שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כ-20 אלף ישראלים תובעים את פייסבוק בגין הסתה ועידוד לאלימות נגד ישראל

חדשות

כ-20 אלף ישראלים תובעים את פייסבוק בגין הסתה ועידוד לאלימות נגד ישראל, צילום: הסתה לטרור בפייסבוק. צילום מסך
כ-20 אלף ישראלים תובעים את פייסבוק בגין הסתה ועידוד לאלימות נגד ישראל
27/10/2015, ליאור שדמי שפיצר

בתביעה שהוגשה באמצעות ארגון שורת הדין תוקפים התובעים את עמדת פייסבוק לפיה היא משמשת כ"לוח מודעות" בלבד וטוענים כי עליה לקחת אחריות ולהביא לחסימת כל הדפים הקוראים להרג ישראלים ויהודים. עו"ד ניצנה דרשן לייטנר:  "הרשת משקיעה מאות מיליונים בלמידת הרגלי הצריכה של חבריה. הגיע הזמן שהרשת תשקיע קצת בהפסקת ההסתה"

ארגון שורת הדין הגיש אתמול (ב', 26.10) בבית המשפט בניו יורק תביעה בשמם של כ-20 אלף ישראלים נגד הרשת החברתית פייסבוק בגין הסתה ועידוד לאלימות נגד ישראלים, וזאת בעקבות גל הטרור הפוקד את מדינת ישראל. לכתב התביעה צורפו עשרות דוגמאות של דפי פייסבוק, הקוראים להרג ישראלים ויהודים, תוך שהם משלהבים את חבריהם לצאת למסעות פיגועים, סרטוני הסתה לביצוע פיגועים, הוראות למחבלים "כיצד לבצע פיגוע" – וזאת לעיני כל באין מפריע.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בין היתר הוצג לבית השפט הודעה של מחבל שיצא לפיגוע דריסה ודקירה בירושלים, והתוודה לפני כן בפייסבוק כי הוא מתכוון לבצע פיגוע. מחבל נוסף כתב "אני רוצה להפוך לשאהיד" ויצא, בסמוך לכך, לדקור יהודים. המחבל, מוהנד חלבי, בן 19, פרסם בדף הפייסבוק שלו פוסט לפיו האינתיפאדה השלישית פרצה, והמלחמה כעת הינה על מסגד אלאקצא. יום לאחר מכן, ביצע חלבי מעשה דקירה ורצח את אהרון בניטה והרב נחמיה לביא ז"ל.

בעקבות גל הטרור, פתח ארגון שורת הדין, הפועל משפטית נגד ארגוני טרור וגופים המממנים טרור, במהלך חסר תקדים, כשהצליח לגייס בשבוע האחרון כ-20 אלף ישראלים שיצטרפו לתביעה המונית נגד פייסבוק העולמית, תחת הכותרת: "תובעים את פייסבוק – מנתקים את הטרור". בשורת הדין מצפים שבית המשפט יוציא  צו מניעה נגד פייסבוק תוך חיוב הרשת החברתית לקחת אחריות ולהביא לסגירת כל דפי ההסתה, תוך ניטור המסיתים וחסימתם.

לטענת התובעים, מתקפת הפיגועים מהחודש האחרון מושפעת רבות על ידי המדיות החברתיות השונות, ובאופן מיוחד על ידי פרסומים של פלסטינים ברשת הפייסבוק. לפי הנכתב בתביעה, התובעים "חיים במוקד הכוונות של השתוללות טרור רצחנית, המשתמשת בסכינים, גרזנים, מברגים, מכוניות ובקבוקי תבערה, של רוצחים התוקפים את קורבנותיהם אך ורק על רקע היותם יהודים. אצל רבים מן הרוצחים הללו טופחה המוטיבציה לבצע את פשעיהם המתועבים באמצעות הסתה לרצח, אותה הם קוראים בפייסבוק מפיהם של מנהיגים דמגוגים ומסיתים המטיפים לחסידיהם 'לשחוט את היהודים', לצד הדרכות בדבר האופן ה'מוצלח' ביותר לעשות זאת, כולל תרשימים אנטומיים המראים את המקומות ה'טובים' ביותר לדקירה".

עוד נטען בתביעה כי על פייסבוק חלה חובה חוקית ומוסרית לפקח ולהגביל את ההסתה הגזענית הקוראת לאלימות נגד יהודים, אך היא מסרבת לעשות כן, בטענה כי לא מוטל עליה למתן את התכנים המופיעים בדפי המשתמשים. לפייסבוק אמנם כללים מטעמם בדבר איסור על פרסום תכנים מסוימים, אולם לטענת התובעים, אלו אינם מספיקים על מנת לחסום את ההסתה המדוברת, ומלבד זאת, הם אינם נאכפים כראוי על ידי החברה. רק לאחר דיווחים חוזרים ונשנים של ישראלים, נחסמו חלק מן הפרסומים הקיצוניים והרצחניים ביותר. לדברי התובעים, פייסבוק אינה פלטפורמה ניטרלית או פסיבית, והיא אינה יכולה לטעון להיותה "לוח מודעות" המשמש צינור בלבד לפרסומים. פייסבוק משתמשת באלגוריתמים מתוחכמים על מנת להציג פרסומים מותאמים אישית לגולשי האתר, וכן "לשדך" בין משתמשים שונים שלהם קווי פרופיל דומים. כמו כן, טוענים התובעים כי לפייסבוק קיימת, ללא ספק, היכולת לפקח על פרסומים קיצוניים וטרוריסטיים המסיתים לאלימות, וכי על האתר להשתמש באלגוריתמים המתוחכמים שלו על מנת לנטר את דפיהם של המחבלים והמסיתים המעודדים לביצוע פיגועי דקירה בכל רחבי הארץ, ואלו המסיתים ומעודדים אותם.

לדברי עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין: "בשבוע האחרון היינו עסוקים בגיוס אזרחים אשר הסכימו לקחת חלק בתביעה. לשמחתנו גילינו שעוד רבים מהישראלים חושבים שהרשת החברתית לא נקפה אצבע על מנת לעצור את ההסתה ברשת. תוך שבוע התגייסו לתביעה כ- 20 אלף ישראלים. זהו מספר עצום המוכיח כי לכל ישראלי שיושב כעת בבית יש מה לעשות נגד הטרור. בימים האחרונים אנו רואים שבעקבות האיום שלנו, פייסבוק החלה לנקוט אמצעים על מנת לחסום דפים הקוראים להסתה. מדובר בפלסטר קטן למגיפה. ההתנהלות של פייסבוק היא בגדר מעט מדי וטיפה מאוחר מדי. הציפייה שלנו  מפייסבוק היא ניטור מלא של ההסתה נגד ישראל והיהודים ועקירתה מהשורש. פייסבוק משקיעה מאות מיליונים בלמידת הרגלי הצריכה של חבריה הגיע הזמן שהרשת תשקיע קצת בהפסקת ההסתה והבמה שהיא מעניקה למחבלים וארגוני טרור".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

לראשונה: מאסר בפועל על הסתה לאלימות וקריאה לביצוע פיגועים בפייסבוק

 

נלחמים באלימות ברשתות החברתיות: כתב אישום על הסתה לטרור בפייסבוק

 

ארגון שורת הדין מבקש מארה"ב לדרוש את הסגרת דובר ארגון החמאס לידיה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה