שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בעקבות תלונה על שופטים: קריאה להחליף את המונח "הסדרי ראייה" ב"זמני שהות"

חדשות

בעקבות תלונה על שופטים: קריאה להחליף את המונח "הסדרי ראייה" ב"זמני שהות", צילום: צילום: Getty images Israel
בעקבות תלונה על שופטים: קריאה להחליף את המונח "הסדרי ראייה" ב"זמני שהות"
27/10/2015, עו"ד אורי ישראל פז

נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, ממליץ לאמץ את המונח המשקף תפיסה שוויונית ביחס לתפקידם ומעמדם של שני ההורים בחיי ילדיהם. יו"ר עמותת "הורות משותפת=טובת הילד": "בצמד מילים יצרנו מעמדות – קבענו הורה שאתו הילדים נמצאים, והורה שמארגנים לו זמן. הסדרי ראייה יש רק לאסירים בכלא"

על השופטים וציבור עורכי הדין להפסיק את השימוש במונח הארכאי "הסדרי ראייה" בענייני משפחה, ולאמץ תחתיו את המונח "זמני שהות" או כל מונח אחר המשקף תפיסה שוויונית ביחס לתפקידם ומעמדם של שני ההורים בחיי ילדיהם. כך ממליץ השופט בדימוס פרופ' אליעזר ריבלין, נציב תלונות הציבור על השופטים, במסגרת תלונה שהגישה עמותת "הורות משותפת = טובת הילד".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התלונה לנציב ריבלין – שהוגשה נגד שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב יהודית שבח, שאול שוחט ויצחק ענבר – בשל השימוש שעשו במונח "הסדרי ראייה" בפסק דינם, אמנם נדחתה, אבל השופט ריבלין החליט לאמץ את עמדתה העקרונית של העמותה הקובלת. "המונח 'הסדרי ראייה' שייך רק לאסירים בכלא!", טען גיא רוה, יו"ר עמותת "הורות משותפת = טובת הילד". "השימוש במונח 'הסדרי ראייה' בזמנים של קונפליקט, חששות גדולים וחוסר ודאות מקבע תפיסה מעמדית של כל אחד מההורים ביחס לעצמו וביחס לחברו".

מנגד, טען לפני השופט ריבלין מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, כי המונח 'הסדרי ראייה' הוא בעל שורשים עמוקים בהליכים בבתי המשפט לענייני משפחה, "ואיש לא מוצא פגם כלשהו בשימוש במונח זה".

במכתבה של השופטת דפנה בלטמן-קדראי, נשיאת בתי משפט השלום במחוז מרכז, אשר צורף לתגובתו של מנהל בתי המשפט, כותבת הנשיאה כי המונח "הסדרי ראייה", על אף שאינו מופיע בחקיקה, הוא ביטוי שגור בפי הבריות זה שנים ארוכות בנוגע לקשר בין הורה לא משמורן לבין ילדו. לדבריה, "אכן המונח היום קיבל קונוטציה שונה מזו שהיתה לו בעבר, בשל המגמה לדאוג לזכויות כל אחד מההורים לקשר עם ילדו ובנוסף לזכותו של כל ילד קטין לקשר עם כל אחד מהוריו, זכות שמדינת ישראל הכירה בה גם לאור אשרור האמנה לזכויות הילד".

מעבר לכך, ציינה הנשיאה בלטמן-קדראי כי המונח "הסדרי ראייה" מופיע בעיקר בהסכמים המובאים לאישור בית המשפט, כמעט ואינו מופיע בהחלטות בית המשפט לענייני משפחה, וגם לא בתסקירים כאשר ישנה הכרה בחשיבות הסמנטיקה וקביעת הסדרי שהות של ילד עם כל אחד מהוריו".

בסיום מכתבה הציעה הנשיאה בלטמן-קדראי כי לשכת עורכי הדין תירתם לשינוי המונחים בהם משתמשים עורכי הדין, בד-בבד עם עם שינוי הטרמינולוגיה בהחלטות בתי המשפט, "שינוי הבא להדגיש את חשיבות הקשר של כל ילדי ישראל עם שני ההורים", כלשונה.

השופט ריבלין אמנם לא מצא פגם אתי בשימוש שעשו שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב במונח "הסדרי ראייה", מונח שאינו מוסדר בחקיקה, אולם הוא מקובל ושגור זה שנים הן בבתי המשפט לענייני משפחה והן על ידי עורכי דין העוסקים בנושא.

עם זאת, קבע השופט ריבלין, "לטעמי יש טעם בבחינה מחודשת של המונח 'הסדרי ראייה'... התפיסה הנוהגת היום היא שלכל אחד מההורים זכות לקשר עם ילדו, ולכל ילד זכות לקשר עם שני הוריו. המונח 'הסדרי ראייה' אינו משקף, על פני הדברים, תפיסה זו, אלא את התפיסה לפיה הילדים נמצאים אצל ההורה המשמורן (בדרך כלל האם), ואילו להורה שאינו משמורן (בדרך כלל האב) יש 'הסדרי ראייה' בלבד עם ילדיו. במלים אחרות, המונח מאבחן בין ההורה שהילדים נמצאים עמו לבין ההורה האחר, הזכאי רק לראותם".

"אף אני סבור כי המונח 'זמני שהות' או כל מונח אחר המשקף תפיסה שוויונית ביחס לתפקידם ומעמדם של שני ההורים בחיי ילדיהם, יתאים יותר לתקופתנו מאשר המונח 'הסדרי ראייה'", קבע השופט ריבלין, והפנה את החלטתו לתשומת ליבה של שרת המשפטים איילת שקד, כדי שתשקול אם ראוי לפעול לתיקון החקיקה המתאימה.

גיא רוה, יו"ר עמותת "הורות משותפת = טובת הילד", מסר בתגובה על החלטת השופט ריבלין כי "המונח 'הסדרי ראיה' הוא מונח נפוץ ומקובל לזמנים בהם האב שוהה עם ילדיו לאחר פרידה. אבל מה בעצם משמעות המונח שנמצא כמעט בכל תסקיר או פסק דין, ובפי כל מי שיש לו יד בהליכי גירושים? אחרי שההורים נפרדים אכן צריך לארגן את הזמנים שהילדים נמצאים עם כל אחד מהם. אבל כשאנחנו מעניקים לאבא 'הסדרי ראיה', אנחנו למעשה אומרים שהילדים נמצאים אצל האמא, תמיד וכל הזמן – וכן, צריך למצוא איזה שהוא הסדר שגם האבא יראה את הילדים".

לדברי רוה, "בלי להתכוון, בצמד מילים, יצרנו שונות, יצרנו מעמדות  – קבענו הורה שאתו הילדים נמצאים, והורה שמארגנים לו זמן עם הילדים. אם דמות סמכות מדברת עם זוג הורים על 'הסדרי ראיה' לאחד מהם, בלי להתכוון היא שמה את אחד ההורים בעמדה של כוח ובעלות ואת האחר בעמדה של מבקש. השימוש במונח 'הסדרי ראיה' בזמנים של קונפליקט, חששות גדולים וחוסר ודאות מקבע תפיסה מעמדית של כל אחד מההורים ביחס לעצמו וביחס לחברו, וגורר דפוסי התנהלות שהם פועל יוצא. 'הסדרי ראיה' יש רק לאסירים בכלא. לכן מונח ראוי יותר יהיה זמני שהות. חלוקת זמני השהות של הילד אצל ועם כל אחד מהוריו. לשמחתנו, בעקבות בקשתנו, משרד הרווחה אימץ מזמן את המונח החדש".

עו"ד חוה קליין, יו"ר הוועדה לזכויות הילד במחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין, מסרה בתגובה לפניית פורטל חדשות תקדין כי היא תשמח "לכנס את חברי הוועדה בהקדם האפשרי ולהציע להם לדון על האפשרויות להטמיע מיידית בכל דרך את שינוי המושגים הרווחים לטובת 'זמני שהות'. אני מאמינה בזה מקצועית ואישית ורואה בכך חשיבות עצומה בשינוי ההתנהלות המוכרת לכולנו".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

למרות התיקון בתקנות, קטינים עדיין מופיעים כבעלי דין בסכסוך בין הוריהם

 

עיריית ת"א והרצליה לא הזדרזו לתקן את המונח "חד הוריות" וישלמו הוצאות

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:94
קומיט וכל טופס במתנה