שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצע"ח: נציגי עמותות המקבלות מימון ממדינות זרות יחויבו לענות תג זיהוי בכנסת

חדשות

הצע"ח: נציגי עמותות המקבלות מימון ממדינות זרות יחויבו לענות תג זיהוי בכנסת, צילום: איילת שקד. צילום: חיים צח, לע"מ
הצע"ח: נציגי עמותות המקבלות מימון ממדינות זרות יחויבו לענות תג זיהוי בכנסת
01/11/2015, עו"ד אורי ישראל פז

על פי הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד, ארגונים חוץ ממשלתיים המקבלים תרומות משמעותיות ממדינות או גופים זרים, יחויבו לציין זאת בפרסומיהם המיועדים לציבור, בכל פניה בכתב לנבחר ציבור ובכל דיון של עובדי ציבור שבו משתתפים נציגיהם

שרת המשפטים, איילת שקד, פרסמה היום (א', 1.11) להערות הציבור את תזכיר חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה (תיקון), המכונה גם "חוק השקיפות".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ארגונים חוץ ממשלתיים רבים מקבלים כיום תרומות משמעותיות מישויות מדיניות זרות (מדינות או גופים הממומנים על ידי מדינות).  על רקע הפרסומים והנתונים המעידים על מספר גבוה של עמותות ישראליות המקבלות מימון ממדינות זרות, המשפיע לא פעם על מדיניותה של מדינת ישראל והמהווה התערבות בוטה בענייניה הפנימיים, החליטה שרת המשפטים להפיץ את תזכיר החוק.

הצעת החוק מבקשת להגביר את השקיפות בפעילותן של עמותות וחברות לתועלת הציבור, אשר עיקר מימונן (מעל 50% מתקציבן) מגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות, ולחייבן בשקיפות מוגברת.

על פי עיקרי הצעת החוק, עמותה אשר עיקר מימונה מגיע מישויות מדינתיות זרות תחויב לציין זאת בפרסומים ובדוחות שהיא עורכת המיועדים לציבור או זמינים לו. בכל פנייה לנבחר ציבור או עובד ציבור אשר נעשית בכתב, וכן בדיונים אשר נערך להם פרוטוקול והם מתקיימים במקום עבודתו של נבחר הציבור או עובד הציבור יחויבו עמותות אלו לציין את העובדה בדבר המימון הזר.

כמו כן, בפניות לנבחרי ציבור ולעובדי ציבור ובדוחות אשר העמותה מפיצה יהיה עליה לפרט, לצד ציון העובדה בדבר עיקר מימונה, גם את שמות הישויות המדיניות שתרמו לה בשנים הרלוונטיות.

בדומה לכללים החלים על לוביסטים, נציגיה של עמותה, אשר עיקר מימונה מישויות מדיניות זרות, השוהים בכנסת יחויבו לענוד תג זיהוי שבו יפורטו שמותיהם ושם העמותה אותם הם מייצגים.

בהצעת החוק מודגש כי כל הפרה של אחד מהסעיפים האלו תחייב את העמותה בקנס על סך של 29,200 שקל.

לדברי שרת המשפטים, איילת שקד, "התערבותן הבוטה של מדינות זרות בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל באמצעות כסף היא תופעה חסרת תקדים, בעלת היקף נרחב, אשר מפירה את כל הכללים והנורמות המקובלים ביחסים שבין מדינות הדמוקרטיות. תמיכה כספית של מדינות זרות בעמותות אשר פועלות במרחב הפנים ישראלי חותרת תחת ריבונותה וצביונה של מדינת ישראל, ומערערת על סמכותה של הממשלה אשר נבחרה על ידי הציבור. כך למשל, ראינו כיצד דוח ועדת החקירה של האו"ם, אשר האשים את מדינת ישראל בפשעי מלחמה ובפגיעה מכוונת באזרחים במבצע 'צוק איתן' התבסס על עדויות מרכזיות של ארגונים חוץ-ממשלתיים ישראליים, כגון 'בצלם', 'שוברים שתיקה', 'עדאלה', ועוד".

השרה שקד הוסיפה כי "חוק השקיפות יהווה גדר מפני התערבויות בוטות של מדינות זרות בציבוריות הישראלית. הוא אינו פוגע בחופש הביטוי או בזכות לשוויון ותורם להגברת השקיפות. זכותו של הציבור ושל נציגיו לדעת מי בוחש בקלחת".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

חוק העמותות המסתמן: הבחנה בין סוגי עמותות ורגולציה שונה לפי מאפיינים

 

רשם העמותות יוסמך לפקח ולפתוח בחקירה מנהלית כנגד עמותות

 

בעלי עמותה שגייסה כספים בניגוד למטרותיה ייקנסו בסכום של 6 מיליון שקל

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:79
קומיט וכל טופס במתנה