שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קו לעובד: ישראל מנהלת שלא כדין את כספי הפנסיה של העובדים הפלסטינים

חדשות

קו לעובד: ישראל מנהלת שלא כדין את כספי הפנסיה של העובדים הפלסטינים , צילום: צילום: Getty images Israel
קו לעובד: ישראל מנהלת שלא כדין את כספי הפנסיה של העובדים הפלסטינים
04/11/2015, אבי נוב ליאור שדמי שפיצר

בעתירתה טוענת העמותה כי הכספים שמפרישים העובדים הפלסטינים המועסקים בישראל, בין היתר בענפי הבנייה והחקלאות, מנוהלים בחדרי חדרים, באופן רשלני, מקפח ומפלה, וכי המדינה רואה בכספים "חיסכון", בניגוד לייעודם המקורי ומסירה מהם מוצרים יסודיים כגון ביטוח מפני אובדן כושר עבודה

עמותת קו לעובד הגישה שלשום (ב', 2.11) עתירה נגד ממשלת ישראל, רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד האוצר, בטענה לניהול שלא כדין של כספי הפנסיה של עובדים פלסטינים המועסקים בישראל.

לטענת העמותה, מדינת ישראל מנהלת כספים המגיעים לכ-1.5 מיליארד שקל בגין הפרשות הפנסיה של העובדים הפלסטינים, המועסקים בישראל בענפי הבנייה, החקלאות, התעשייה, השירותים והמלונאות. העובדים מפרישים שיעורים קבועים משכרם בגין ביטוח פנסיוני, על פי הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה, אך בפועל המדינה רואה בהם מעין "חיסכון" ומסירה מהם חדשות לבקרים מוצרים יסודיים כגון ביטוח מפני אובדן כושר עבודה.

בעתירתה טוענת העמותה כי הכספים מנוהלים בחדרי חדרים, בחוסר שקיפות ותוך קיפוח וגריעת זכויות מהעובדים. אין כל דיווח לעמיתים בקרנות, ואין כל מידע בערבית הקושר בין הכספים הללו, האמורים לשמש ביטוח פנסיוני, לבין הזכויות הנובעות מביטוח כזה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד מיכל תג'ר מהמחלקה המשפטית של קו לעובד, נדרשת המדינה לנהל את הכספים כ"קרן פנסיה" של ממש, תוך מתן דיווחים לעמיתים, וכן לכלול בביטוח את המוצרים הביטוחיים שהוסרו ממנו.

לטענת העמותה, הממשלה קיבלה כבר בשנת 1970 החלטה על שוויון מלא בתנאים הסוציאליים בין עובדים פלסטינים לבין כל עובד אחר בישראל בעל נתונים זהים, אך היא כשלה ביישום ההחלטה ובמימושה וניהלה את הכספים והזכויות באופן רשלני, מקפח ומפלה.

"כספים אלה מנוהלים בניגוד לחוק, בחדרי חדרים, על בסיסם של נהלים ומידע אשר אינם מסופקים לציבור העובדים והמעסיקים; הם מנוהלים בלא דיווח ובלא מנגנון כספי שקוף ואחיד; ניהולם מתבצע על יסוד ריק חוקי שאין לו הצדקה בלא תקנון ובלא נוהל מסודר; העובדים מתומרצים למשוך את הכספים במטרה למנוע מהם קבלת קצבה; ההפרשות לפנסיה אינן מתנהלות על פי ייעודן הביטוחי; המשיבים ביטלו בלא יידוע או הצדקה בדין רכיבים יסודיים בביטוח הפנסיוני לעובדים הפלסטינים והם משנים את מהות הביטוח חדשות לבקרים; וכל אלה מהווים פגיעה קניינית ופגיעה בשוויון, ועולים כדי עושק של אוכלוסיית עובדים חלשה ונעדרת קול", נכתב בעתירה.

לפי נתוני רשות האוכלוסין ההגירה, כפי שנשלחו לבקשת קו לעובד וצורפו כנספח לעתירה, נכון לשנת 2015, רק 113 פלסטינים מקבלים קצבת זקנה ו-323 פלסטינים בלבד מקבלים קצבת שארי גמלאים; בשנת 2013 התווסף עובד אחד בלבד למספר מקבלי קצבת הזקנה: בשנת 2014 הצטרפו שלושה עובדים למקבלי קצבת הזקנה: בשנים 2013-2014 ביחד הצטרפו 26 אלמנות בלבד למקבלות קצבת שארי גמלאי שנפטר. זאת מתוך עשרות אלפי עובדים זכאים בשנה.

בעתירה הובהר כי להבדיל ממהגרי עבודה המגיעים לישראל לתקופה קצובה בזמן של כחמש שנים בלבד, העובדים הפלסטינים מועסקים בישראל תקופות ממושכות של עשרות שנים, ולכן נקבע בחוק ובהחלטת ממשלה הסדר לפיו תנוהל קרן פנסיה בידי מדור התשלומים, ואליה יועברו ההפרשות הפנסיוניות והיא זו שתישא במחויבויות הביטוחיות הנובעות מהכספים שבידיה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:21
קומיט וכל טופס במתנה