שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הממשלה אישרה: שופטים ועובדים בכירים בשירות המדינה בכירים יגישו הצהרות הון

חדשות

הממשלה אישרה: שופטים ועובדים בכירים בשירות המדינה בכירים יגישו הצהרות הון, צילום: צילום: Getty images Israel
הממשלה אישרה: שופטים ועובדים בכירים בשירות המדינה בכירים יגישו הצהרות הון
02/11/2015, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק נועדה למנוע ניגוד עניינים, להגביר את השקיפות ולגלות את האינטרסים הכלכליים של בכירים במערכת אכיפת החוק, על רקע פרשיות השחיתות החמורות שנחשפו לאחרונה. החובה בהגשת הצהרות ההון תהיה דומה לזו החלה היום על נבחרי ציבור כגון שרים וחברי כנסת. הצהרון ההון יישארו חסויות ולא יפורסמו בפומבי

שרי הממשלה אישרו אתמול (א', 1.11) לקדם את הצעת החוק המחייבת שופטים ופקידים בכירים בשירות המדינה להגיש הצהרת הון. ההצעה נוגעת לשופטים, למנכ"לים של משרדי הממשלה, לפקידים בכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות וכן לקציני משטרה בכירים. הצהרות ההון יישארו חסויות ולא יפורסמו בפומבי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעת החוק הוגשה על ידי חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, בהם חה"כ בצלאל סמוטריץ', מוטי יוגב וינון מגל מהבית היהודי, חה"כ זוהיר בהלול, איציק שמולי, חיליק בר, מירב בן ארי ויואל חסון מהמחנה הציוני, חה"כ רוברט אילטוב ושרון גל מישראל ביתנו וחה"כ ישראל אייכלר ומאיר פורוש מיהדות התורה.

הצעת החוק, שהוכנה בסיוע התנועה למשילות ודמוקרטיה, מבקשת להחיל את העקרונות החלים כיום על נבחרי ציבור, בהם שרים וסגני שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות וסגניהם, גם על שופטים ועל נושאי משרות בכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי האיסור על ניגוד עניינים של שופטים ונושאי משרה בכירים נועד למנוע שיקולים זרים בהחלטות המתקבלות על ידם, וכן להגביר את אמון הציבור בהחלטות המתקבלות. "כח ההחלטה שמצוי בידי המדווחים על פי הצעת חוק זה, והיכולת שלהם לעשות שימוש לרעה בכח זה לצורך קידום אינטרסים אישיים שלהם או של בני משפחתם, אינו נופל מהכח המצוי בידי נבחרי הציבור ואין סיבה שחובת הדיווח המוטלת עליהם תהיה פחותה מהנהוג לגבי שרים וסגניהם, חברי הכנסת וראשי הרשויות וסגניהם.

"מבחינה מסוימת דיווח זה נדרש דווקא אצל בעלי תפקידים שאינם ממונים באופן ישיר על ידי הציבור, ואין לציבור יכולת להדיח אותם מתפקידם במקרה שהוא אינו מרוצה מתפקודם. החלטות המתקבלות על ידי גורמים אלה חשופות פחות, בדרך הטבע, לביקורת לגופן. אשר על כן, יש להקפיד שבעתיים על אמון הציבור בהליך התקין של קבלת ההחלטות, ועל מקצועיותם, תום ליבם ויושרם של בעלי התפקידים, מקבלי ההחלטות. הגשת הצהרות ההון וחשיפת האינטרסים הכלכליים של מדווחים אלה, יתרמו לאמון הציבור במערכות המשפט ושירות המדינה, כמו גם ברשויות המקומיות. דיווח זה נדרש כיום ביתר שאת על רקע פרשיות שנחשפו בתקופה האחרונה ובהן נקשר שמם של בכירים במערכות אכיפת החוק בפרשיות שחיתות חמורות".

לדברי יוזם החוק, ח"כ בצלאל סמוטריץ', "אנו, חברי הכנסת והשרים, כמו גם שופטים, פרקליטי המדינה ובכירים בשירות הציבורי, משמשים כשליחי ציבור וככאלה עלינו לעשות כל שביכולתנו לחזק את אמון הציבור בגופים שבהם אנחנו משרתים ולחזק את המנהל התקין. אני מאמין שצעד זה יחזק אותנו כחברה ויעזור במניעת אי סדרים וחוסר מנהל תקין בשירות הציבורי במדינת ישראל".

מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה, יהודה עמרני, אמר כי זהו צעד חשוב למאבק בשחיתות. "הסכנה לשחיתות ופגיעה בטוהר המידות גדולה יותר דווקא בקרב הפקידים והשופטים, מכיוון שעבודת נבחרי הציבור גלויה ושקופה ברובה", אמר עמרני. "לפקידים בכירים ולשופטים יש גישה ויכולת הכרעה בנושאים בעלי משמעויות הרות גורל. משום מה, עד היום הם היו פטורים מהגשת הצהרת הון. תיקון החוק יגביר את טוהר המידות בשירות הציבורי ואת אמון הציבור בעובדי המדינה הבכירים".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הצעת חוק: שופטים, קציני משטרה ועובדי מדינה בכירים יחויבו להגיש הצהרת הון

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:114
קומיט וכל טופס במתנה