שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המחוזי הרשיע את ריקו שירזי בעבירות מס, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט

חדשות

המחוזי הרשיע את ריקו שירזי בעבירות מס, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט, צילום: צילום: istock
המחוזי הרשיע את ריקו שירזי בעבירות מס, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט
02/11/2015, ליאור שדמי שפיצר

שירזי נתן הלוואות בריבית קצוצה וסיפק ללווים חשבוניות פיקטיביות כך שהחזר ההלוואה והריבית בגינה שולמו על חשבון המדינה ומקופתה. ביהמ"ש הבהיר כי חלקו של שירזי נפל מחלקו של עד המדינה, אך קיים אינטרס ציבורי לקיים את הסכם עד המדינה נוכח היותו של שירזי יעד משטרתי ראשון במעלה לאורך שנים

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע הבוקר את ריקו שירזי בהוצאת חשבוניות פיקטיביות בסך של למעלה מ-25 מיליון שקל, שסייעו לאחר להתחמק מתשלום מס. עוד הורשע שירזי בהתחמקות מתשלום מס על הכנסותיו בסך של יותר מ-3 מיליון שקל, מתשלום מע"מ של 500 אלף שקל וכן בעבירות הלבנת הון בסך של יותר מ-14.5 מיליון שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כתב האישום נגד שירזי הוגש על ידי המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים דאז, עוה"ד דנה אמיר, אורי שפיגל, ליאת בכור ולירון וקנין, בעקבות חקירה רחבת היקף שהתנהלה על ידי צוות חקירה משותף למשרד חקירות מע"מ ומכס תל אביב ויחידת יהלום ברזות המסים וליחידה הארצית לפשיעה כלכלית במשטרה.

השופט עודד מודריק התייחס בהכרעת הדין לסוגיית עד המדינה והדגיש כי יש אינטרס ציבורי ראשון במעלה לקיים את הסכם עד המדינה גם אם חלקו של הנאשם נופל במשהו מחלקו של עד המדינה. "כוונתי לכך שהנאשם מהווה לאורך שנים 'יעד משטרתי' ראשון במעלה (יעד משטרתי ברמה הארצית). הגדרה כזו איננה דבר של מה בכך. פירושה שנגד הנאשם הצטברו לאורך השנים מידעים הכורכים אותו בפעילות עבריינית המתפרשת על פני המדינה כולה ואולי גם חוצה גבולות. זו פעילות מסוכנת שחשיבות סיכולה כל כך גבוה עד שהיא מצדיקה השקעת משאבים גדולים כדי לחשוף אותה או למנוע אותה".

מכתב האישום עולה כי במהלך השנים 2010-2011, פעל שירזי לביצועה של תכנית עבריינית, במסגרתה נתן הלוואות בריבית קצוצה ללווים שונים וביצע עבירות במטרה להסתיר את מתן ההלוואות, להתחמק מתשלום מס הכנסה ומע"מ בגין הריביות שגבה ולהלבין רכוש שמקורו בעבירה או ששימש ואפשר את ביצועה. לפי הנטען, עשה שירזי שימוש בעוסקים שונים (חברת לב אנרגיה, עסק בשם "קריסטל" וחברת אלמקס) בהם פעל עד המדינה, שביצע את העבירות נשוא כתב האישום מטעמו של שירזי, במטרה לסייע לו להסתיר את מתן ההלוואות ולהתחמק ממס הכנסה ומתשלום מע"מ. שירזי קשר קשר עם עד המדינה לרישום כוזב במסמכי החברות לב אנרגיה ואלמקס ולהוצאת חשבוניות מס על שם העוסקים שבהן נרשם בכזב כי העוסקים ביצעו עסקאות אמת עם הלווים.

עוד נטען כי הלווים זומנו לביתו של שירזי ביחד עם עד המדינה, שם אושרו על ידי שירזי כמקבלי הלוואה. במעמד הפגישה הוסברו להם על ידי שירזי או עד המדינה פרטי ההלוואה ותנאיה. הוסבר להם כי הם יקבלו חשבוניות פיקטיביות בגין ההלוואות והריבית, כאשר סכום המע"מ הגלום בחשבוניות שווה לסכום הריבית השבועית או החודשית בגין ההלוואה או לחלק ממנה. באופן זה יכלו הלווים להגדיל באופן פיקטיבי את הוצאותיהם לצרכי מס הכנסה, לנכות את החשבוניות הפיקטיביות בדיווחיהם התקופתיים למע"מ ובפועל להתחמק ממס הכנסה ומתשלום מע"מ ולהזדכות על מלוא או על חלק מסכומי הריבית אשר היה עליהם לשלם לשירזי ולעד המדינה בגין ההלוואות.

חלק מהלווים קיבלו חשבוניות פיקטיביות וניכו אותן בדיווחיהם התקופתיים לרשות המסים, כך שהחזר ההלוואה והריבית בגינה או חלקם שולמו על חשבון המדינה ומקופתה.

במסגרת זו, קיבל שירזי המחאות הרשומות לכאורה לפקודת החברות, תוך הסוואת בעלותו בכספים הרשומים בהן, מקורן והפעולות האמתיות המבוצעות בהן, כאשר בפועל המחאות אלה נמשכו לטובתו, נפרטו על ידו או על ידי מי מטעמו והכספים הרשומים בהן שימשו אותו לצרכיו.

בנוסף, ובמסגרת מתן ההלוואות, איים שירזי על אחד הלווים בפגיעה בגופו, כשזה לא עמד בפירעון ההלוואות והריבית בגינן, במטרה להפחידו ולהקניטו. עוד נטען כי במסגרת החקירה איים שירזי בשתי הזדמנויות על אנשי החוק בכך שיפגע שלא כדין בגופו של עד המדינה בכוונה להפחידם ולהקניטם.

בכתב האישום נטען עוד כי במסגרת החקירה פעל הנאשם לשיבוש הליכי משפט בכך שדאג,  לאחר מעצרו ותחילת החקירה הגלויה, להעלים מביתו את רשימת הלווים אשר הוסתרה במקום מסתור בביתו, ואף הכחיש את העובדה שרשימת לווים נמצאה במקום המסתור טרם העלמתה.

 

ת"פ 43665-11-11

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:191
קומיט וכל טופס במתנה