שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר לקריאה שניה ושלישית: תקופת צינון בין קבלת טיפול בקופ"ח לטיפול פרטי

חדשות

אושר לקריאה שניה ושלישית: תקופת צינון בין קבלת טיפול בקופ"ח לטיפול פרטי, צילום: צילום: Getty images Israel
אושר לקריאה שניה ושלישית: תקופת צינון בין קבלת טיפול בקופ"ח לטיפול פרטי
25/10/2015, ליאור שדמי שפיצר

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה הצעת חוק ממשלתית הקובעת תקופת צינון שבמהלכה ייאסר על רופא שטיפל בלקוח במסגרת ציבורית או קהילתית לקבלו במסגרת פרטית. יו"ר הוועדה ח"כ אלי אללוף: המערכת הציבורית לא קורסת. תפסיקו להטיל אימה על הציבור"

בתום דיון סוער, אישרה ביום חמישי (22.10) ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת פה אחד לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק ממשלתית שפוצלה מחוק ההסדרים, לפיה שרי הבריאות והאוצר יקבעו כללים שיאסרו על רופא שטיפל בלקוח במסגרת ציבורית או קהילתית, לתת לאותו לקוח טיפול במסגרת פרטית, אלא בחלוף תקופה של בין ארבעה לשמונה חודשים מיום מתן הטיפול במערכת הציבורית.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בהצעת החוק נכתב כי כתוצאה מתקופת הצינון צפויים לפחות מספר המקרים שבהם מטופלים נושאים בתשלום עבור טיפולים שהם זכאים לקבל בחינם במערכת הציבורית. "עולה החשש שרופאים המטפלים במסגרת הציבורית יסיטו חולים למערכת הפרטית בה הם מתוגמלים בשכר גבוה יותר", נכתב בדברי ההסבר להצעה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר בדיון כי "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה לטובת החלשים בחברה, הנשענים על מערכת הבריאות הציבורית. נתחיל בזה, ונרחיב את המהלך תוך הקצאת משאבים נוספים". אלאלוף קרא לרופאים ולנציגיהם בדיון: "אתם באים בטענות קשות למשרד האוצר, אבל איפה אתם נותנים כתף ומתגייסים להצלת המערכת הציבורית?".

לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, משה ברסימנטוב, "כ-45% מהניתוחים הפרטיים מבוצעים על ידי רופא מהמערכת הציבורית ששולח את המטופל אליו למסגרת פרטית. החלק הציבורי הפך להיות החלק המצומצם במערכת. וזה רע מאוד וצורם. אנחנו רוצים לשנות את זה. לא נסכים שאנשים ימתינו חצי שנה כדי לקבל טיפול. אנחנו רוצים שהם יקבלו את הטיפול במערכת הציבורית, ביעילות ובזריזות".

הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, ציין כי "מחירי ביטוחי הבריאות עלו ב-160% בעשור האחרון. הציבור משלם הרבה יותר ומקבל הרבה פחות. חסר כסף במערכת הציבורית, נוסיף כמיליארד שקל בתקציב הקרוב, אבל צריך לעצור במקביל את המערכת הפרטית". ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) השיבה לו: "זה בגללכם. אתם ייבשתם את המערכת הציבורית".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) אמרה בדיון: "אתם לא נותנים לחולים אופציה, רק מורים להם להמתין חודשים. בפריפריה אין אופציות. ומה יעשו נשים בהיריון? תנו פתרונות ביניים". לבקשת ח"כ לוי-אבקסיס הוסכם כי בכללים שייקבעו תהיה התייחסות למיקום גיאוגרפי בלוחות הזמנים.

יאיר פינס מאגף התקציבים באוצר הבהיר כי "המהלך לא ייצא לפועל אם לא יהיה לזה מקור תקציבי. ההוצאה הציבורית תעלה, אך בתהליך הדרגתי".

לדברי יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, "החוק הזה הוא לא מה שיעשה את ההבדל לטובת המערכת הציבורית. מה שיקרה בפועל, זה שרופא בכיר יימנע מלבדוק חולים במערכת הציבורית. זאת סנקציה על המטופלים".

הוועדה אישרה בנוסף את הסעיף במסגרת חוק ההסדרים לפיו כל תשלום לרופא (או לבעל מקצוע רפואי אחר) על שירות שביצע בתחומי מוסד רפואי, ישולם ישירות למוסד הרפואי בלבד. זאת במקום הנהוג כיום, לפיו במוסדות פרטיים רבים ניתן תשלום נפרד לבית החולים ותשלום ישיר לרופא. על פי הצעת החוק, השינוי יאפשר פיקוח על ההתקשרות בין הרופא למקבל השירות ועשוי למנוע ניצול של מקבל השירות. התייעצות רפואית ושירות פרטי שניתן במסגרת ביטוח (כולל שב"ן ורופא שנמצא בהסדר עם קופת חולים) מוחרגים מחוק זה, אלא אם יקבע שר הבריאות אחרת. החוק ייכנס לתוקף ב-1 ביולי 2016.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף , אמר כי במערכת הרפואית הפרטית יש ליקויים שצריך לתקן וזה אחד מהם. יש להכניס סדר וכללים אתיים בהתנהלות הרופא הפרטי מול הלקוח". ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הוסיף: "אנחנו לא נגד רופאים, אבל כיום מטופל שנמצא בחרדה כתוצאה ממצב בריאותי מוכן לשלם כל מחיר שהרופא מבקש ממנו, וזה דורש הסדרה".

לדברי  סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יאיר פינס, "שר האוצר הנחה אותנו לפעול לניתוק הקשר הכלכלי בין רופא לחולה. המחיר יהיה שקוף ולא יהיה שיג ושיח עם הרופא על כסף".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, ביקר גם את הצעת החוק הזו ואמר "סימנו פה רופאים. לא דורשים דבר כזה מעורכי דין או רואי חשבון. מניחים מראש שהרופא מנצל את המטופל. החוק לא מגביל את גובה הסכום אותו יקבע הרופא , אלא רק מוסיף פרוצדורה שתגרום לשליטה מוחלטת של מוסד רפואי פרטי על הרופא וידרוש תשלום עבור השירותים האדמיניסטרטיביים. במקום לחזק את הרפואה הציבורית, אתם מחזקים בית חולים פרטי. זה בלתי נסבל".

לדברי ד"ר עמיר סולד, חבר איגוד הכירורגיים, "אם אדם סומך עלי מספיק כדי שאכנס לבטן שלו בזמן שהוא ישן, הואר אמור להאמין לי שאהיה גם הגון איתו בכסף", ואילו יו"ר איגוד הכירורגיה הפלסטית והאסתטית, פרופ' אייל גור,  ביקש להחריג מהחוק ניתוחים שאינם למטרות בריאות ואין להם מקבילים ברפואה הציבורית.

יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף התקומם לנוכח דברי חלק מהרופאים שהשתתפו בדיון לפיהם המערכת הציבורית קורסת: "זה שקר. המערכת הציבורית לא קורסת. צריך לשפר אותה, אבל תפסיקו להטיל אימה על הציבור. זה חוסר אחריות מצדכם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:146
קומיט וכל טופס במתנה