרע ביציע, להדליק עשרות אבוקות אש ולהשליכן לעבר כר הדשא, באופן שיצר סיכון לחיי אדם ואשר הביא להפסקת המשחק. במהלך המשחק נזרקו גם חפצים מכיוון אוהדי בית"ר ובורג פלדה אף פגע בראשו של שוער הקבוצה המקומית. המורחקים נצפו, תועדו או הודו שלקחו חלק בהתפרעות האמורה במהלך המשחק – איש לפי חלקו המיוחס לו.

האוהדים המורחקים ערערו לבית המשפט המחוזי וערעורם התקבל, לאחר שנקבע כי "אין לפרש את הביטוי "אירוע ספורט" (כהגדרתו בחוק) לעניין הוראת סעיף 17, ככולל גם אירועים מחוץ לגבולות המדינה".

בבקשת רשות הערעור, שהוגשה באמצעות מנהל המחלקה הפלילית עו"ד ג'ואי אש ועו"ד שאול כהן, נטען כי מדובר בקביעה שגויה המנוגדת לפשט הגדרת המונח "אירוע ספורט" בחוק, לתכלית ההגדרה, לאופיים וטיבם של אירועי ספורט שהגדרה זו חלה עליהם, ולרציונאלים העומדים ביסוד הסמכות להוצאת צווי הרחקה. המדינה אף סבורה שלהכרעה בשאלה זו חשיבות משפטית וציבורית החורגת מעניינם הפרטי של הצדדים הישירים למחלוקת.

עוד טוענת המדינה, כי לשון ההגדרה של "אירוע ספורט" בחוק אינה מניחה כל אפשרות לפרשנות מגבילה במישור הטריטוריאלי. הלכה למעשה, מתמקדת ההגדרה באופיו של האירוע ובהיקפו בלבד, אך אין בה כל התייחסות רלוונטית מגבילה למיקומו הטריטוריאלי של אירוע הספורט.

המדינה סבורה כי שגה בית המשפט המחוזי גם בקביעתו שקיים קושי מובנה ביישומה של הוראת סעיף 17 לחוק על אירועי ספורט בחו"ל, בשל הקושי להעריך אם המעשים שבוצעו בחו"ל הם אסורים או מהווים הפרעה לסדר הציבורי על פי דין המקום. זאת, בין היתר, משום שהתנהגות האוהדים מהווה הפרה ברורה הן של כללי הבטיחות והסדר הציבורי הקבועים בתקנוןUEFA  והן של כללי הביטחון והסדר של אצטדיון הספורט בשרלרואה.

12 האוהדים מיוצגים על ידי עו"ד ארי שמאי.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:148
קומיט וכל טופס במתנה